??????????????? man börjar undra om det är dej eller dosorna det är fel på ;) Dom är i särklass bäst (stabilast) om man ska koppla samman flera, dessutom lite djupare med mer plats för ev överkopplingar och dimmrar mm.

Fattar inte hur man kan motivera 2-3 ggr högre pris på dosor. Eller framför allt hur branschen kan acceptera detta?
Men svaret är enkelt. Hela bygg branschen är sjuk...bara att vältra över kostnaden på kunden.

Nu säger ni väl att arbetet går snabbare. Bra, men då skall detta avspegla sig i att arbetskostnaden sjunker till kunden.
På sista raden blir det samma arbetskostnad + dyrare material.

Ja men kvalitet kostar. Sen har ju flera även sagt, fast dom föredrar Eljo eller Elko, att det inte är motiverat att en dosa kostar 2-3 ggr mer om det bara ska vara till ett uttag.
Men till sammanbyggning eller om du ska ha en vanlig dimmer är dom helt klart prisvärda.

Om man t.ex. ska sammanbygga 2-3 vanliga gröna/gula Jem & Fix dosor och sen montera dom vertikalt så försvinner en hel massa tid för att modifiera dessa för vertikalt läge eftersom inte stussarna är demonterbara utan såg och grejer. Sen när detta är gjort kan du inte lägga till några stussar på din halvt söndersågade dosa.

Så visst är det motiverat i vissa lägen!

Redigerat:
Visst har du rätt. Det är kanon att det finns "smartare" dosor + tillbehör.

Men fenomenet finns på alla produkt grupper i bygg branchen. Det slutar med att ett garage för 500k blir 50-100k dyrare. Många bäckar små...
Kolla i ElectroSkandias hyllor, finns lite mordernare "gröna" dosor. Men du får köpa till mellan stycke för att koppla ihop. Visst ger det fördel att du kan välja själv, men det blir två artiklar med ett litet pris påslag.
Precis som att sälja dvd + fodral löst. Tillsammans blir priset högre än komplett dvd+fodral.

Något jag saknar till vanliga gröna/gula snik dosor (ED WA). Är ett mellan stycke från c/c71mm till 85mm. (sätta infällda 2väggs uttag bredvid varandra)
Någon som vet om det finns?

//IngeDryg

gröna dosor kostar ca 25 kr
VP-2 dosor kostar även dom ca 25 kr

Mikael_L skrev:
På biltema har dom även denna:
[bild]

Det står ABB i plasten inne i den, så jag antar att det är modellen som kolvas tipsar om.

Men för de 27:- som Biltema tar för den tycker jag inte att den erbjuder såpass mycket finesser att jag är sugen.
Antingen gå upp till Eljo VP2-serie eller Biltemas 10:- dosa, känner jag.
elgrossisten har dessa men en variant har flexibel dosring, MYCKET bra. den som är på bilden verkar inte ha det...

Mikael_L
petersson79 skrev:
Precis en sån här tråd jag hade tänkt att starta... Biltemas ser ju onekligen intressant ut med det priset och att den dessutom har låsfjäder. Mikael_L, du som har en hemma - kan du inte testa hur pass mycket drag fjädern klarar in den släpper flex-slangen? Det var egentligen det enda jag behövde tänka på sa min polare elektrikern som ska göra min el plus klamra ordentligt.
Nu har jag provat lite med en flexslang.
Det var lätt att få in den.
Och att dra ut var sådär. Men jag tror nog fjädern gjorde sitt jobb så bra som det går, för den hade tuggat bort lite plast från slangen då jag drog loss den.

• Etman-slang.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan vara hopplöst att få loss rör eller slag där låsfjädern hakat i ordentligt

el_richard skrev:
gröna dosor kostar ca 25 kr
VP-2 dosor kostar även dom ca 25 kr
På elbutiken kostar en grön dosa 19:-, en VP-2 med stussar kostar 33:-
Om man ska köpa lokalt och kollar på Byggmax så kostar en grön dosa 9,95:-. Medans en VP-2 dosa som du förmodligen kommer få köpa hos din lokala el-firma kommer kosta betydligt mer än 33:- som elbutik tar.

Så visst är det skillnad om man ska ha många och köpa allt lokalt.

Mikael_L
Mikael_L skrev:
Jag hittade en PDF som verkar vara hela ED-WA's program:
[länk]
Här hittar jag inget distansstycke.
Har kollat på ED-WAs hemsida, det finns inga distansstycken där heller. Finns nog inte till deras dosor.
Såg en annan sak på deras sida,
http://www.ed-wa.se/elprodukter.htm , längst ner på sidan "Happy"
Kan detta vara tillåtet? Ha fått lära mig att det inte skulle vara attraktivt för barn att vara och pilla med el-förande grejer?

Solar plus-dosan (som jag trodde var ED-WA) har bruna mellanstycken som man köper separat för att kunna bygga ihop dem. Kanske denna dosa som menas.

//Patrik

P
Till VP2 finns det ett sådant mellanstycke.
Funkar även till 1.5 dosor så man kan sätta två st 2vägs elko-plus uttag brevid varanndra.
Blir snyggt klart snyggt som bara bygger 11mm från vägg och täll emellan.

AnneFi
Måste bara få göra ett inlägg i den här tråden... JÖSSES! att det ens finns så många apparatdosor att välja mellan att man kan få ihop fyra sidor.
dock väldigt bra för mig att veta tills det är dags att köpa in så att det blir saker av kvalitet.

en fråga jag har. Vi köpte skruvklammer som vår elektriker ska använda i källaren för utanpåliggande.
Thorsmans plugg till dessa på bauhaus kostade 200kr för 100st, vi köpte andra plugg för halva priset.
vad är det som är så bra med Thorsmans plugg?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.