F
Andjul Andjul skrev:
Jag tror det verktyget jag använder allra mest är Hultafors snabbvinkel, den är med i alla projekt :)

[bild]

Köpte julas kopia för 29 spänn. Jättebra att ha!

P PappasHammare skrev:
Sen kommer du nog ångra dig när du inte kan lasta mer än 5-600 kg eller vad det nu klarar.
Ett som klarar ca 1 ton i last eller mer är det man vill ha.
Obromsat äger. Du slipper fixa bromsarna som ständigt krånglar på släp. Hur ofta kör man mellan 600 - 1000 kg?

Kör man några plankor räcker det obromsade släpet. Skall man ha hela paket virke eller skivor får man det hemlevererat. Om man kör grus vill man ha ett släp som tar ett par ton. Det är ändå var de lägger på, oavsett vilket släp man kommer med.

F Fideliox skrev:
Köpte julas kopia för 29 spänn. Jättebra att ha!
Se upp med julas kopior bara. Jag köpte en (den stora) som var 89°.

P Pella-plank skrev:
Hej!

Jag har köpt ett gammalt fritidshus och kommer successivt renovera det mesta. Allt från grund, fasad till ytskikt. Ni med erfarenhet, vilka verktyg är oumbärliga? Listar de el-verktyg jag har nedan:

Makita skruvdragare, bra -fortsätter gärna med makita för batteridrift
Bosch elhyvel m sladd
Devalt kap/gersåg
Bosch sticksåg - sladd, stark bra
Klinga-billig med sladd
Bosch fräs med sladd, billig
Bosch multiverktyg m sladd
Tigersåg - gammal, okänt märke
Speedheater
Värmepistol
Liten vinkelslip
Borrmaskin med sladd, ej slag
Div slipmaskiner

Funderar på:
Klinga makita m batteri
Hyvel med batteri
Bordssåg
Sågbord
Styrskena
Bordssåg samt sänksåg+styrskena är trevligt att ha.

Börja i prioriteringsordning.
Behöver taket fixas?
1 Ja. Tänker göra det själv? Ja/Nej? Vad behöver jag för verktyg och utrustning.
2 Nej gå till nästa
Behöver fasaden fixas?
Osv.

Efter första rummet så ser du vad tidigare ägare har gjort och hur du ska förhålla dig till det.
Sen upptäcker du också vad du tycker är värt att göra själv eller leja bort när du gjort några moment några gånger. Ex jag har gjort två tak sedan vi flyttade in och nu lejer vi bort två. Det är mycket lite som får mig att än en gång lägga ny råspont och papp och vi har t o m valt plåt på ett tak för att jag inte ska tvingad tänka på det igen.
Jag har en verkstad att göra i ordning och där börja göra saker som är kul.

Vissa verktyg är nästan universella och något "alla" borde ha och kunna använda men det är betydligt färre verktyg än de flesta räknar upp. Enda undantagen är bra skyddsutrustning där man behöver så många att man inte "bara" ska göra något och inte orkar hämta.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
F
Exostor Exostor skrev:
Se upp med julas kopior bara. Jag köpte en (den stora) som var 89°.
För mig som amatör har det ingen betydelse. 😅

F Fideliox skrev:
För mig som amatör har det ingen betydelse. 😅
1 grad fel på 1 meter är 17 mm. Det är i de flesta fall alldeles för mycket fel.

Med ursäkt att jag inte läst alla svar så sänksåg absolut, och kap ger

P
H HenrikHuslöse skrev:
Hur ofta kör man mellan 600 - 1000 kg?
Jag.. Ofta.
Lite virke, ett antal säckar bruk och lite byggblock så är man direkt där
Och vi som har hästar så är det hö, spån etc

H HenrikHuslöse skrev:
Obromsat äger. Du slipper fixa bromsarna som ständigt krånglar på släp.
Ständigt krånglar? Nja det är nog den som äger släpet som inte hanterar det rätt.
Har haft mitt i 18 år och det protesterade för första gången i våras men det var pga bromsbackarna var slut.
Byttes på någon timme..

Ja, hade jag börjat om mina husrenoveringar så hade jag börjat med att köpa ett nice gallersläp. Beror så klart på hur mkt tomt man har så det går att förvara vettigt

H Hybro skrev:
Slagsnöre är praktiskt.
Nu har du väl skrivit i fel tråd? Det där tillhör väl bortglömda saker som dagens ungdommar inte vet vad det är. 🤔

Laser nämndes. Vad ska man ha det till i ett över 100 år gammalt timmerhus? 🤷‍♂️

Det räcker långt med bara ögonmått för att avgöra om grunden eller takstolar behöver lyftas?
Men visst, vattenpass är ett bra verktyg, men överdriven användning kan skapa nya problem.
😉

D Diamant skrev:
En grävmaskin så du kan riva rucklet och bygga ett nytt hus. Blir ofta bara marginellt dyrare och slutresultatet ofantligt bättre.
Att köpa grävmaskin för att riva enstaka hus blir nog alltid dyrare än att riva för hand eller leja maskin för rivningen..

H Hybro skrev:
En sån här är heller inte dum. Om du är van att hantera dylig elsåg.[bild].

Farligast är kast uppåt/bakåt.
Vet en som kapade vänster nyckelben och flera muskler.
Han försörjde sig senare som svetsare.
Är det en sladdmaskin med god tillgång på billiga oömma kedjor?

Redigerat:
P PappasHammare skrev:
Jag.. Ofta.
Lite virke, ett antal säckar bruk och lite byggblock så är man direkt där
Och vi som har hästar så är det hö, spån etc

Ständigt krånglar? Nja det är nog den som äger släpet som inte hanterar det rätt.
Har haft mitt i 18 år och det protesterade för första gången i våras men det var pga bromsbackarna var slut.
Byttes på någon timme..
Mitt 650-kg obromsade drar en omgång hjullager vart 5:e år, men då lastar jag typ 1 ton rätt ofta.

P
Exostor Exostor skrev:
Mitt 650-kg obromsade drar en omgång hjullager vart 5:e år, men då lastar jag typ 1 ton rätt ofta.
Du vet att om polisen stoppar dig så tar dom körkortet..
Och sen lite oansvarigt mot oss andra i trafiken. Får hoppas att släpet inte brakar ihop på vägen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.