36 350 läst ·
145 svar
36k läst
145 svar
Vilka är era favoritapparatdosor?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ja, det stämmer. Den är förmodligen någon krona dyrare också...petersson79 skrev:
Ja, det enda som skiljer är ringen. Men kopplingsdosa med grön ring är standard och den med blå köper man vid behov. Elgrossisten jag brukar handla hos tror jag bara har den med grön ring på hyllan.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Vet inte, men jag kan säga att jag rekommenderar VP--2 dubbeldosa, och framförallt för att bygga ihop med enkeldosor. (Tänk er trevägsuttag, data-jack och antenn-uttag i samma 4facksram.)
Hmm, undrar om man kan bygga ihop två dubbeldosor på varandra och två trevägsuttag i en 2x2-facksram? Få 6 uttag.
Regel- och skivfästen rekommenderas även varmt. Obligatoriskt skulle jag nästan vilja påstå.
//Patrik
Hmm, undrar om man kan bygga ihop två dubbeldosor på varandra och två trevägsuttag i en 2x2-facksram? Få 6 uttag.
Regel- och skivfästen rekommenderas även varmt. Obligatoriskt skulle jag nästan vilja påstå.
//Patrik
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Tycker det blir sladdrigt med regelfästet men mot plåtregel är det ju smidigt. Skivfästena är guld, skulle bara varit en dubbelhäftande tejp på sidan mot skivan
Var med om detta för ett tag sedan. Då jag skulle komplettera med uttag satt ringen snett och var lite mörbultad (skyller på snickarn!). Gick inte att vrida åt något håll. Gick inte heller att slita ut (utan att den gick sönder).petersson79 skrev:
Det slutade med att jag våldade ut den, kastade bort den, och skruvade dit en ny ring :S
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
På ett bygge som jag var på som flervåningshuset kom i prefab-delar och monterades på plats, där satt det VP-2 dosor i väggarna med betong i både skruvarna och gängorna. Där fick vi ta kniv och hammare och slå ut ringarna på många dosor och sedan slå dit nya ringar. Blev ett skapligt spill på dosor för att gröna ringar finns inte att köpas löst...
//Patrik
//Patrik
Tar upp en gammal tråd... Ska handla dosor, troligen Eljo VP2.
Men på elbutik.se finns två. En för enkelgips (10-27 mm) och en för dubbel (24-39mm)
Kommer att ha OSB11+GIPS13 = 24 mm.
Kan man då alltså köra med dosan för enkelgips? Eller missar jag något?
Men på elbutik.se finns två. En för enkelgips (10-27 mm) och en för dubbel (24-39mm)
Kommer att ha OSB11+GIPS13 = 24 mm.
Kan man då alltså köra med dosan för enkelgips? Eller missar jag något?
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Ja, det kan du. Dom med blå ring är för dubbel och trippel typ osb och två gips. Men det går ju att skruva ner ringen på de med. Men jag hade tagit de med grön ring, on dom nu har det fortfarande dvs...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Citerar mig själv för ser att jag skriver att dosa med grön ring är standard, men jag har upptäckt att blå ring har blivit vanligare. Jag använder numera mest dosa med blå ring eftersom att den är ju för dubbelgips och det är ju allt som oftast alltid det (OSB+gips). Därmed räcker det med att sätta dit dosan, annars är man ju tvungen att skruva ut ringen på varje dosa. Den ganska självklara kopplingen hade inte jag gjort tidigare.Patrik_Hed skrev:
//Patrik
Hej,
Jag ska sätta nya dosor i ny innervägg. Vill ha gott om plats för bl a dimmerpuck och Z-Wave-prylar. Det finns 1,5 dosor som jag kommer att använda till låga uttag. Men hur är det med brytare?
Täcker en standardbrytare "hålet" på en 1,5 dosa?
Eller ska jag använda Big Box http://www.eldirekt.se/dosorror/elko-big-box-apparatdosa#.UzUtzBZTi0I med standard "hål"?
Tackar,
J
Jag ska sätta nya dosor i ny innervägg. Vill ha gott om plats för bl a dimmerpuck och Z-Wave-prylar. Det finns 1,5 dosor som jag kommer att använda till låga uttag. Men hur är det med brytare?
Täcker en standardbrytare "hålet" på en 1,5 dosa?
Eller ska jag använda Big Box http://www.eldirekt.se/dosorror/elko-big-box-apparatdosa#.UzUtzBZTi0I med standard "hål"?
Tackar,
J
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden