5 093 läst ·
119 svar
5k läst
119 svar
Vilka verktyg underlättar livet vid en större hus-renovering?
Jag är en som meckat med i stort sett allt. Det bästa jag har i garaget i sedan många år är TIG resp Mig-svetsar. Båda med skyddsgas.
Byggt mycket till bil båt och huset. Finlir med mekaniska delar o s v (är väl dock överkurs för gemene husägare)
Byggt mycket till bil båt och huset. Finlir med mekaniska delar o s v (är väl dock överkurs för gemene husägare)
Denna från Bosch kan du både kapa, och klyva med.P Pella-plank skrev:Sammanfattar alla bra råd hittills!
Bänksåg, bra till att dela brädor. tips om skil, bra kvalitet och bra pris på Bauhaus
Sänksåg - bra för skivor mm Boschs sänksåg funkar ihop med skenor från Festool, Makita och även Hikoki.
X-tra skruvdragare
Massor av bits
En bra dammsugare, gärna Festool
En borrhammare till betong mm
Dyckertpistol
Grävmaskin-skulle verkligen vilja ha men inte för att riva huset utan för trädgården (drömma får man)
En fet plånbok - sant…
Spikutdragare
En bättre tigersåg - är nog vettigt
Byggställning- måste ha, behöver klura ut vilken
Pincett! Först hjälpen är viktigt (är SSK) 😅
Ingen har peppat för bättre batteridriven klinga m styrskena eller planhyvel från tex Devalt som jag också spanat på.
Ihop med FSN X skenor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.bosch-professional.com/se/sv/products/gks-18v-57-2-gx-06016C1000
Kan alltså användas som sänksåg men har inte lika bra dammhantering som en renodlad sänksåg.
Fördelen (bortsett från exceptionell dammhantering) med en traditionell sänksåg är ju att man kan börja mitt på skivor och såga, man behöver inte börja i en kant. En traditionell cirkelsåg kan man ju på frihand åstadkomma likvärdigt med men det blir både sämre precision och mindre säkert.FredrikR skrev:
Jag skulle också om jag inte var yrkesarbetare ha en med 230v istället för batteri. Funkar med alla grovdammsugare (som har autostart) så man slipper starta manuellt.
Medlem
· Stockholm
· 2 280 inlägg
Jag har tidigare varit stark festoolförespråkare, men nu tycker jag att de börjar bli lite väl oförskämda på kostnadssidan. Oklart om jag skulle gå den vägen om jag började om från början idag. Men någon typ av bra, verktygsstyrd, dammasugare vill du ha om du ska bygga inomhus, speciellt om du ska bo i huset samtidigt. Egentligen behöver du flera för att inte behöva växla mellan verktygen hela tiden.
Om byggnadsställning: du kan köpa dig ur delar av viktproblemet med aluminiumdelar istf stål. Själv kör jag aluramställning och om det inte vore för stegplattformarna som är så förbenat tunga och otympliga hade den varit en fröjd att hantera. Tar förstås en hel del plats även i nedmonterat tillstånd men om du ska renovera hela huset intensivt några år är ju inte det ett problem. Köp. Sälj efteråt om du inte behöver den längre. Om du har asfalterat hela vägen runt huset kanske du kan överväga en rullställning typ jula, men annars gör den sig nog bäst inomhus.
Skaffa bra halvmasker och hörselskydd till alla inblandade. Skyddsutrustning är inte mycket värt om den inte används.
Om byggnadsställning: du kan köpa dig ur delar av viktproblemet med aluminiumdelar istf stål. Själv kör jag aluramställning och om det inte vore för stegplattformarna som är så förbenat tunga och otympliga hade den varit en fröjd att hantera. Tar förstås en hel del plats även i nedmonterat tillstånd men om du ska renovera hela huset intensivt några år är ju inte det ett problem. Köp. Sälj efteråt om du inte behöver den längre. Om du har asfalterat hela vägen runt huset kanske du kan överväga en rullställning typ jula, men annars gör den sig nog bäst inomhus.
Skaffa bra halvmasker och hörselskydd till alla inblandade. Skyddsutrustning är inte mycket värt om den inte används.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Självbyggare
· Stockholm
· 10 407 inlägg
Tänker du skaffa både cirkel och sänk skulle jag klämma lite på en Festool HKC. Det är en batteri cirkel som funkar med skena och har sänk funktion. Sågar inte lika nära som en riktig sänk och har inte lika bra damm upptagning. Men klarar mycket av det du gör med en sänk.
Har en HKC sedan många år och den är det överlägset mest använda verktyget jag har. Inte ofta jag tar fram varken sänk eller kap vid vanligt bygg. Fin snick som lister, då tar jag fram kap o ger.
Har en HKC sedan många år och den är det överlägset mest använda verktyget jag har. Inte ofta jag tar fram varken sänk eller kap vid vanligt bygg. Fin snick som lister, då tar jag fram kap o ger.
Redigerat:
Den jag länkade till har sänkfunktion. 🙂L Liljeros skrev:Fördelen (bortsett från exceptionell dammhantering) med en traditionell sänksåg är ju att man kan börja mitt på skivor och såga, man behöver inte börja i en kant. En traditionell cirkelsåg kan man ju på frihand åstadkomma likvärdigt med men det blir både sämre precision och mindre säkert.
Jag skulle också om jag inte var yrkesarbetare ha en med 230v istället för batteri. Funkar med alla grovdammsugare (som har autostart) så man slipper starta manuellt.
En blå HKC. ☝️
Mitt resonemang är i princip att måste man välja på bordsåg och sänksåg skulle jag ta sänksågen. Den kan göra allt bordsågen kan men det är inte kul att klyva plank och lister.C cpalm skrev:Använder bordssågen, om inte dagligen, så åtminstone några gånger i veckan. Även om handcirkeln/sänksågen kan göra allt bordssågen kan göra är det jäkla bängligt i många fall. Omvänt är handcirkeln mycket smidigare när man jobbar med skivor och andra stora ämnen. Så tycker båda har sin plats om man har utrymmet. Komplettera med ett par sågstöd för långa ämnen om du kan hitta några bra (vilket jag själv tyvärr gått bet på).
Saknar prylar för betongarbeten på din lista, men du kanske inte gör något sånt?
En bra byggdammsugare är också ett måste, men det kanske var för självklart för att nämnas?
Bordsågen och sin sida är mycket effektivare på långa arbetsstycken. Lister och dylikt är inte kul med sänksåg. Men att kapa skivor med bordsåg går typ inte om man inte är 2 personer. Då kommer dock oftast bli utan anhåll.
Vid kapning av passbitar i typ kök framförallt i ett gammalt hus kommer sänksågen också vara oumbärlig då det typ alltid är kilformat och ojämnt.
Jag hade inte velat vara utan min bordsåg en klarar mig utan den.
Köpte en rejäl 1,2x2,5m aluminiumrullställning. Extremt bra andrahandsvärde men svindyr, man får typ igen pengarna när man säljer den. Men du kommer behålla den. Jag köpte en där jag kan stå på ca 5,5m med fötterna och då kommer jag åt precis allt på huset, gick på ca 40.000kr nytt.P Pella-plank skrev:
Redigerat:
Ja, ja....
Att bli husägare som vill o kan fixa det mesta själv (inklusive bilar), är som att starta upp ett eget byggföretag.
Väl investerade pengar jämfört med att köpa tjänster och betala 500 - 1000 kr i timpenning. Därtill kostnader för hyra av maskiner e t c.
Att bli husägare som vill o kan fixa det mesta själv (inklusive bilar), är som att starta upp ett eget byggföretag.
Väl investerade pengar jämfört med att köpa tjänster och betala 500 - 1000 kr i timpenning. Därtill kostnader för hyra av maskiner e t c.
FredrikR skrev:
TS hade väl varken batterier från Bosch eller Festool, är det inte dumt att skaffa ett batterisystem till, funkar kanske som snickare att ha flera men som hembyggare blir det dyrt.R Robert-san01 skrev:Tänker du skaffa både cirkel och sänk skulle jag klämma lite på en Festool HKC. Det är en batteri cirkel som funkar med skena och har sänk funktion. Sågar inte lika nära som en riktig sänk och har inte lika bra damm upptagning. Men klarar mycket av det du gör med en sänk.
Har en HKC sedan många år och den är det överlägset mest använda verktyget jag har. Inte ofta jag tar fram varken sänk eller kap vid vanligt bygg. Fin skick som lister, då tar jag fram kap i ger.
Jag tror Bosch 230v sänksåg är det mest lämpliga, då kan han använda dammsugaren han redan har också.
Har i stort sett renoverat ett helt hus.
Skruvdragare 2 Makita
Tigersåg Makita
Gersåg Bosch med bänk
Sticksåg Makita
Cirkelsåg Makita
Excenter Makita
360 laser jula
Avståndsmätare Bosch
Spårningsmaskin Einhell
Borrhammare Makita
Fuktmätare (vanns här på Byggahus, minns ej märke)
Det är det stora förutom dom vanliga handverktygen. Det är sällan jag känner ett behov av fler saker.
Köpte en Skil bordssåg som nämns. Den stod ouppackad i garaget ett år innan jag sålde den. Tror att få behöver en..
Annars köper man efter hand när man Verkligen har ett behov. Det går inte att förutse.
Snart skall jag hyra en bilningsmaskin och till våren en bra målarspruta för att måla om taket och fasaden.
Skruvdragare 2 Makita
Tigersåg Makita
Gersåg Bosch med bänk
Sticksåg Makita
Cirkelsåg Makita
Excenter Makita
360 laser jula
Avståndsmätare Bosch
Spårningsmaskin Einhell
Borrhammare Makita
Fuktmätare (vanns här på Byggahus, minns ej märke)
Det är det stora förutom dom vanliga handverktygen. Det är sällan jag känner ett behov av fler saker.
Köpte en Skil bordssåg som nämns. Den stod ouppackad i garaget ett år innan jag sålde den. Tror att få behöver en..
Annars köper man efter hand när man Verkligen har ett behov. Det går inte att förutse.
Snart skall jag hyra en bilningsmaskin och till våren en bra målarspruta för att måla om taket och fasaden.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 407 inlägg
Tyvärr så finns ingen tillverkare som är bra på alla maskiner. Hade också inställningen att jag vill bara ha ett system, men fått inse att jag får vara glada över att bara ha 3 olika.L Liljeros skrev:
Nu har TS väl inte så många maskiner och ska komplettera. Då kan ett system byte/tillägg vara rätt i tid.
Just cirkel hade jag inte rekommenderat en hus renoverare en maskin med sladd. Han kommer att bli tokig på sladden.
Fabrikat på maskinerna är upp till var och ens plånbok och behov att avgöra. Festool och Hilti är inget krav enligt mig.
En bra kompromiss är kompressor på batteri och tryckluftpistoler.P Pella-plank skrev:
Många bra tips i tråden hittills. En aspekt jag tycker tillhör det allra viktigaste är bra ”verkstad”; ytor att jobba på, stationära och mobila. Dedikerad smidig förvaring för alla verktyg och material. Utan detta är det lätt att mesta tiden går åt till att leta och jobba suboptimalt.
Som någon skrev ovan är det mycket som behövs om man ska kunna göra allt som har med ett hus att göra, ta det i en takt som inte dödar inspirationen eller ekonomin. Då hinner du också med att lära dig.
Med facit i hand är det två saker jag skulle gjort annorlunda om jag börjat om; Riktigt bra dammsugare från början. Begagnad DC är otroligt prisvärt.
Skippat kapger, det finns så mycket bättre metoder idag.
😊
Har man ekonomin så är ju både en sänksåg med skena och en klyvsåg att föredra. Det tenderar till att bli riskfullt annars när man ska finklyva vissa objekt samt att om man ska klyva mängd så är det tidsbesparande.
En bra krysslaser hade jag inte klarat mig utan.
Ett billigt verktyg jag verkligen inte hade kunnat vara utan är min pica-dry snickarpenna.
En bra krysslaser hade jag inte klarat mig utan.
Ett billigt verktyg jag verkligen inte hade kunnat vara utan är min pica-dry snickarpenna.