7 314 läst ·
163 svar
7k läst
163 svar
Vilka verktyg underlättar livet vid en större hus-renovering?
Medlem
· Uppland
· 2 617 inlägg
Fantastiskt bra verktyg till lagom stora jobb. Blandarstaven håller för större jobb men inte kul att gå med tennisarmbåge en hel sommar.L Liljeros skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 409 inlägg
Kommer man upp över kritiska massan funkar det alltid.E Evakatarina skrev:
Om den ändå ifrågasätter typ en grävmaskin eller liknande, så kan man alltid säga att man lånar av en kompis eller låter honom parkera den hos er.
Make/maka kan vara trevligt att ha emellan åt. 😉
Medlem
· Halland
· 4 620 inlägg
Finns ju även REMS elektriska lödtänger för 5.000 kr om man skall göra mycket. Annars kan man ju som du säger löda ihop på säkert ställe och så sätta det sista med klämringskopplingar. Totalt sett lär inte det här huset kosta så mycket i VVS-kopplingar.T TommyC skrev:[länk] Börja med Lundagrossistens utmärkta kursmaterial. Överväg att hårdlöda alla kopplingar. Det blir diskret och passar bra i ett gammalt hus, dock ska man inte löda med öppen låga nära brännbart material. Mycket går bra att löda innan det placeras där det ska installeras. Lödkopplingar är nästan gratis jämfört med andra kopplingar samt snyggare och starkare.
Jag kan rekommendera den, sedan presskopplingarna kom går de att hitta billigt begagnade. Och för vanliga vattenrör räcker det fint att mjuklöda, vilket blir enklare på alla sätt 😊A Anders_Nilsson skrev:
Verkar mer att det är verktyg som du "villhöver", än som du måste ha. Tycker att du har mer än omubärliga verktyg. Kanske du behöver en hammare, kofot och en tumstock.P Pella-plank skrev:Hej!
Jag har köpt ett gammalt fritidshus och kommer successivt renovera det mesta. Allt från grund, fasad till ytskikt. Ni med erfarenhet, vilka verktyg är oumbärliga? Listar de el-verktyg jag har nedan:
Makita skruvdragare, bra -fortsätter gärna med makita för batteridrift
Bosch elhyvel m sladd
Devalt kap/gersåg
Bosch sticksåg - sladd, stark bra
Klinga-billig med sladd
Bosch fräs med sladd, billig
Bosch multiverktyg m sladd
Tigersåg - gammal, okänt märke
Speedheater
Värmepistol
Liten vinkelslip
Borrmaskin med sladd, ej slag
Div slipmaskiner
Funderar på:
Klinga makita m batteri
Hyvel med batteri
Bordssåg
Sågbord
Styrskena
Medlem
· Halland
· 4 620 inlägg
Och kom ihåg att välja rätt vikt på hammaren. Själv föredrar jag 12oz i stället för 16oz. Låter inte mycket men mycket skönare med den lättare hammaren. Skall man spika stomme en hel dag ok, men TS skall renovera. En hammare bör man inte köpa den billigaste av.B b3261611 skrev:
Jag har gjort samma resa med min sommarstuga som både renoverats, byggts ut och blivit med gäststuga.P Pella-plank skrev:Hej!
Jag har köpt ett gammalt fritidshus och kommer successivt renovera det mesta. Allt från grund, fasad till ytskikt. Ni med erfarenhet, vilka verktyg är oumbärliga? Listar de el-verktyg jag har nedan:
Makita skruvdragare, bra -fortsätter gärna med makita för batteridrift
Bosch elhyvel m sladd
Devalt kap/gersåg
Bosch sticksåg - sladd, stark bra
Klinga-billig med sladd
Bosch fräs med sladd, billig
Bosch multiverktyg m sladd
Tigersåg - gammal, okänt märke
Speedheater
Värmepistol
Liten vinkelslip
Borrmaskin med sladd, ej slag
Div slipmaskiner
Funderar på:
Klinga makita m batteri
Hyvel med batteri
Bordssåg
Sågbord
Styrskena
Köpte tidigt Ryobi's stora paket och i ditt fall skulle jag absolut köpa Makita's batteridrivna cirkelsåg (klinga som du kallar den). Sådan har jag använt massor av gånger till allt möjligt.
Sänksåg har jag ingen och hade säkert kunnat använda den istället för klingan i vissa fall, möjligen med lite bättre resultat.
Precis som du har jag en elhyvel med sladd och har inte behövt en sådan tillräckligt många gånger för att motivera en batteridriven.
Bordssåg införskaffade jag så fort jag skulle börja med fönstersalningar där den varit ovärderlig. Även vid längdkapning av klickgolv har den kommit till användning.
Sågbord införskaffade jag också då min kap/gersåg inte tar tillräcklig dimension när man jobbar med golvbjälkar till exempel.
Hej! Tack för dina erfarenheter, min gersåg tar inte heller tjockare dimensioner tyvärr, var inte uppmärksam på det när jag köpte den. Vad menar du med sågbord? Jag blandar ihop begreppen.W WiZCoke skrev:Jag har gjort samma resa med min sommarstuga som både renoverats, byggts ut och blivit med gäststuga.
Köpte tidigt Ryobi's stora paket och i ditt fall skulle jag absolut köpa Makita's batteridrivna cirkelsåg (klinga som du kallar den). Sådan har jag använt massor av gånger till allt möjligt.
Sänksåg har jag ingen och hade säkert kunnat använda den istället för klingan i vissa fall, möjligen med lite bättre resultat.
Precis som du har jag en elhyvel med sladd och har inte behövt en sådan tillräckligt många gånger för att motivera en batteridriven.
Bordssåg införskaffade jag så fort jag skulle börja med fönstersalningar där den varit ovärderlig. Även vid längdkapning av klickgolv har den kommit till användning.
Sågbord införskaffade jag också då min kap/gersåg inte tar tillräcklig dimension när man jobbar med golvbjälkar till exempel.
Jag tror också jag skulle ha stor nytta av en bordssåg, saknat en många gånger, ska kika på Skil som tipsades om och en liten cirkelsåg på batteri tänker jag.
Det är väldigt få som har behov av en kap och gersåg som tar mer än 45x220 vilket i princip alla kap och gersågar gör. Dom få gånger man kapar limträ kan det göras med fogsvans eller tigersåg. Vad innebär sågbord igentligen? Vissa kallar ju benställningen till en kap och ger för det men det är knappast det som påverkar vilken dimension man kan kapa.W WiZCoke skrev:Jag har gjort samma resa med min sommarstuga som både renoverats, byggts ut och blivit med gäststuga.
Det kan såklart vara lattjo att kunna gera golvsocklar stående men även det är ett riktigt nischarbete.
Min Devalt gersåg kan inte ens kapa 9cm stolpar, är en begränsning, inte cirkelsågen heller så kör med fogsvans, men hade gärna haft nåt som kapar lite tjockare dimensionerL Liljeros skrev:Det är väldigt få som har behov av en kap och gersåg som tar mer än 45x220 vilket i princip alla kap och gersågar gör. Dom få gånger man kapar limträ kan det göras med fogsvans eller tigersåg. Vad innebär sågbord igentligen? Vissa kallar ju benställningen till en kap och ger för det men det är knappast det som påverkar vilken dimension man kan kapa.
Det kan såklart vara lattjo att kunna gera golvsocklar stående men även det är ett riktigt nischarbete.
Är så sällan man kapar så går bra med fogsvans, är i princip bara dom största kap och gersågarna med 305mm klinga som klarar det, mellanstorleken klarar ju dryga 70-80mm och dom minsta brukar vara runt 55-60. Jag har förvisso själv en Bosch GCM 12 GDL, det är en fantastisk maskin men otroligt klumpig, går knappt att lyfta på en person och man kommer knappt genom dörrar utan att göra märken. För 90% av jobben funkar lilla dewalten bäst.P Pella-plank skrev:
Tack!L Liljeros skrev:Är så sällan man kapar så går bra med fogsvans, är i princip bara dom största kap och gersågarna med 305mm klinga som klarar det, mellanstorleken klarar ju dryga 70-80mm och dom minsta brukar vara runt 55-60. Jag har förvisso själv en Bosch GCM 12 GDL, det är en fantastisk maskin men otroligt klumpig, går knappt att lyfta på en person och man kommer knappt genom dörrar utan att göra märken. För 90% av jobben funkar lilla dewalten bäst.
Nja, nu tolkade jag det som att hans kap/ger-såg, precis som min, är en sådan enkel med bara "gångjärn" till skillnad från sågbordets som kan skjutas fram och tillbaka och kapa 45x220.L Liljeros skrev:Det är väldigt få som har behov av en kap och gersåg som tar mer än 45x220 vilket i princip alla kap och gersågar gör. Dom få gånger man kapar limträ kan det göras med fogsvans eller tigersåg. Vad innebär sågbord igentligen? Vissa kallar ju benställningen till en kap och ger för det men det är knappast det som påverkar vilken dimension man kan kapa.
Jja, precis vad du sa, sågbord är namnet på benställningen till en riktig kap/ger-såg som kan skjutas fram och tillbaka. En enkel kap/ger-såg utan sågbord tänker jag inte har benställning och endast gångjärn för att kapa trallbrädor snabbt.
Redigerat:
Klicka här för att svara