W WiZCoke skrev:
Nja, nu tolkade jag det som att hans kap/ger-såg, precis som min, är en sådan enkel med bara "gångjärn" till skillnad från sågbordets som kan skjutas fram och tillbaka och kapa 45x220.
Jja, precis vad du sa, sågbord är namnet på benställningen till en riktig kap/ger-såg som kan skjutas fram och tillbaka. En enkel kap/ger-såg utan sågbord tänker jag inte har benställning och endast gångjärn för att kapa trallbrädor snabbt.
Nej, den går att dra framåt och kapa bredare brädor, men inte tjockare än kanske 8cm. Och det är en ganska tung pryl, men jag använder den hela tiden, det enda jag är säker på kapar rakt och snyggt hos mig :)

Cheesen
P Pella-plank skrev:
Nej, den går att dra framåt och kapa bredare brädor, men inte tjockare än kanske 8cm. Och det är en ganska tung pryl, men jag använder den hela tiden, det enda jag är säker på kapar rakt och snyggt hos mig :)
Om du får djup 8 cm så klarar den vanligtvis att kapa en stolpe som är 15cm i fyrkant..

C
Cheesen Cheesen skrev:
Om du får djup 8 cm så klarar den vanligtvis att kapa en stolpe som är 15cm i fyrkant..
Skulle tvärtom påstå att som de flesta kap/ger är utformade med fasta gejdrar så är "gapet" inte större än maximalt sågdjup. Kan inte se framför mig hur det skulle gå till med ett gap som är nästan dubbelt så stort.

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
P Pella-plank skrev:
Hej!

Jag har köpt ett gammalt fritidshus och kommer successivt renovera det mesta. Allt från grund, fasad till ytskikt. Ni med erfarenhet, vilka verktyg är oumbärliga? Listar de el-verktyg jag har nedan:

Makita skruvdragare, bra -fortsätter gärna med makita för batteridrift
Bosch elhyvel m sladd
Devalt kap/gersåg
Bosch sticksåg - sladd, stark bra
Klinga-billig med sladd
Bosch fräs med sladd, billig
Bosch multiverktyg m sladd
Tigersåg - gammal, okänt märke
Speedheater
Värmepistol
Liten vinkelslip
Borrmaskin med sladd, ej slag
Div slipmaskiner

Funderar på:
Klinga makita m batteri
Hyvel med batteri
Bordssåg
Sågbord
Styrskena
Multiverktyg som många också kallar fein, har förenklat många jobb för mig

K kennet k skrev:
Verktygetmärket som utgör grunden för verbet "feina" uttalat "fejna".

Märke spelar mindre roll, men det är ett sånt verktyg som man inte visste att man saknade innan man använt det, typ.

Själv fejnar jag med en Bosch PMF180. En gammal klen maskin.

Man kan även göra annat än såga tex med skrapa/kniv och deltaslip.

K kennet k skrev:
Hatkärlek. Typ sämsta tänkbara verktyg på alla jobb. Men ibland även tyvärr det enda verktyg som fungerar…

• Gilla
JFrisk och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Verktygetmärket som utgör grunden för verbet "feina" uttalat "fejna".

Märke spelar mindre roll, men det är ett sånt verktyg som man inte visste att man saknade innan man använt det, typ.

Själv fejnar jag med en Bosch PMF180. En gammal klen maskin.

Man kan även göra annat än såga tex med skrapa/kniv och deltaslip.
bara för att förtydliga Fein är ett varumärke nämnde det bara för att många kallar det för att feina men verktyget finns i andra märken

K kennet k skrev:
Ja! Har en sån från Bosch med sladd, använder den faktiskt ganska ofta, perfekt till många moment.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.