14 066 läst ·
99 svar
14k läst
99 svar
Vid vägs ände i försäkringsärende
Men de håller ju på med sånt. Se tråden.Discoman skrev:
Nja, affärsidéen är väl att kollektivt slå ut risker på fler hushåll och med god marginal ta ersättning för detta. Att neka som affärsidé känns lite "amerikanskt" och händer sällan här. I alla fall enligt min sambo som jobbar på IF. Deras marginaler är ändå så goda att dom inte behöver hålla på med sånt.
Här ett annat exempel med ett annat försäkringsbolag:
https://www.byggahus.se/forum/threa...landsvillan-och-gar-bo-sa-lyckades-vi.561835/
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 627 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 627 inlägg
Byt från Trygg-Hansa, det är inget FB som gör rätt för sig enl. mig.L Leo Dicaprio skrev:
I tråden uppfattade jag det som att försäkringsbolaget och företag försökte skicka kostnaden på varandra? Det går väl att förstå att dom blir mer noggranna när det gäller miljonsummor.Claes Sörmland skrev:
Men uppenbarligen försöker försökringsbolaget i denna tråd ducka en kostnad.. Frågan är kanske om det är en del av deras marknadsstrategi? Kanske är lite OT att diskutera detta dock
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Men OM det stannar vid 80 000 för hela badrummet. Så är jag övertygad om att du skulle fått betala ungefär så även om försäkringen hade gällt, i from av ålderavdrag.
Men om du nu gar en försdäkring hos Trygg Hansa, så borde du väl kunna kolla där också.
Men om du nu gar en försdäkring hos Trygg Hansa, så borde du väl kunna kolla där också.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 627 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 627 inlägg
Jo, det gör det. All info. om hur FB agerar och behandlar sina kunder är viktigt när man väljer FB för de flesta. Tydligen är du ett undantag. Din profilbild är en bild på Trump, japp. Därmed kommer jag inte att se dina inlägg i fortsättningen!RoTe skrev:
Vet att det här är säkert ingen tröst till dig eller hjälp.L Leo Dicaprio skrev:Hej,
Jag har fått en vattenskada i min lägenhet så man har fått göra om allt. Föreningen har en kollektiv tilläggsförsäkring men för att den ska gälla fullt ut måste jag som innehavare kunna visa kvalitetsdokument. Sådant finns inte. Inget har gjorts i badrummet sedan huset byggdes men föreningen har haft bort dokumenten för hela huset.
I besiktningen(?) som gjordes då man kollade vattenskadan står det att det inte varit avikelser från byggstandard eller något sådant. Det räcker inte utan försäkringsbolaget LF vill ha sitt dokument. Har kontaktat de som gjorde alla badrummen i föreningen när det byggdes men ej fått svar. Troligen har de inte kvar dokument eftersom det är mer än 15 år sedan det byggdes.
Är det kört och bara lägga sig?
Mvh Leo
Men här har vi ytterligare ett bevis hur "bra" Länsförsäkringar är!
Hos oss gick dom också med sin Anticimex och skulle friskriva sig för allt ansvar. Dock inte enda bolaget som tyvärr gör så.
Men droppen var när jag var med om en bilolycka som jag inte ens orsakade själv.
Inget ansvar bara för att jag hade halvförsäkring och mycket dryga handläggare!
Förstår att ansvaret inte ligger hos dem när en annan orsakar krocken och man har bara "halv". Då går ju allt från motparten. Men dom kunde ändå ha gett råd vad jag ska göra, det gjorde Folksam fast jag inte ens hade bilen där då överhuvudtaget!
Nu har jag bytt allt till Folksam.
Ja, jag skickade in en anmälan till dem nu, var bara besiktningsprotokoll jag behövde ladda upp, men det kanske kommer mer krav senare när de kollat på det.H hempularen skrev:
Berätta gärna om Trygghansa hjälpte dig!L Leo Dicaprio skrev:
Själv tycker jag vi borde få nånstans nån jämförelsegrej där man även jämför bemötande, ersättning, diverse krav osv mellan försäkringar dvs vad man får och inte får. Lönlöst betala för en försäkring som ej ersätter eller ersätter dåligt osv.
Hade nu fått min bil mycket billigare hos Svedea men fortsatte med Folksam fast det nu var nästan dubbelt så dyrt. Just när jag tänkte vilket dåligt bemötande jag fick av Länsförsäkringar för några år sedan.
Tror nog att Trygg Hansa kommer hjälpa dig. Har varit med om tillfällen där det skett i två av BRF:er jag suttit med i styrelsen. Just med Trygg Hansa. LF var onekligen aningen nitiska här. Frågan är som sagt ifall dessa kvalitetsdokument som de begär ens fanns som krav vid renovering/byggåret. Någon påpekade detta längre upp - Kolla upp detta!
Utöver detta så kan inte BRF:en smita från sitt ansvar att riva upp badrummet, torka ut och återställa stommen så att du kan stänga igen med ytskiktet som du är ansvarig för.
De bör se till att avloppsrör, brunnen och tätskikt sitter som det ska. De är deras ansvar därefter stänger du igen med dina material och hantverkare. Du kan förstås nyttja den hantverkare som de väljer att göra arbetet med också. Att ducka som de gör är inte korrekt.
Utöver detta så kan inte BRF:en smita från sitt ansvar att riva upp badrummet, torka ut och återställa stommen så att du kan stänga igen med ytskiktet som du är ansvarig för.
De bör se till att avloppsrör, brunnen och tätskikt sitter som det ska. De är deras ansvar därefter stänger du igen med dina material och hantverkare. Du kan förstås nyttja den hantverkare som de väljer att göra arbetet med också. Att ducka som de gör är inte korrekt.
Om ändå premienivån hade avspeglat vad man får för pengarna... Men idag avspeglar det ju primärt hur länge man varit kund. 😡kisumisu skrev:
Man vill ju gärna vara trogen kund om man är nöjd, men när förnyelsepremien är uppe i det dubbla mot vad alla andra erbjuder för nyteckning är det ju lite idiotvarning att inte byta. En annan sak om det är ett uppenbart undermåligt erbjudande från något okänt/ökänt bolag.
Fast i det här fallet är det ju inte TS som valt bolag. Tur att TS var dubbelförsäkrad.
Det är ju det som är svårt.C cpalm skrev:men när förnyelsepremien är uppe i det dubbla mot vad alla andra erbjuder för nyteckning är det ju lite idiotvarning att inte byta. En annan sak om det är ett uppenbart undermåligt erbjudande från något okänt/ökänt bolag.
Fast i det här fallet är det ju inte TS som valt bolag. Tur att TS var dubbelförsäkrad.
Man kanske får för halva priset en försäkring som man inget gör med eller så betalar man överpriser till en som heller inte hjälper.
Vore kul ha något där man jämför hur olika bolagen gör.
Visst finns det villkor, små bokstäver och paragrafer men inte så lätt jämföra om man inte är en jurist själv.