jag använder långa dosskruvar ( när det behövs) med träskruvgänga, funkar till alla vanliga dosor även med M-gänga

Har blivit lite nojig... Jag har satt up Eljo VP-2 dosor där jag ska ha strömbrytare och dimmers i flerfacksramar nu och använt dom ihopkopplingsbitarna som sitter på när man får dom. Men kollar man på tex eldirekt.se så finns det andra distansstycken och så...dessa används bara om man vill ha längre avstånd och alla brytare i sin egen ram eller?

petersson79 skrev:
Har blivit lite nojig... Jag har satt up Eljo VP-2 dosor där jag ska ha strömbrytare och dimmers i flerfacksramar nu och använt dom ihopkopplingsbitarna som sitter på när man får dom. Men kollar man på tex eldirekt.se så finns det andra distansstycken och så...dessa används bara om man vill ha längre avstånd och alla brytare i sin egen ram eller?
Jepp, kan även nämna att det typ aldrig används :)

Det är ju bra om man ska ha flera 2-vägs uttag på rad

Good point..enklare att få alla på samma millimeterhöjd så också, aldrig tänkt på det :)

Måste säga att skruvringarna på VP-2 hoppar ur läge väldigt lätt, speciellt de gröna för enkel/dubbel... Dom gängorna är inget vidare alls! Men riktigt smidiga att jobba med annars!

petersson79 skrev:
Måste säga att skruvringarna på VP-2 hoppar ur läge väldigt lätt, speciellt de gröna för enkel/dubbel... Dom gängorna är inget vidare alls! Men riktigt smidiga att jobba med annars!
Detta kan även vara en fördel. Om dosan sitter snett, eller ytskiktet sitter snett, så kan man justera ringen så att det blir rakt :cool:

Rrrrr skrev:
Detta kan även vara en fördel. Om dosan sitter snett, eller ytskiktet sitter snett, så kan man justera ringen så att det blir rakt :cool:
Mmm, så kan man se det, men har den hoppat ett par tre hack så är det ett mindre helvete att få rak igen... Troligtvis beror detta på att de gröna bara har gängor varje kvarts varv, medans de blå är gängade runt om vilket blir mycket stabilare.

Äh, för mig brukar det inte vara något större besvär att få den rak igen om den råkat blivit inslagen lite grann eller nåt. Bara att man knackar in den så att den blir rak, sedan vrider man på den tills att den hoppar i gängorna igen.

//Patrik

Mikael_L
En dubbelgipsfundering.

Dosor med 26mm monteringsdjup, dubbelgips. Hur blir det när man sätter 11mm OSB + gips 13mm?
Det är ju 24mm, och jag har mätt lite på en dosa jag har här, den är lite lite drygt 25mm.

Jag antar att det inte märks sen ..., ... eller ... :|

Om man har dosor med justerbar ring, typ VP2, så kan man ju köra med enkelgipsdosa och justera ut ringen exakt istället.

Mikael_L skrev:
En dubbelgipsfundering.

Dosor med 26mm monteringsdjup, dubbelgips. Hur blir det när man sätter 11mm OSB + gips 13mm?
Det är ju 24mm, och jag har mätt lite på en dosa jag har här, den är lite lite drygt 25mm.

Jag antar att det inte märks sen ..., ... eller ... :|

Om man har dosor med justerbar ring, typ VP2, så kan man ju köra med enkelgipsdosa och justera ut ringen exakt istället.
Grattis, du har precis insett en av sakerna som gör VP-2 så överlägset grym.

Det får inte sticka ut något, men jag ska inte svära på min farfars grav att 1 mm gör något, men...
nja, jag tror att det inte funkar.

//Patrik

Mikael_L
Det kanske inte gör något med en eller tre mm innanför istället. :)

MEn om den ska monteras på en 2"2 med en 4" spik så är det inte lätt då du med största sannolikhet missar regeln, alt spräcker den... Jag tror att ringen går att justera in under 26 mm... Hur gör man annars med kopplingsdosorna - dessa är ju dubbel/trippel redan från start om man inte byter ut ringen på dessa dvs...

Kopplingsdosor på VP-2 har jag bara sett med "enkel-ringen". :)

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Kopplingsdosor på VP-2 har jag bara sett med "enkel-ringen". :)

//Patrik
Jaså? Dom jag beställde från elbutik har den blåa och den är väl för dubbel/trippel eller? Ser precis ut som apparatdosan men med 3+3 stutsar ner/upp och ytterligare 2 på sidan..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.