5 213 läst ·
121 svar
5k läst
121 svar
Vilka verktyg underlättar livet vid en större hus-renovering?
Nu ska du inte ta i så du spricker. Det blev väldigt mycket billigare att renovera vårt rivningsobjekt än att bygga nytt. Man slipper en massa pappersarbete som bygglov som kostar skjortan. Istället för att lägga pengarna på värdelösa papper kan man lägga de pengarna på ett nytt tak. Bygger man själv och inte har bråttom blir priset en bråkdel av vad det kostar att köpa tjänsterna. Lycka till att bygga ett nytt hus på kvällar och helger.D Diamant skrev:
Redigerat:
Jag tycker det låter rimligt det du har, plus en ställning av något slag. Jag köpte en layher billigt begagnad, riktiga ställningar (inte rull) brukar gå billigt nu på hösten. Kan ligga ute så länge som man inte har plattform av träskiva utan galvade plank. Tyngre men vädertåligt.
Elhyvel har jag aldrig använt till husbygge, efter 25 år, tre hus och två lägenheter.
Däremot har en luftrenare varit kanon. Köpte en Pullman 2000 begagnad till andra huset. Slipper snyta svart snor hela tiden nu, så det är nog nyttigt.
Elhyvel har jag aldrig använt till husbygge, efter 25 år, tre hus och två lägenheter.
Däremot har en luftrenare varit kanon. Köpte en Pullman 2000 begagnad till andra huset. Slipper snyta svart snor hela tiden nu, så det är nog nyttigt.
Batterimaskiner är tyngre men du slipper kompressorn och luftslangen. Jag har båda varianterna och använder i princip bara DeWalt batterimaskinen.P Pella-plank skrev:
Jag tycker största problemet (det finns många fördelar också) med batterimaskiner är att de inte orkar och/eller att batteriet tar slut hela tiden. Cirkelsågen och vinkelslipen till exempel äter batterier. Min blå Bosch cirkelsåg funkar bra till skivor, men är det något tjockare så blir den väldigt trött. Sladd-Hitachin däremot tuggar sig igenom en 2”-planka utan problem om man behöver klyva några meter.possum77 skrev:
Jag satte panel i en hel bastu precis med DeWalt-pistolen och ett 2Ah batteri och det höll hela arbetet. Iofs liten bastu, 2,5 * 2 men det blir några dyckert ändå 🙂Exostor skrev:
Jag tycker största problemet (det finns många fördelar också) med batterimaskiner är att de inte orkar och/eller att batteriet tar slut hela tiden. Cirkelsågen och vinkelslipen till exempel äter batterier. Min blå Bosch cirkelsåg funkar bra till skivor, men är det något tjockare så blir den väldigt trött. Sladd-Hitachin däremot tuggar sig igenom en 2”-planka utan problem om man behöver klyva några meter.
Makita 18V med 3/4 st 2-5Ah batterier:
*Skruvdragare för allt lite nättare och för att borra
*Slagskruvdragare för allt regelvirke. Mycket bra.
*Cirkelsåg med batteri
Hultafors snabbvinkel
Detta är nog alltid med mig i olika byggen på stugan.
Ett bra spett löser också mycket.
För mental hälsa:
* Som sagts, massor av bits, tx20,tx25,tx30, pz2, ph2, gärna ett par modell längre också.
* Bra bitshållare så bitsen sitter kvar...
* Fritidshus kan vara ett bottenlöst hål för din tid och dina pengar. Ta tid att vara med familj och vänner för att njuta av det du har.
*Skruvdragare för allt lite nättare och för att borra
*Slagskruvdragare för allt regelvirke. Mycket bra.
*Cirkelsåg med batteri
Hultafors snabbvinkel
Detta är nog alltid med mig i olika byggen på stugan.
Ett bra spett löser också mycket.
För mental hälsa:
* Som sagts, massor av bits, tx20,tx25,tx30, pz2, ph2, gärna ett par modell längre också.
* Bra bitshållare så bitsen sitter kvar...
* Fritidshus kan vara ett bottenlöst hål för din tid och dina pengar. Ta tid att vara med familj och vänner för att njuta av det du har.
Min Festool Rotex 150 har jag ägt i drygt 18 år nu. Den fungerar lika bra idag som när den var ny. Tillhörande dammsugare är oumbärlig. Dammsugaren gör att det sprids minimalt med damm och dessutom håller slippapperen väldigt länge.
När jag köpte min Rotex hade Boschs motsvarighet nyligen lanserats. Den har jag ingen erfarenhet av men Bosch har inte samma stora sortiment av slippapper som Festool har.
Framförallt saknar jag hos Bosch ett slippapper som motsvarar Festool Saphir som fungerar väldigt bra på tjocka lager färg och gelcoat.
https://www.festool.com/accessory/s...phir/saphir-d150/575194---stf-d15048-p24-sa25
När jag köpte min Rotex hade Boschs motsvarighet nyligen lanserats. Den har jag ingen erfarenhet av men Bosch har inte samma stora sortiment av slippapper som Festool har.
Framförallt saknar jag hos Bosch ett slippapper som motsvarar Festool Saphir som fungerar väldigt bra på tjocka lager färg och gelcoat.
https://www.festool.com/accessory/s...phir/saphir-d150/575194---stf-d15048-p24-sa25
Som hemmabyggare är ska man vara riktig prylnörd för att köra flera batterisystem. Jag kör i princip allt på 230v i Festool och allt på 18v är Makita, har ett bar blå bosch också 230v. Har inte upplevt att jag på något sett skulle vara begränsad i det även om det säkert finns en fein eller skruvautomat som presterar bättre än Makitas. Då skulle jag säga att jag definitivt har fler byggtimmar än gemene man när det kommer till fritidssnickrande.R Robert-san01 skrev:Tyvärr så finns ingen tillverkare som är bra på alla maskiner. Hade också inställningen att jag vill bara ha ett system, men fått inse att jag får vara glada över att bara ha 3 olika.
Nu har TS väl inte så många maskiner och ska komplettera. Då kan ett system byte/tillägg vara rätt i tid.
Just cirkel hade jag inte rekommenderat en hus renoverare en maskin med sladd. Han kommer att bli tokig på sladden.
Fabrikat på maskinerna är upp till var och ens plånbok och behov att avgöra. Festool och Hilti är inget krav enligt mig.
Cirkelsåg på batteri har stått högt upp på inköpslistan länge men har inte känt behovet av det tillräckligt mycket för att trycka på köpknappen, använder i princip sänksågen med dammsugare till allt så man slipper allt jäkla spån. Skall tilläggas att jag är använder extremt mycket fogsvans, ett underskattat verktyg som till 95% ersätter cirkelsåg på batteri för "snabba kap".
Så det skulle jag säga som ett tillägg också, en riktigt bra fogsvans!
Självbyggare
· Stockholm
· 10 407 inlägg
Jag började med Makita och körde enbart dem i många år då de har även grästrimmer och radio. Tyvärr var deras cirkel och skruvautomat rätt kassa så då blev det en Festool cirkel och skruvautomat.L Liljeros skrev:Som hemmabyggare är ska man vara riktig prylnörd för att köra flera batterisystem. Jag kör i princip allt på 230v i Festool och allt på 18v är Makita, har ett bar blå bosch också 230v. Har inte upplevt att jag på något sett skulle vara begränsad i det även om det säkert finns en fein eller skruvautomat som presterar bättre än Makitas. Då skulle jag säga att jag definitivt har fler byggtimmar än gemene man när det kommer till fritidssnickrande.
Cirkelsåg på batteri har stått högt upp på inköpslistan länge men har inte känt behovet av det tillräckligt mycket för att trycka på köpknappen, använder i princip sänksågen med dammsugare till allt så man slipper allt jäkla spån. Skall tilläggas att jag är använder extremt mycket fogsvans, ett underskattat verktyg som till 95% ersätter cirkelsåg på batteri för "snabba kap".
Så det skulle jag säga som ett tillägg också, en riktigt bra fogsvans!
Efter det har jag köpt till dessa två system parallellt och för mig har det varit en bra kompromiss då de två har lite olika inriktning på sina sortiment.
Ja, lite prylnörd kan jag erkänna att jag är, bara lite. 😁
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 476 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 476 inlägg
Jag köper vid behov. Att fundera på vad man ska ha kommer bara bli felköp.
Men hade jag inte haft en bra och lätt renodlad skruvdragare OCH en kombinerad skruvdragare/borrmaskin så hade jag införskaffat det samt en kap/gersåg.
Två 'dragare' är bra då man ska borra och skruva om vartannat och vill slippa byta mellan bits och borr hela tiden.
Och självklart ska sågen stå på ett sågbord.
Att ligga på knä och såga är värdelöst.
Det ska också vara ett sågbord med långa 'armar'. Att kapa fasadplank lika långa blir då enkelt mha ställa in anhåller på armarna så man bara kan lägga plankan och kapa utan att behöva mäta varje planka.
Bordssåg har jag velat ha länge men de är få tillfällen man behövt den och skenan till sänksågen / cirkelsågen har räckt.
Så det har ännu inte blivit någon.
Hos mig är mycket sladddrivet men vissa saker vill man ha både och.
Borrhammare tex. Batteriet tar snabbt slut men ska man göra få hål på en plats där sladden inte räcker så är det bökigt att dra fram en förlängningssladd.
Samma med vinkelslip och tigersåg.
Men hade jag inte haft en bra och lätt renodlad skruvdragare OCH en kombinerad skruvdragare/borrmaskin så hade jag införskaffat det samt en kap/gersåg.
Två 'dragare' är bra då man ska borra och skruva om vartannat och vill slippa byta mellan bits och borr hela tiden.
Och självklart ska sågen stå på ett sågbord.
Att ligga på knä och såga är värdelöst.
Det ska också vara ett sågbord med långa 'armar'. Att kapa fasadplank lika långa blir då enkelt mha ställa in anhåller på armarna så man bara kan lägga plankan och kapa utan att behöva mäta varje planka.
Bordssåg har jag velat ha länge men de är få tillfällen man behövt den och skenan till sänksågen / cirkelsågen har räckt.
Så det har ännu inte blivit någon.
Hos mig är mycket sladddrivet men vissa saker vill man ha både och.
Borrhammare tex. Batteriet tar snabbt slut men ska man göra få hål på en plats där sladden inte räcker så är det bökigt att dra fram en förlängningssladd.
Samma med vinkelslip och tigersåg.
Så tacksam för alla svar! Ska gå igenom dem noggrant ikväll, idag hämtar jag fyra resårmadrasser en vän hade över och en lövblås! Sjukt varmt att släpa sängar, tacksam över denna skönhet jag investerat i plus en pirra
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder