4 861 läst ·
110 svar
5k läst
110 svar
Vilka verktyg underlättar livet vid en större hus-renovering?
Dammsugare med cyklon är ännu bättre 😉 DeWalt har en på Jula till ok pris men ibland har de nedsatta priser.L Liljeros skrev:Jag skulle säga att elverktyget jag inte vill vara utan är sänksåg, det är tillsammans med en bra dammsugare och skena verkligen ett fantastiskt verktyg. Ersätter och gör en bordsågs arbete bättre och framförallt krävs mindre plats så det går bra att kapa skivor i små ytor.
En bra dammsugare är också trevligt, inge kul att stå i sågspån och slipdamm.
Köp inte för mycket batterimaskiner. Funkar bra med sladd också och är billigare.
Festool är i en klass för sig tycker jag, min är 15år gammal nu och jag har använt den extremt mycket och den tuffar fortfarande på utan service. Är ju orginalet men sen pantentet gått ut har ju alternativ dykt upp. Bosch (blå) funkar också bra, vi hade en sån på jobbet, makita funkar också. Makita har fördelen att deras verktyg är kompatibla med festools skenor och vise versa.P Pella-plank skrev:
Bordsåg är egentligen primärt lämplig för att klyva långa plank och lister. Skivor är sänksågen helt överlägsen till. Även att kapa salningar och plank kilformade är sänksågen överlägsen till.
Jag skrev ju bara en bra dammsugare. Är personligen inte ett fan av den formfaktorn. Har själv en festool midi som jag tycker funkar väldigt bra. Tror den är 15-16år nu men dom kostar ju fruktansvärt mycket.FreQa skrev:
Det väsentliga är att man väljer en modell där man kan få tag i nya påsar även om 10år och med en minst 5m lång tunn mjuk slang som passar på elverktyg utan för klumpiga adaptrar.
Redigerat:
Stort tack!L Liljeros skrev:Festool är i en klass för sig tycker jag, min är 15år gammal nu och jag har använt den extremt mycket och den tuffar fortfarande på utan service. Är ju orginalet men sen pantentet gått ut har ju alternativ dykt upp. Bosch (blå) funkar också bra, vi hade en sån på jobbet, makita funkar också. Makita har fördelen att deras verktyg är kompatibla med festools skenor och vise versa.
Bordsåg är egentligen primärt lämplig för att klyva långa plank och lister. Skivor är sänksågen helt överlägsen till. Även att kapa salningar och plank kilformade är sänksågen överlägsen till.
Byggt halva huset själv, bästa verktygsköpet var definitivt 50pack PH2 bits vilket jag köpte efter några veckors ständigt bits-letande, men borde även köpt en låda T30, man spenderar orimligt mycket tid att leta efter bortsprungna verktyg under ett husbygge
Viktigaste verktyget är nog en flexibel plånbok. Det får inte kärva när man ska fram med plastkortet. Det är även bra om sagt kort är kopplat till ett oförskämt välfyllt konto. Det bör finnas minst så mycket på det att man har gått med ångest över att man inte flyttade över merparten till ISK kontot redan för flera år sedan.
Använder bordssågen, om inte dagligen, så åtminstone några gånger i veckan. Även om handcirkeln/sänksågen kan göra allt bordssågen kan göra är det jäkla bängligt i många fall. Omvänt är handcirkeln mycket smidigare när man jobbar med skivor och andra stora ämnen. Så tycker båda har sin plats om man har utrymmet. Komplettera med ett par sågstöd för långa ämnen om du kan hitta några bra (vilket jag själv tyvärr gått bet på).P Pella-plank skrev:
Saknar prylar för betongarbeten på din lista, men du kanske inte gör något sånt?
En bra byggdammsugare är också ett måste, men det kanske var för självklart för att nämnas?
Tack för tips! Jag tror jag kommer ha mkt nytta av en bänksåg, så det ska jag få tag på en. Har två grovdamsugare, kanske inte de bästa, tiden får utvisa, men det klarar man juvsig inte utan.C cpalm skrev:Använder bordssågen, om inte dagligen, så åtminstone några gånger i veckan. Även om handcirkeln/sänksågen kan göra allt bordssågen kan göra är det jäkla bängligt i många fall. Omvänt är handcirkeln mycket smidigare när man jobbar med skivor och andra stora ämnen. Så tycker båda har sin plats om man har utrymmet. Komplettera med ett par sågstöd för långa ämnen om du kan hitta några bra (vilket jag själv tyvärr gått bet på).
Saknar prylar för betongarbeten på din lista, men du kanske inte gör något sånt?
En bra byggdammsugare är också ett måste, men det kanske var för självklart för att nämnas?
Sant, få saker som är så tröttsamtrickardg skrev:
Vet inte om det blir nåt betongarbete, inte i stora huset i alla fall, tror inte det finns nån betong här. Haft en bil-hammare som jag brände motorn på när jag bilade betong sist 😅. Putsen på grunden (ingen aning om vilket material) är iofs något som behöver fixas så småningom, men det blir en senare huvudvärk.C cpalm skrev:Använder bordssågen, om inte dagligen, så åtminstone några gånger i veckan. Även om handcirkeln/sänksågen kan göra allt bordssågen kan göra är det jäkla bängligt i många fall. Omvänt är handcirkeln mycket smidigare när man jobbar med skivor och andra stora ämnen. Så tycker båda har sin plats om man har utrymmet. Komplettera med ett par sågstöd för långa ämnen om du kan hitta några bra (vilket jag själv tyvärr gått bet på).
Haki eller Burton byggställning. Inget annat tackel!
Typ 3 m lång och 6 m hög.
För då kan du även bygga 6 meter lång utefter en husvägg.
Så hade jag vi takbyte på mitt enplanshus.
(Jobbat med detta i två år främst på pappersindustrier och oljeplattform.)
Haki passar bäst om allt är typ lådformat, symmetriskt o rakt.
Burton är smidigare annars.
Kör med plank i ställningen i stället för lämnar!
Finns ofta att köpa begagnat.
Redigerat:
Och en fördel med Boschs sänksåg är att den funkar ihop med skenor från Festool, Makita och även Hikoki.L Liljeros skrev:Festool är i en klass för sig tycker jag, min är 15år gammal nu och jag har använt den extremt mycket och den tuffar fortfarande på utan service. Är ju orginalet men sen pantentet gått ut har ju alternativ dykt upp. Bosch (blå) funkar också bra, vi hade en sån på jobbet, makita funkar också. Makita har fördelen att deras verktyg är kompatibla med festools skenor och vise versa.
Sammanfattar alla bra råd hittills!
Bänksåg, bra till att dela brädor. tips om skil, bra kvalitet och bra pris på Bauhaus
Sänksåg - bra för skivor mm Boschs sänksåg funkar ihop med skenor från Festool, Makita och även Hikoki.
X-tra skruvdragare
Massor av bits
En bra dammsugare, gärna Festool
En borrhammare till betong mm
Dyckertpistol
Grävmaskin-skulle verkligen vilja ha men inte för att riva huset utan för trädgården (drömma får man)
En fet plånbok - sant…
Spikutdragare
En bättre tigersåg - är nog vettigt
Byggställning- måste ha, behöver klura ut vilken
Pincett! Först hjälpen är viktigt (är SSK) 😅
Ingen har peppat för bättre batteridriven klinga m styrskena eller planhyvel från tex Devalt som jag också spanat på.
Vill ni se huset som verktygen kommer användas i så kika in i min projekt-tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-renovera-timmerhus.578821/page-9#post-6718282
Bänksåg, bra till att dela brädor. tips om skil, bra kvalitet och bra pris på Bauhaus
Sänksåg - bra för skivor mm Boschs sänksåg funkar ihop med skenor från Festool, Makita och även Hikoki.
X-tra skruvdragare
Massor av bits
En bra dammsugare, gärna Festool
En borrhammare till betong mm
Dyckertpistol
Grävmaskin-skulle verkligen vilja ha men inte för att riva huset utan för trädgården (drömma får man)
En fet plånbok - sant…
Spikutdragare
En bättre tigersåg - är nog vettigt
Byggställning- måste ha, behöver klura ut vilken
Pincett! Först hjälpen är viktigt (är SSK) 😅
Ingen har peppat för bättre batteridriven klinga m styrskena eller planhyvel från tex Devalt som jag också spanat på.
Vill ni se huset som verktygen kommer användas i så kika in i min projekt-tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-renovera-timmerhus.578821/page-9#post-6718282
Redigerat:
Fattar, men kommer inte klara att rodda med en för tung ställning även om de är stabilare och bättre, visst är dessa tunga att sätta upp?H Hybro skrev:Haki eller Burton byggställning. Inget annat tackel!