Blev lite dubbelpost där, skulle korta ned långt svar men det blev kvar 😃

• Gilla
Pella-plank
  • Laddar…
Nu har rörmokaren varit här, fick ett väldigt bra intryck.
Han hade inte sett en liknande hydropress, men den behöver bytas. Upphängningen av pumpen på en planka är inte ok, så det ska han fixa, även byta de gamla rören i pumpen då vattenanalysen gav lätt förhöjda halter av bly. Resten av rören i huset är modernare. Vi sätter nu den nya hydropressen i brunnen, men sen om jag vill ha den inne istället då kan den flyttas.

Elektrikern ska få installera en värmevakt i brunnen.
IMG_7153.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_7155.jpeg
Skapa konto

Han och elektrikern kommer om två veckor, ser fram emot det och hoppas kunna ta en vettig dusch sen!

Han rekommenderade även nån typ av isolering av brunnen, kanske frigolit, ska kolla upp vad det finns för bra alternativ, tar gärna emot tips :). Högst upp är brunnen 59,5cm i diameter på insidan, sen lutar den utåt till första skarven där den är 86,5 cm. Och 110cm djup.
IMG_7152.jpeg
Skapa konto

• Gilla
Kustrosen
  • Laddar…
Idag har jag fortsatt med fasaden på snickis. Äntligen skrapat klart gaveln och spikat och skruvat fast det som satt löst. Varit och handlat offrerbräda, lite läkt som behöver bytas och en regel som väggen behöver stärkas upp med i nederkant på
Insidan. Husets andra sidor är i mkt bättre skick, så där behöver det nedersta inte bytas, den här sidan är mer utsatt för väder.

IMG_7162.jpeg
Skapa konto

Sen har jag sågat av de nedersta 21 cm med 15 graders lutning. Syllen ser väldigt frisk ut, även fast brädorna var ordentligt dåliga längst ner, skönt. Ikväll målat första lagret över hela så att undersidan får färg innan jag snickrar vidare. Nöjd med dagen!

IMG_7182.jpeg
Skapa konto

• Gilla
Murbyggare och 6 till
  • Laddar…
Jobbat vidare med gaveln idag, nästan klar, vindskivorna ska skrapas och målas röda.

Först en före och efterbild :)
IMG_7100.jpeg
Skapa konto
IMG_7216.jpeg
Skapa konto

Närbild på när jag testmonterat offerbrädan, skruvade ner den sen och målade alla kanter mm för att komma åt bra. Satte den med liten glipa till bräd och läkt kanten så att vatten inte sugs upp så lätt.
IMG_7191.jpeg
Skapa konto

IMG_7192.jpeg
Skapa konto

IMG_7207.jpeg
Skapa konto

Slipade dörren för att få bort all plastfärg, är redo att målas nu. Köpt trätjära som jag blandade med kokt linolja och terpentin, testmålsde på en planka, fin nyans, men jag står inte ut med lukten så får tänka om. Vill ha den mörk men inte helt svart.

IMG_7217.jpeg
Skapa konto

Det här med att köra elhyvel inomhus 🙄😭, rekommenderar inte… nu är det i alla fall städat och undanplockat.

IMG_7198.jpeg
Skapa konto

Ett gulligt litet hus är det, tre sidor kvar och en hängränna bara 😅
IMG_7218.jpeg
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Murbyggare och 6 till
  • Laddar…
Hunnit fixa lite med boden ikväll, oljade in dörren med kokt linolja och terpentin i morse, den var så torr och sög in det bra. Sen blev det en lätt strykning med tjära ändå, spädde mkt, det blev en fin ton tycker jag, mindre fläckig i verkligheten än på bild. Det är en fin gammal dörr med snygga spikskallar och beslag. Gångjärnen ska jag måla i svart linoljefärg

IMG_7232.jpeg
Skapa konto
IMG_7236.jpeg
Skapa konto

Även skrapat vindskivan, drygt jobb, speedheatern hjälpte till, stå på stege gjorde det inte… , måste köpa nån vettig byggställning. Tog ett varv med slipmaskinen med, nu får det duga, allt löst är borta. Ska köpa ljus röd falu knut och foder och måla den med.

IMG_7240.jpeg
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Alfredo och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.