5 093 läst ·
119 svar
5k läst
119 svar
Vilka verktyg underlättar livet vid en större hus-renovering?
Medlem
· Stockholm
· 2 280 inlägg
Gammalt timrat hus kanske är en plats där krysslasern inte har en naturlig plats. (Själv använder jag min hela tiden)T trojlee skrev:Har man ekonomin så är ju både en sänksåg med skena och en klyvsåg att föredra. Det tenderar till att bli riskfullt annars när man ska finklyva vissa objekt samt att om man ska klyva mängd så är det tidsbesparande.
En bra krysslaser hade jag inte klarat mig utan.
Ett billigt verktyg jag verkligen inte hade kunnat vara utan är min pica-dry snickarpenna.
En stark borrhammare är något jag har använt ganska mycket genom åren.P Pella-plank skrev:Hej!
Jag har köpt ett gammalt fritidshus och kommer successivt renovera det mesta. Allt från grund, fasad till ytskikt. Ni med erfarenhet, vilka verktyg är oumbärliga? Listar de el-verktyg jag har nedan:
Makita skruvdragare, bra -fortsätter gärna med makita för batteridrift
Bosch elhyvel m sladd
Devalt kap/gersåg
Bosch sticksåg - sladd, stark bra
Klinga-billig med sladd
Bosch fräs med sladd, billig
Bosch multiverktyg m sladd
Tigersåg - gammal, okänt märke
Speedheater
Värmepistol
Liten vinkelslip
Borrmaskin med sladd, ej slag
Div slipmaskiner
Funderar på:
Klinga makita m batteri
Hyvel med batteri
Bordssåg
Sågbord
Styrsken
Allvetare
· Östergötland
· 4 369 inlägg
Jag har precis satt ca. 5-600m fasad. Gick alldeles utmärkt med en bra hammare. Kände aldrig något behov av spikpistol. De är dessutom rätt dyra så jag skulle nog låna eller hyra om det bara var för ett specifikt moment.P Pella-plank skrev:
Dykertpistol för lister är dock nog inte alls dumt.
Köpte en dyr senco spikpistol inför bygget 2018. (60-90mm spik)P Pella-plank skrev:
Tänkte att jag skulle spara en del tid med den.
Men i praktiken blev både tidsbesparing oanvändning minimal.
Panelspik blev inte snyggt med D skalle då övergick till att handspika panelen.
Spikpistolen var dock smidig när jag spikade gles invändigt själv!
Men med facit i hand så skulle jag lagt tusenlapparna på annat istället.
En dyckertpicka kan jag förstå däremot! Eller om man spikar och jobbar på typ ett prefabbyggföretag.
Allvetare
· Östergötland
· 4 369 inlägg
Detta är nog det bästa tipset i hela tråden. Det blir alltid mer pengar än man räknat med och en liten buffert för att ”köpa hjälp” ifall man skulle tappa gnistan ett tag är trevligt.T TypRätt skrev:Viktigaste verktyget är nog en flexibel plånbok. Det får inte kärva när man ska fram med plastkortet. Det är även bra om sagt kort är kopplat till ett oförskämt välfyllt konto. Det bör finnas minst så mycket på det att man har gått med ångest över att man inte flyttade över merparten till ISK kontot redan för flera år sedan.
Lövblås använder jag mycket vid bygge. Så mycket enklare att blåsa bort fint damm än att damsuga varje liten vrå. En relativt liten på batteri är väldigt användbar.
Bygglampor är också värt att ha jag har några billiga led paneler.
Sen är väl en plan-/rikthyvel nästan ett måste om du ska ge dig på att bygga köksskåp osv.
Enig i att skill 1340 är en prisvärd bordssåg. Köp ny klinga och kanske både en fin och en klyv. Jag har kompletterat med mjukstart.
Bygglampor är också värt att ha jag har några billiga led paneler.
Sen är väl en plan-/rikthyvel nästan ett måste om du ska ge dig på att bygga köksskåp osv.
Enig i att skill 1340 är en prisvärd bordssåg. Köp ny klinga och kanske både en fin och en klyv. Jag har kompletterat med mjukstart.
Du är rätt kittad skulle jag säga. Men jag hade inte velat leva utan en bra byggdammsugare och en kompressor för renblåsning av verktyg och mig själv. En billig 24L brukar räcka långt och klarar även driva en enkel dyckertpistol för all listning.
Timmerhus... då måste du ju ha en sån här.P Pella-plank skrev:
https://produkte.mafell.de/en/sawing/carpenter-s-chain-saw/carpenter-s-chain-saw-zsx-twin-ec
De gör lite olika jobb. Sänksågen använder du exempelvis när du lägger parkett och har många kap, bordssågen mer när du ska klyva något på längden. Jag har båda och använder dom ungefär 95-5. Bordssågen används alltså inte lika mycket men är guld värd då den väl behövs.P Pella-plank skrev:
Har själv en Enbuske timmerstuga av "halvtimmer" från 81.
Värmer kalla årstiden med en större täljstensugn.
Fixade stabila ugnsgrunden och Isokernskorstenen själv för typ 20 år sedan. Då kom några mur- och fogslevar till användning.
Blev klädd ovan tak med skifferskivor. Upp och nedvänd liten Vinkelslip med stenkapskiva, kom till användning.
- Tre år sedan blev det nytt Planja Regent tak. Fick hjälp 20 timmar av en erfaren snickare.
Hade då metallklinga i cirkelsågen, för att kapa plåtar. Gäller bara att vända bort sprutet, så att det inte fastnar i plåtfärgen. Varje snitt målades direkt med rostskyddsfärg.
Kul arbete, då mina verktyg kom till användning. Och inte minst byggställningen. Sparade ca 200 000 kr.
Värmer kalla årstiden med en större täljstensugn.
Fixade stabila ugnsgrunden och Isokernskorstenen själv för typ 20 år sedan. Då kom några mur- och fogslevar till användning.
Blev klädd ovan tak med skifferskivor. Upp och nedvänd liten Vinkelslip med stenkapskiva, kom till användning.
- Tre år sedan blev det nytt Planja Regent tak. Fick hjälp 20 timmar av en erfaren snickare.
Hade då metallklinga i cirkelsågen, för att kapa plåtar. Gäller bara att vända bort sprutet, så att det inte fastnar i plåtfärgen. Varje snitt målades direkt med rostskyddsfärg.
Kul arbete, då mina verktyg kom till användning. Och inte minst byggställningen. Sparade ca 200 000 kr.
Redigerat:
Medlem
· Halland
· 4 616 inlägg
Laser med många linjer är bra att ha när allting är krokigt och inget är i lod eller våg. Mottagare är bra om du skall arbeta i dagsljus.
Skenor till cirkelsågen som täcker en hel skiva är praktiskt. Eller om du har ont om pengar tillverka dem själv, dock är märkesskenor bättre.
En bra 125mm excenterslip är användbar. Behöver inte vara Festool Rotex, går bra med Bosch eller Makita eller annat kvalitetsfabrikat. En sådan här går tungt så billig skit har en tendens att överhetta.
Sedan vill jag slå ett slag för en 12V-skruvdragare. Finns billiga för under 500 kr på Jula som har momentbegränsare, två farter och hyfsad ergonomi. Se till att få två-tre batterier. Den här kommer du att använda till mycket för den är lättare. Jag tycker 18V är för tungt att skruva mycket med. Golvspån och trall är för 18V men det mesta går bra med 12V.
Spikutdragare av proffskvalitet. Jag köpte en Bakuma Shark på en viss sajt och använde den för att riva upp ett golv. Billiga går av direkt men den här tål precis vad som helst. Generellt är verktyg gjorda i Japan extremt bra.
Skenor till cirkelsågen som täcker en hel skiva är praktiskt. Eller om du har ont om pengar tillverka dem själv, dock är märkesskenor bättre.
En bra 125mm excenterslip är användbar. Behöver inte vara Festool Rotex, går bra med Bosch eller Makita eller annat kvalitetsfabrikat. En sådan här går tungt så billig skit har en tendens att överhetta.
Sedan vill jag slå ett slag för en 12V-skruvdragare. Finns billiga för under 500 kr på Jula som har momentbegränsare, två farter och hyfsad ergonomi. Se till att få två-tre batterier. Den här kommer du att använda till mycket för den är lättare. Jag tycker 18V är för tungt att skruva mycket med. Golvspån och trall är för 18V men det mesta går bra med 12V.
Spikutdragare av proffskvalitet. Jag köpte en Bakuma Shark på en viss sajt och använde den för att riva upp ett golv. Billiga går av direkt men den här tål precis vad som helst. Generellt är verktyg gjorda i Japan extremt bra.