4 861 läst ·
110 svar
5k läst
110 svar
Vilka verktyg underlättar livet vid en större hus-renovering?
Hej!
Jag har köpt ett gammalt fritidshus och kommer successivt renovera det mesta. Allt från grund, fasad till ytskikt. Ni med erfarenhet, vilka verktyg är oumbärliga? Listar de el-verktyg jag har nedan:
Makita skruvdragare, bra -fortsätter gärna med makita för batteridrift
Bosch elhyvel m sladd
Devalt kap/gersåg
Bosch sticksåg - sladd, stark bra
Klinga-billig med sladd
Bosch fräs med sladd, billig
Bosch multiverktyg m sladd
Tigersåg - gammal, okänt märke
Speedheater
Värmepistol
Liten vinkelslip
Borrmaskin med sladd, ej slag
Div slipmaskiner
Funderar på:
Klinga makita m batteri
Hyvel med batteri
Bordssåg
Sågbord
Styrskena
Jag har köpt ett gammalt fritidshus och kommer successivt renovera det mesta. Allt från grund, fasad till ytskikt. Ni med erfarenhet, vilka verktyg är oumbärliga? Listar de el-verktyg jag har nedan:
Makita skruvdragare, bra -fortsätter gärna med makita för batteridrift
Bosch elhyvel m sladd
Devalt kap/gersåg
Bosch sticksåg - sladd, stark bra
Klinga-billig med sladd
Bosch fräs med sladd, billig
Bosch multiverktyg m sladd
Tigersåg - gammal, okänt märke
Speedheater
Värmepistol
Liten vinkelslip
Borrmaskin med sladd, ej slag
Div slipmaskiner
Funderar på:
Klinga makita m batteri
Hyvel med batteri
Bordssåg
Sågbord
Styrskena
Produkter som diskuteras: "Speedheater"
Speedheater Cobra
Ta bort färg, lack eller lim
2 699 kr inkl moms
Läs mer
En minikofot har jag tänkt på, för att ta ut papp-spik mm. Har två lite störreA A bygg skrev:
Produkter som diskuteras: "spikutdragare Bahco"
Spikutdragare 36 Bahco
För enkel utdragning av spik
522 kr inkl moms
Läs mer
Ska du sätta lister, foder etc. är en dyckertpistol oumbärlig enligt mig.
Har en tryckluft från Clas Ohlsson som varit fantastisk, skulle aldrig jobba utan det med lister/foder.
Hovtång har jag också alltid med när jag river.
Sänksågen skulle jag heller aldrig vara utan när jag jobbar med skivor, styrskena och cirkel kanske fungerar lika bra.
Har en tryckluft från Clas Ohlsson som varit fantastisk, skulle aldrig jobba utan det med lister/foder.
Sänksågen skulle jag heller aldrig vara utan när jag jobbar med skivor, styrskena och cirkel kanske fungerar lika bra.
Får jag föreslå att man delar upp verktygen i olika etapper?
Rivning behöver inte samma verktyg som reglande, som inte behöver samma verktyg som eldragande.
Rivning behöver inte samma verktyg som reglande, som inte behöver samma verktyg som eldragande.
En spikpistol vill jag verkligen ha, en dyckert och en för grövre spik när jag ska spika fasad. Försöker klura ut om jag ska ha tryckluft eller batteri, batteri känns enklare, men rädd att den blir tung att hålla i. Tacksam för tips och erfarenheterF F_man skrev:Ska du sätta lister, foder etc. är en dyckertpistol oumbärlig enligt mig.
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Sänksåg kände jag inte till, som en klinga typ? Får googla lite. Om man har en sån behövs inte en bordssåg?F F_man skrev:Ska du sätta lister, foder etc. är en dyckertpistol oumbärlig enligt mig.