P
Kanske värt att nämna att VP2-dosan tillåter också lite misstag eftersom ringen är justerbar så går det att justera om den inte skulle komma perfekt. Använder man regelfästa så blir det inte mycket till misstag dock.

Mikael_L skrev:
Så, jag tänker att apparatdosorna kommer sitta där i 50 år. Kostar dom 2500:- så blir det 125:-/år.
Skulle tro att det handlar om 100 dosor och max 50 kr/dosa, så låt oss säga 5 000 kr..:)

Hur ofta byter man en trasig dosa?

Spendera dina 5 000 spänn på en överraskning till din Hustru istället!;):D:blushing::D;)

Hade det handlat om VP-slang hade det varit en annan sak!!!

Jag blandar friskt, Ensto takdosor, Eljo eller Elko app dosor och Elko 1,5 till vägguttag.

Mikael_L
Jag var tvungen att åka in till Biltema och köpa deras 10:- dosa.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Fast-installation/Apparatdosa2/

Den är ju vid en första anblick inte så tokig.

justerbar fästring, ca 15mm extra (2 gängvarv kvar).
En låsfjäder som faktiskt inger bättre kvalitetskänsla än Eljo.
Fyrkantig plast runt spikkanalerna som borde minimera risken för deformerad dosa.
48mm invändigt djup.

Har bara 16mm stuts.
Saknar spikkanal för spikning längs med stutsriktningen.

Fabrikat Etman ? En googling ledde mig hit:
http://www.etman.cn/
Känns mao om ett rent Kina-fabrikat som säljer till den som vill köpa.
Mycke_nu, här är din inköpskälla. :)

Fast å andra sidan kan man ju spekulera i var Eljo och dom andra tillverkar sina. :)

Nu är jag faktiskt lite sugen på denna dosa, det är trots allt lite skillnad på 10:- och 35:-
Blir uppåt 2500:- på hela huset, och biltema-dosan har rätt många av mina önskemål uppfyllda.
Med flexrör till dosorna blir väl flexstutsar inte någon större ide?

Det jag är lite orolig för är att denna dosa skulle vara samma som (eller samma plast) den dosa från byggmax som hade lätt för att spricka. :O
Är det någon som har lite koll på dessa byggmaxdosor? Som vet vad för fabrikat dom är?

• Biltema#1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Biltema#2.jpg
    Skapa konto
  • Biltema#3.jpg
    Skapa konto
  • Biltema#4.jpg
    Skapa konto
  • Biltema#5.jpg
    Skapa konto
Om dom är stenhårda i plasten och inte flexibla för 5 öre (typ) så räkna med att sprickor kan uppkomma, inte säkert men risken finns.

Usch... varför jävlas när man ska bygga...är det inte nog med problem eller är det bara på mitt bygge det är det?
Jag undviker att välja billiga tex dosor eftersom det är svårt att byta, välj hellre en billig strömbrytare nu och byt den till en "lyxigare" vid ett senare tillfälle.

Mikael_L
Glufsglufs skrev:
Om dom är stenhårda i plasten och inte flexibla för 5 öre (typ) så räkna med att sprickor kan uppkomma, inte säkert men risken finns.
Nja, dom är hyggligt mjuka. Klämmer jag med båda händernas så klämmer jag ihop den 2-3 cm utan att något händer med plasten. Även stutsarna går att klämma ihop lite med handkraft.
Undrar om det finns någon sorts test jag kan göra?

• Biltema#6.jpg
    Skapa konto
Mikael_L
På biltema har dom även denna:
44-081_m.jpg

Det står ABB i plasten inne i den, så jag antar att det är modellen som kolvas tipsar om.

Men för de 27:- som Biltema tar för den tycker jag inte att den erbjuder såpass mycket finesser att jag är sugen.
Antingen gå upp till Eljo VP2-serie eller Biltemas 10:- dosa, känner jag.

Det är en dosan som jag rekommenderade i # 2 ;) E1422240 APPARATDOSA

Precis en sån här tråd jag hade tänkt att starta... Biltemas ser ju onekligen intressant ut med det priset och att den dessutom har låsfjäder. Mikael_L, du som har en hemma - kan du inte testa hur pass mycket drag fjädern klarar in den släpper flex-slangen? Det var egentligen det enda jag behövde tänka på sa min polare elektrikern som ska göra min el plus klamra ordentligt.

Mikael_L
Jag har tyvärr vare sig VP-rör eller VP-slang hemma.
Om du väntar ett tag, säg minst en vecka men kanske flera, så kan jag testa.

Men rent visuellt ser faktiskt låsfjädern jättebra ut på Biltema-dosan.
Ordentlig kvalla och dim och utstick och infästning i plasten.

Jag är egentligen endast orolig att det möjligen kan göra det jobbigt att trycka in slangen i stutsen, inte att det sen ska lossna.

För ungefär fem år sedan provade jag att hålla en tändsticka mot en ED-WA dosa. Den brann tyvärr även när man tagit bort tändstickan. Skickade en fråga till Elsäkerhetsverket om det verkligen skulle vara så. Svaret jag fick gick ut på att man inte kan testa självslocknande material på det sättet.

Skulle byta en takdosa i samband med en takreparation nyligen. Hade tänkt köpa en Elkodosa, men såg dosor från Etmán i lådan brevid. Efter att ha jämfört dem gick jag därifrån med den senare. Mitt första intrycket är att kvaliteten är ok. Priset tror jag var samma.

Kollade snabbt på nätet och hittade följande:

ETM Electrical Co., Ltd. was established in 1990, the company is a Norwegian wholly-Owned Enterprise of Etman International As, The factory is ISO9001 and 14001 certified and hold on more than 150 product certificates. Among our largest customers is NCC, IKEA. In total we manufacture more than 500 products like wall socket & switch, cable trunk, distribution box, wall box, cable, and other related electrical products.

Redigerat:
Mikael_L skrev:
På biltema har dom även denna:
[bild]

Det står ABB i plasten inne i den, så jag antar att det är modellen som kolvas tipsar om.

Men för de 27:- som Biltema tar för den tycker jag inte att den erbjuder såpass mycket finesser att jag är sugen.
Antingen gå upp till Eljo VP2-serie eller Biltemas 10:- dosa, känner jag.
Dom där har jag provat (kund hade köpt ut själv) och jag höll på att få tuppjuck. Tacka vet jag Thorsman.

Efter att ha använt VP-2 till utbyggnaden av sommarstugan kan jag inte tänka mig att använda något annat vid kombinationsmontage. Vid enkla dosor blir inte fördelarna lika stora, men det är ändå roligare att jobba med bra prylar. En VP-2-dosa kostar ju inte mer än en snusdosa men håller i årtionden, snusdosan räcker bara en dag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.