Du kommer långt med det du har. En sektion rejäl byggställning är ovärderligt vid tak- & fasadarbeten, om du kommer hålla på med sånt. Ev. flera om du känner behovet och har förvaringsplats, annars får man flytta runt den, vilket ofta är smidigt nog. Slippa planera hyresperioder och renovera när man har tid. Förvånansvärt användbart är också en spikutdragare. Fogsvans klår ofta klinga, men inte alltid.

• Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
Slagskruvdragare.

• Gilla
Alltgår och 3 till
  • Laddar…
Kapsylöppnare!
Det är ju fredag😎

• Haha
  • Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
B byabin skrev:
Du kommer långt med det du har. En sektion rejäl byggställning är ovärderligt vid tak- & fasadarbeten, om du kommer hålla på med sånt. Ev. flera om du känner behovet och har förvaringsplats, annars får man flytta runt den, vilket ofta är smidigt nog. Slippa planera hyresperioder och renovera när man har tid. Förvånansvärt användbart är också en spikutdragare. Fogsvans klår ofta klinga, men inte alltid.
Ja, verkligen, googlar så mkt på ställningar, och kollar blocket, rullställning i aluminium verkar rimligt utan att bli helt ruinerad. Hållt på och bytt hängrännor nu från stege, helt hopplöst. Spikutdragare ska jag googla, inte koll på!

P poba53 skrev:
Mina favoriter inklusive som spikutdragare är Bahco CFP250 och CFW250. Finns många liknande men med kass kvalitet
Ska kolla upp!

Magnus E K
Pincett för att dra ut stickor (som går igenom handskarna).

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
En grävmaskin så du kan riva rucklet och bygga ett nytt hus. Blir ofta bara marginellt dyrare och slutresultatet ofantligt bättre.

• Ledsen
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
D Diamant skrev:
En grävmaskin så du kan riva rucklet och bygga ett nytt hus. Blir ofta bara marginellt dyrare och slutresultatet ofantligt bättre.
Så illa är det inte!

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
De tror de flesta godtrogna.

Men i verkligheten brukar rivning av ruckel alltid vara billigare och bättre än att renovera en gammal och dålig byggnad.

Räkna noga på detta innan du börjar. Renoveringskostnaden är ofta en önskekostnad i realiteten blir det vanligtvis mycket bättre att riva och bygga nytt.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
D Diamant skrev:
De tror de flesta godtrogna.

Men i verkligheten brukar rivning av ruckel alltid vara billigare och bättre än att renovera en gammal och dålig byggnad.

Räkna noga på detta innan du börjar. Renoveringskostnaden är ofta en önskekostnad i realiteten blir det vanligtvis mycket bättre att riva och bygga nytt.
Nej men gud, det är absolut inget ruckel, ett fint timmerhus från 1912 som behöver en översyn, vi pratar inte ödehus som det regnat in i i ett sekel, men tack för input!

• Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
P Pella-plank skrev:
Nej men gud, det är absolut inget ruckel, ett fint timmerhus från 1912 som behöver en översyn, vi pratar inte ödehus som det regnat in i i ett sekel, men tack för input!
Då förstår jag.

Lycka till!

• Gilla
Pella-plank
  • Laddar…
Bordssåg för låg budget men bra omdömen är Skils, många har köpt den. Det finns en tråd här på BH som är lång och många är nöjda.
Själv klöv jag 23 mm tunna pinnar till smygar kring mina nya fönster. Det stadiga parallellanslaget gör sitt jobb!
Finns ibland nedsatt pris på Bauhaus för under 3000 kr.

• Gilla
breakman och 1 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Bordssåg för låg budget men bra omdömen är Skils, många har köpt den. Det finns en tråd här på BH som är lång och många är nöjda.
Själv klöv jag 23 mm tunna pinnar till smygar kring mina nya fönster. Det stadiga parallellanslaget gör sitt jobb!
Finns ibland nedsatt pris på Bauhaus för under 3000 kr.
Åh, tack för tips!

Jag skulle säga att elverktyget jag inte vill vara utan är sänksåg, det är tillsammans med en bra dammsugare och skena verkligen ett fantastiskt verktyg. Ersätter och gör en bordsågs arbete bättre och framförallt krävs mindre plats så det går bra att kapa skivor i små ytor.

En bra dammsugare är också trevligt, inge kul att stå i sågspån och slipdamm.

Köp inte för mycket batterimaskiner. Funkar bra med sladd också och är billigare.

• Gilla
F_man och 6 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jag skulle säga att elverktyget jag inte vill vara utan är sänksåg, det är tillsammans med en bra dammsugare och skena verkligen ett fantastiskt verktyg. Ersätter och gör en bordsågs arbete bättre och framförallt krävs mindre plats så det går bra att kapa skivor i små ytor.
Ok! Tips på märke?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.