Blev lite dubbelpost där, skulle korta ned långt svar men det blev kvar 😃

• Gilla
Pella-plank
  • Laddar…
Nu har rörmokaren varit här, fick ett väldigt bra intryck.
Han hade inte sett en liknande hydropress, men den behöver bytas. Upphängningen av pumpen på en planka är inte ok, så det ska han fixa, även byta de gamla rören i pumpen då vattenanalysen gav lätt förhöjda halter av bly. Resten av rören i huset är modernare. Vi sätter nu den nya hydropressen i brunnen, men sen om jag vill ha den inne istället då kan den flyttas.

Elektrikern ska få installera en värmevakt i brunnen.
Hydropress i betongbrunn med kopparrör, upphängd på planka. Elektriska anslutningar synliga. Förbereds för byte och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hydropress av märket Dyna-Capsule monterad i en brun miljö med synliga röranslutningar.
Skapa konto

Han och elektrikern kommer om två veckor, ser fram emot det och hoppas kunna ta en vettig dusch sen!

Han rekommenderade även nån typ av isolering av brunnen, kanske frigolit, ska kolla upp vad det finns för bra alternativ, tar gärna emot tips :). Högst upp är brunnen 59,5cm i diameter på insidan, sen lutar den utåt till första skarven där den är 86,5 cm. Och 110cm djup.
Brunn med hydropress och VVS-utrustning, inklusive kopparrör, pump och gammal metallcylinder, delvis täckt av betonglock.
Skapa konto

• Gilla
Kustrosen
  • Laddar…
Idag har jag fortsatt med fasaden på snickis. Äntligen skrapat klart gaveln och spikat och skruvat fast det som satt löst. Varit och handlat offrerbräda, lite läkt som behöver bytas och en regel som väggen behöver stärkas upp med i nederkant på
Insidan. Husets andra sidor är i mkt bättre skick, så där behöver det nedersta inte bytas, den här sidan är mer utsatt för väder.

Rött trähus med stege mot fasaden, en skottkärra och sopkvast framför. Träd och gräs i bakgrunden.
Skapa konto

Sen har jag sågat av de nedersta 21 cm med 15 graders lutning. Syllen ser väldigt frisk ut, även fast brädorna var ordentligt dåliga längst ner, skönt. Ikväll målat första lagret över hela så att undersidan får färg innan jag snickrar vidare. Nöjd med dagen!

Röd träfasad på hus med dörr av omålat trä, delvis nymålad längst ned; utomhus med gräs runtomkring, spade lutad mot väggen.
Skapa konto

• Gilla
Murbyggare och 6 till
  • Laddar…
Jobbat vidare med gaveln idag, nästan klar, vindskivorna ska skrapas och målas röda.

Först en före och efterbild :)
Rött trähus med en väderbiten svart dörr, beläget i en grönskande omgivning, vindskivorna ska målas, nästan klart renoveringsprojekt.
Skapa konto
Röd gavel på hus med trädörr, vindskivorna ska målas. Testmontering av offerbräda syns. Utomhusmiljö, gräs och träd i bakgrunden.
Skapa konto

Närbild på när jag testmonterat offerbrädan, skruvade ner den sen och målade alla kanter mm för att komma åt bra. Satte den med liten glipa till bräd och läkt kanten så att vatten inte sugs upp så lätt.
Närbild på husgavel med ny trämontering och rödmålad fasad, en testmonterad offerbräda och synlig kabel vid marken.
Skapa konto

Röd husfasad med nytestad, ljus träbräda monterad vid botten. Gräs och jord vid husgrunden. Vindskivor planeras att målas röda senare.
Skapa konto

Röd träbyggnad med en omålad dörr. Vindskivor och kanter målade, några brädor fortfarande träfärgade. Snickarprojekt med arbete kvar.
Skapa konto

Slipade dörren för att få bort all plastfärg, är redo att målas nu. Köpt trätjära som jag blandade med kokt linolja och terpentin, testmålsde på en planka, fin nyans, men jag står inte ut med lukten så får tänka om. Vill ha den mörk men inte helt svart.

Röd trävägg med en obehandlad träport, svart gångjärn, före bild innan målning. Gaveln är nästan klar, behövs målas och skrapas.
Skapa konto

Det här med att köra elhyvel inomhus 🙄😭, rekommenderar inte… nu är det i alla fall städat och undanplockat.

Arbetsbänk med elverktyg, sågspån överallt, fönster med utsikt mot träd.
Skapa konto

Ett gulligt litet hus är det, tre sidor kvar och en hängränna bara 😅
Rött förråd med svart tak och en träfärgad dörr syns bland träd och gräs.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
whyman och 11 till
  • Laddar…
Hunnit fixa lite med boden ikväll, oljade in dörren med kokt linolja och terpentin i morse, den var så torr och sög in det bra. Sen blev det en lätt strykning med tjära ändå, spädde mkt, det blev en fin ton tycker jag, mindre fläckig i verkligheten än på bild. Det är en fin gammal dörr med snygga spikskallar och beslag. Gångjärnen ska jag måla i svart linoljefärg

Gammal trädörr oljad och tjärad, monterad på röd byggnadspanel med synliga gångjärn.
Skapa konto
Gammal bod med nyligen behandlad dörr i brun ton och rödmålad fasad. Gräs framför och skog i bakgrunden under en klar himmel.
Skapa konto

Även skrapat vindskivan, drygt jobb, speedheatern hjälpte till, stå på stege gjorde det inte… , måste köpa nån vettig byggställning. Tog ett varv med slipmaskinen med, nu får det duga, allt löst är borta. Ska köpa ljus röd falu knut och foder och måla den med.

Röd bod med inoljade dörrar, svarta beslag, och slipad vindskiva. Trädetaljer och grönska i bakgrunden. Klart väder.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
TickyNucker och 8 till
  • Laddar…
Haft gäster idag och inte hunnit så mycket, men äntligen fått tag på ljusröd falu knut och foder och målat första lagret på vindskivan, blev så fint tycker jag med allt i rött 😍

Rött uthus med nyligen målad vindskiva, stege lutad mot väggen, omgiven av grönska och verktyg på marken.
Skapa konto
Rödmålat uthus med ljusröd falu knut och foder, en stege lutad mot väggen och grönska i bakgrunden, fotad i trädgårdsmiljö.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
TickyNucker och 11 till
  • Laddar…
Skrev ihop lite planering för renoveringen

Lite mer info om renoveringen: de arbeten jag planerar göra är ta upp golven, renovera grunden lite beroende på vad jag hittar, men kommer nog bli en del regling, bygga blindbotten, lerklining, isolering, lägga nytt massivt trägolv. Börjar med köksdelen och ställer då ihop ett provisoriskt kök i vardagsrummet.

Sen ta ner tretex och mm från väggar och tak. Sätta en del pärlspont, kommer inte ha gips i väggar men kan bli nåt annat skivmateral, inte bestämt. Brädor i tak, hoppas det finns under.

Byta ut fönstren, ska försöka hitta gamla tidstypiska som jag kan renovera. Bygga allt som hör med fönster, foder, bänkar. Sen ska ett kök byggas, vill bygga stommar och luckor själv. Mkt målning blir det. Detta är etapp 1.

Jag tar in hjälp för rör och elektricitet, skulle husets syll eller större delar av timret vara dåligt behöver jag ta hit en timmerman.

I etapp 2 ska ett badrum byggas på nedervåningen och det gamla rivas uppe. En befintlig modern trapp tas ut och ny byggas på ursprung plats i farstun (där badrummet ligger idag). Eftersom det är ett fritidshus vill jag bygga så mkt jag kan av badrummet själv.

I etapp 3 ska golv (laminat) och ytskikt rivas uppe. Hela ovanvåningen har väldigt svajigt golv och det lutar ordentligt hit och dit, misstänker glest regelverk, har inretts i modern tid (90-tal)

Och sist ska fasaden fixas, klädd i masonit sen 70-talet. Och om pengar rasar in vill jag gärna ta bort det korrigerade blekta svarta plåttaket och återställa till tegel :)

Jag har ingen stress i det här projektet, för mig är renovering en hobby och har alltid hållit på genom livet. Barnen är vuxna och det här är ett fritidshus. Kommer inte börja överallt utan det ska vara möjligt att va här och chilla med, så en sektion i taget.

Bra saker med huset: det har aldrig läckt in vatten vad jag kan se. Godkänd skorsten, vedspis och bakugn. Lutar lite nere, men inte galet mkt. Bra storlek! 42kvm i nedervåning (lagom mkt att renovera). Grunden är torr, men ramlat ner lite blindbottnar och isolering när man kikar in. Huset ligger på en plan yta, tomten har en lätt sluttning från huset. Helt tak om än inte vackert. Härligt med timmerstomme, svalt inne även på sommaren. Senast renoverar på 90-talet och inte nåt som inte går att återställa :)

• Planritning över ett husprojekt med skisserade idéer för renovering av golv, väggar, fönster och kök.
Redigerat:
  • Gilla
TickyNucker och 11 till
  • Laddar…
Idag har jag börjat skrapa ena kortsidan på boden, fick hjälp av syrran och vi han knappt halva, skön arbetsställning jämfört med gaveln. Fönstret ska bli ockragult, foder och vindskiva röda, det kommer bli fint. Här är nederkanten helt ok skick, så blir ingen offerbräda även om det är snyggt :) Röd bod med vitmålat fönster, byggverktyg och stege framför. Skrapning pågår på ena kortsidan, omgiven av gröna träd.
Skapa konto

Sen har jag köpt ett Aroma äppelträd idag som är 6 år gammalt (innestående present) det ska jag plantera på framsidan av huset en bit från ett gammalt äppelträd som kommer rasa närsomhelst. Får vänta med planteringen till nästa helg då det kommer lite vänner över, trädet väger ca 200 kg 😅

Aroma äppelträd i metallbur med grönska och molnig himmel i bakgrunden.
Skapa konto

Gamla trädet, fullt med äpplen, fattar inte att det lever
Gammalt äppelträd med skadat, ihåligt parti på stammen, omgiven av gräsmatta och gröna buskar; några äpplen ligger på marken.
Skapa konto

Även planterat lite bärbuskar som kompis till den nya rabarbern. Två krusbär och en svart och en röd vinbär :)
Röd bodsida med fönster, redskap lutade mot väggen. Nyplanterade bärbuskar i framkant, bland annat krusbär, på en gräsbevuxen gård.
Skapa konto

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Kul att du passar på att plantera, det tar ju några år innan man får frukt. Själv var jag snål och väntade till Lidls utförsäljining i våras då plantorna kostade 9.90 kr styck. Fyra röda vinbär, en svart vinbär och en Hinnonmäki krusbär. Trots dålig skötsel och en torr sommar har samtliga utom den svarta vinbärsbusken klarat sig. Plantorna var ihoptorkade när jag köpte dom men jag satter dom i en hink med vatten över natten och planterade nästa dag, rejält med vatten vid planteringen.

Nästa år skall jag göra om bravaden med mer fokus på svarta vinbär och kanske hallon. Har en del av gräsmattan som tidigare ägare odlat på och som är jobbig att köra roboten på så där sätter jag bärbuskar. Har planer på rejält mycket bär på de plättar som är svåra att använda.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Kul att du passar på att plantera, det tar ju några år innan man får frukt. Själv var jag snål och väntade till Lidls utförsäljining i våras då plantorna kostade 9.90 kr styck. Fyra röda vinbär, en svart vinbär och en Hinnonmäki krusbär. Trots dålig skötsel och en torr sommar har samtliga utom den svarta vinbärsbusken klarat sig. Plantorna var ihoptorkade när jag köpte dom men jag satter dom i en hink med vatten över natten och planterade nästa dag, rejält med vatten vid planteringen.

Nästa år skall jag göra om bravaden med mer fokus på svarta vinbär och kanske hallon. Har en del av gräsmattan som tidigare ägare odlat på och som är jobbig att köra roboten på så där sätter jag bärbuskar. Har planer på rejält mycket bär på de plättar som är svåra att använda.
Ja! I år satsar jag på fruktträd och sånt som behöver lite tid. De här bärbuskarna är faktiskt såna billiga från Lidl, men några år gamla, haft dem på tillväxt i en pallkrage i ett annat sommarhus, de fick följa med hit :)

Hallon är härligt, men ett sånt gissel med att de sprider sig, har inte riktigt bestämt om jag släpper dem över tröskeln hit, samma med björnbär.

Är väldigt sugen på att testa ett Frost persikoträd, men vet inte om jag har nåt nog skyddat läge, kanske ett plommon med, men inte lyckats med det tidigare.

P Pella-plank skrev:
[bild]
Om du efter målning håller undan gräset kring fasaden så den kan torka ut så kommer du få få problem framöver med fasaden.

Grävt en grop ikväll 😛, lika djup som äppelträdets rotklump och 120 i diameter. Hoppas placeringen blir bra nu, lite sent att ångra sig.

Stor grävd grop i gräsmatta nära ett rött hus, omgiven av jord och en skottkärra, förbereder plantering av äppelträd.
Skapa konto

Sen har jag haft en påhälsning av nåt djur nere på ängen, tror grisar eller grävling? Inte så djupt grävt i alla fall, gick att kratta över, men störigt att de förstör.
Gräsmatta med jordplättar, troligen grävd av djur som grisar eller grävlingar, synlig på en äng med skog och staket i bakgrunden.
Skapa konto
Gräsmark med grävda spår, troligen av djur som grisar eller grävlingar, med viss torra lövströdda över ytan.
Skapa konto

Imorgon kommer rörmokaren och byter hydropress och även elektriker som ska gå igenom elen i huset och installerar nya tvättmaskinen med, så med lite tur kan jag både ta en vettig dusch och tvätta imorgon kväll, så lyxigt!

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Om du efter målning håller undan gräset kring fasaden så den kan torka ut så kommer du få få problem framöver med fasaden.
Menar du att ändträt mår dåligt av att det inte utsätts för fuktigt gräs? Min erfarenhet är nog tvärtom, det blir ju dåligt nere just för att det är fuktigt, eller hur menar du?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P Pella-plank skrev:
Menar du att ändträt mår dåligt av att det inte utsätts för fuktigt gräs? Min erfarenhet är nog tvärtom, det blir ju dåligt nere just för att det är fuktigt, eller hur menar du?
Oops, blev visst lite fel där i texten…😊
Det första ”få:et” skall naturligtvis vara ett ”inte”.

Sådana här hus med lite si och så grundläggning brukar kunna sätta sig samt få gräs som håller fukten kring fasad och grundläggning. Vilket syns på fasad, inner golv och ibland syllen. Ser man bara till att hålla fukten borta och justerar grundläggningen vid sättningar så kan de hålla och ”må bra” länge.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Oops, blev visst lite fel där i texten…😊
Det första ”få:et” skall naturligtvis vara ett ”inte”.

Sådana här hus med lite si och så grundläggning brukar kunna sätta sig samt få gräs som håller fukten kring fasad och grundläggning. Vilket syns på fasad, inner golv och ibland syllen. Ser man bara till att hålla fukten borta och justerar grundläggningen vid sättningar så kan de hålla och ”må bra” länge.
Ah, det känns logiskt 😄, ja ska försöka hålla efter i fortsättningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.