P Pella-plank skrev:
En spikpistol vill jag verkligen ha, en dyckert och en för grövre spik när jag ska spika fasad. Försöker klura ut om jag ska ha tryckluft eller batteri, batteri känns enklare, men rädd att den blir tung att hålla i. Tacksam för tips och erfarenheter
Jag älskar min batteridrivna dyckertpistol från Hikoki! Den är inte alls tung att jobba med. Dock inget man köper som första utrustning utan när behovet uppstår, i mitt fall att sätta invändig panel på en veranda.
Jag tycker att du ska tänka likadant för övrigt. Börja med det du har och komplettera när du själv märker vad som saknas. Jag känner till många med oanvända verktyg i garaget som de trodde att de ”måste” ha…

E Evakatarina skrev:
Jag älskar min batteridrivna dyckertpistol från Hikoki! Den är inte alls tung att jobba med. Dock inget man köper som första utrustning utan när behovet uppstår, i mitt fall att sätta invändig panel på en veranda.
Jag tycker att du ska tänka likadant för övrigt. Börja med det du har och komplettera när du själv märker vad som saknas. Jag känner till många med oanvända verktyg i garaget som de trodde att de ”måste” ha…
Oanvänd verktyg i garaget? Nu hörs du väldigt dåligt... 😉

Kan man få för mycket verktyg?

Konsten är väl hellre att se till att man har så mycket verktyg så äkta hälften inte märker om det tillkommer några till. 😅

• Haha
PappasHammare och 1 till
  • Laddar…
hsd
lunnabo lunnabo skrev:
Skulle precis skriva en
Byggbil och släpkärra
Släp ,Javisst men med kåpa
Då kan skivor och isolering ligga på släpet tills det slutar regna och även lite längre

P Pella-plank skrev:
Hej!

Jag har köpt ett gammalt fritidshus och kommer successivt renovera det mesta. Allt från grund, fasad till ytskikt. Ni med erfarenhet, vilka verktyg är oumbärliga? Listar de el-verktyg jag har nedan:

Makita skruvdragare, bra -fortsätter gärna med makita för batteridrift
Bosch elhyvel m sladd
Devalt kap/gersåg
Bosch sticksåg - sladd, stark bra
Klinga-billig med sladd
Bosch fräs med sladd, billig
Bosch multiverktyg m sladd
Tigersåg - gammal, okänt märke
Speedheater
Värmepistol
Liten vinkelslip
Borrmaskin med sladd, ej slag
Div slipmaskiner

Funderar på:
Klinga makita m batteri
Hyvel med batteri
Bordssåg
Sågbord
Styrskena
Pengar

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Man kan troligen aldrig ha tillräckligt stort garage så det går tyvärr inte att köpa alla verktyg som skulle vara kul att ha. Jag trodde i min okunskap för länge sedan att alla villaägare behöver en kap- och gersåg med tillhörande stativ. När Sernbrandt hade extrabra pris på DeWalt så köpte jag en sådan med tanken att behov troligen skulle uppstå. Ett par år senare uppstod ett stort behov av en sänksåg så kap- och gersågen hade jag klarat mig väldigt bra utan då jag aldrig kommer att bygga ett helt trähus eller någon altan. För mindre sågbehov så duger sänksågen och ett par bockar allldeles utmärkt. Rådet att inte köpa verktyg föränn de behövs är bra!

T TommyC skrev:
Man kan troligen aldrig ha tillräckligt stort garage så det går tyvärr inte att köpa alla verktyg som skulle vara kul att ha. Jag trodde i min okunskap för länge sedan att alla villaägare behöver en kap- och gersåg med tillhörande stativ. När Sernbrandt hade extrabra pris på DeWalt så köpte jag en sådan med tanken att behov troligen skulle uppstå. Ett par år senare uppstod ett stort behov av en sänksåg så kap- och gersågen hade jag klarat mig väldigt bra utan då jag aldrig kommer att bygga ett helt trähus eller någon altan. För mindre sågbehov så duger sänksågen och ett par bockar allldeles utmärkt. Rådet att inte köpa verktyg föränn de behövs är bra!
Kapger måste man ha. Går inte att laga Janssons frestelse utan den. Jag använder min mycket till precis allting. Det skulle gå att göra med cirkeln men speciellt reglar gillar jag kapger. Däremot behöver man inte lägga extrema pengar om man inte skall bygga ett helt hus i lösvirke. Billiga kinasågar på Jula duger utmärkt.

Som du säger är några bockar användbara. Jag köpte ett par hopfällbara på ÖoB för några år sedan som fungerar bra. Skall man köra enorma mängder skivor typ klä om insidan i hela huset är väl ett par gamla skrivbord från Blocket en ide.

Och som andra sagt är en bra dammsugare värd varje krona.

A Anders_Nilsson skrev:
Kapger måste man ha. Går inte att laga Janssons frestelse utan den. Jag använder min mycket till precis allting. Det skulle gå att göra med cirkeln men speciellt reglar gillar jag kapger. Däremot behöver man inte lägga extrema pengar om man inte skall bygga ett helt hus i lösvirke. Billiga kinasågar på Jula duger utmärkt.

Som du säger är några bockar användbara. Jag köpte ett par hopfällbara på ÖoB för några år sedan som fungerar bra. Skall man köra enorma mängder skivor typ klä om insidan i hela huset är väl ett par gamla skrivbord från Blocket en ide.

Har du provat såga reglarna med en batteridriven cirkel efter vinkelhake (eller någon av cirkelsågarna med fjädrande skena)?
Spar mycket möda.

A Anders_Nilsson skrev:

Nu blev jag nyfiken på hur du gör Janssons. Jag har tydligen missat något. Ska jag bara kapa några reglar/lister/brädor så går det snabbare med sänksåg och kort skena än att släpa fram stora stativet och kap/gersågen.

För att göra det misslyckade köpet komplett så köpte jag även DeWalts dammuppsamlare till sågen. Den tar nog inte mer än 50% av dammet så riktigt uselt.

Vill man satsa på en riktigt bra dammsugare så har Festool många modeller som man blir nöjd med.

P Pella-plank skrev:
Så tacksam för alla svar! Ska gå igenom dem noggrant ikväll, idag hämtar jag fyra resårmadrasser en vän hade över och en lövblås! Sjukt varmt att släpa sängar, tacksam över denna skönhet jag investerat i plus en pirra
[bild]
Med hus/gård/stuga är alltid släp ett måste. För flexibiliteten.
har ett tiki med. Älskar det.

P
Har man plats så är ett släp guld värt.
Men hur stort är det där släpet?
Får du in en gipsskiva utan att klämma fingrarna i kanterna? Jag har ett som har 275x138 i flakmått och då kan man enkelt få hem 270cm gips och 3m reglar (man lägger dom på diagonalen).

Sen kommer du nog ångra dig när du inte kan lasta mer än 5-600 kg eller vad det nu klarar.
Ett som klarar ca 1 ton i last eller mer är det man vill ha. Då kan man köpa en pall eller en storsäck betong tex. 😄
Visst ekonomin är en faktor, men jag skulle ha skippat bordssågen och lagt det på släp istället.
Men det är ju jag det.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Glöm inte många förlängningssladdar 😊
Och ett par riktigt starka pannlampor.
Jar renoverade en hel övervåning en vinter med bara pannlampa
Bygglampor har alltid skugga precis där du skall jobba.

Cheesen
P Pella-plank skrev:
Hej!

Jag har köpt ett gammalt fritidshus och kommer successivt renovera det mesta. Allt från grund, fasad till ytskikt. Ni med erfarenhet, vilka verktyg är oumbärliga? Listar de el-verktyg jag har nedan:

Makita skruvdragare, bra -fortsätter gärna med makita för batteridrift
Bosch elhyvel m sladd
Devalt kap/gersåg
Bosch sticksåg - sladd, stark bra
Klinga-billig med sladd
Bosch fräs med sladd, billig
Bosch multiverktyg m sladd
Tigersåg - gammal, okänt märke
Speedheater
Värmepistol
Liten vinkelslip
Borrmaskin med sladd, ej slag
Div slipmaskiner

Funderar på:
Klinga makita m batteri
Hyvel med batteri
Bordssåg
Sågbord
Styrskena
P Pella-plank skrev:
Absolut! Funderar på en bordssåg? Ser att många har en sån!
P Pella-plank skrev:
En spikpistol vill jag verkligen ha, en dyckert och en för grövre spik när jag ska spika fasad. Försöker klura ut om jag ska ha tryckluft eller batteri, batteri känns enklare, men rädd att den blir tung att hålla i. Tacksam för tips och erfarenheter
P Pella-plank skrev:
Sänksåg kände jag inte till, som en klinga typ? Får googla lite. Om man har en sån behövs inte en bordssåg?
P Pella-plank skrev:
Sammanfattar alla bra råd hittills!

Bänksåg, bra till att dela brädor. tips om skil, bra kvalitet och bra pris på Bauhaus

Sänksåg - bra för skivor mm Boschs sänksåg funkar ihop med skenor från Festool, Makita och även Hikoki.

X-tra skruvdragare

Massor av bits

En bra dammsugare, gärna Festool

En borrhammare till betong mm

Dyckertpistol

Grävmaskin-skulle verkligen vilja ha men inte för att riva huset utan för trädgården (drömma får man)

En fet plånbok - sant…

Spikutdragare

En bättre tigersåg - är nog vettigt

Byggställning- måste ha, behöver klura ut vilken

Pincett! Först hjälpen är viktigt (är SSK) 😅

Ingen har peppat för bättre batteridriven klinga m styrskena eller planhyvel från tex Devalt som jag också spanat på.

Vill ni se huset som verktygen kommer användas i så kika in i min projekt-tråd:
[länk]
P Pella-plank skrev:
Så tacksam för alla svar! Ska gå igenom dem noggrant ikväll, idag hämtar jag fyra resårmadrasser en vän hade över och en lövblås! Sjukt varmt att släpa sängar, tacksam över denna skönhet jag investerat i plus en pirra
[bild]
Röjsåg, motorsåg och nån sorts gräsklippare verkar du sakna.

Glöm bordssåg och sänksåg, satsa på en byggsåg istället. Det är så pass värt när man behöver klyva en 2"8 att man kan fundera på att offra en oskuld när man behöver sågen.

Kompressor och tillhörande dyckert och stomspikare är inte helt fel.

Sålde min giraff när vi byggt klart. Helt klart ett undervärderat verktyg. Om du sätter gips i mer än ett rum så är den investeringen helt klart värd.

Och när du ska slipa så klarar du dig inte utan en bra grovdammsugare.

Tänkte nämna släpvagn och pirra, men det har du visst redan... Ångrar inte inköpet av min proffesionella aluminium pirra, den kostade visserligen 6000:- men jag blir lycklig varenda gång den kommer fram... Tog ett vapenskåp i trappen från andra våningen själv utan hjälp med min pirra. Och det är bara en av alla gånger den räddat dagen.

Verkar som att ingen har nämnt hur viktigt det är att ha en partner/sambo/särbo som kan hjälpa till med att lyfta, hålla och allt annat som är mycket krångligt att göra själv. Finns visserligen delvis elektriska alternativ men i det här fallet är de mänskliga bästa valet just nu.

• Gilla
NyKarin och 1 till
  • Laddar…
F
Barnvakt! 🤓

• Gilla
Exostor
  • Laddar…
F
Appendix Appendix skrev:
Med hus/gård/stuga är alltid släp ett måste. För flexibiliteten.
har ett tiki med. Älskar det.
Jag nöjer mig med att hyra. 100kr för en dag räcker när jag behöver det 1-2 gånger per år. Är ju inte ens besiktningskostnaden om man skulle äga det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.