P
A ajn82 skrev:
I artikeln i DN sägs det till exempel att de kommer att saknas 50 000 undersköterskor inom vården, samtidigt som oppositionen brukar nämna att det blivit 100 000 fler arbetslösa i Sverige under mandatperioden
Jag är lite skeptisk till att de 50000 är så värst utbytbara mot hälften av de 100000. Givetvis går det inte att lösa Sveriges befolkningsunderskott med ohämmad fri invandring (Fredrik Reinfeldt är inte längre tongivande i debatten om invandring).

Sverige behöver en välreglerad invandring med många högutbildade invandrare. Sverige behöver även många fler högutbildade infödda så utbildningssystemet måste reformeras.

P
D daVinci skrev:
Ingen borde gå omkring och fantisera om att kärnkraft skulle ge billig el iaf. Räkna med att den elen kostar 200 öre/kWh iaf.
Det är nog mest en politisk fråga. Med den hårda reglering som finns på elproduktionsmarknaden ser inte framtiden så ljus ut för kärnkraft.

"In the long run, the aggregate of the decisions of individual businessmen, exercising individual judgment in a free economy, even if often mistaken, is likely to do less harm than the centralized decisions of a Government; and certainly the harm is likely to be counteracted faster". – John James Cowperthwaite

P
S Snikholt skrev:
Men låga födelsetal = ”vi måste ha ökad invandring” är inte sant.
Med dagens samhällssystem kan jag inte se hur det inte är sant.

P
S Snikholt skrev:
Det kan jag inte yttra mig om.
Vilka är de "många" du hänvisade till i inlägg #9 267?

P
tommib tommib skrev:
Skifta förbrukning från dag till kväll, ja. Det kanske går.
Det går här hemma. Just nu. Med de senaste dagarnas väder. Det kommer inte ett gå om ett halvår.

S
P pmd skrev:
Med dagens samhällssystem kan jag inte se hur det inte är sant.
Säger du ”arbetskraftsinvandring” så är jag beredd att hålla med.

Invandring i obestämd form, nej.

P
D daVinci skrev:
Nåja vi kan väl lösa detta genom att köra med fler bensin och dieselbilar.
Jag vill hellre ha en plutoniumbil.

P
D daVinci skrev:
1000 fler döda är ju en del. Men jag tänker mig att kommentarerna här nu blir att om Frankrike bara hade haft kärnkraft så hade dom inte råkat ut för några extra döda alls. Den här typen av problem uppstår bara när man inte har kärnkraft.
Visste du inte att växthusgaser inte respekterar landsgränser?

S
P pmd skrev:
Vilka är de "många" du hänvisade till i inlägg #9 267?
samhällsdebattörer, politiska partier m.m… ja min uppfattning är att de är många.
(Men det är iofs inte samma sak som att Svensson har det)

Så jag borde lagt till något i stil med ”jag upplever att….” före.

Eller inte…

• Gilla
pmd
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Som en piss i Götaälv kanske?

Dags priset på 1 år resp 3 år hos Vattenfall för SE3.

[bild]

[bild]
Hur stor andel av all el VF produceras tror du Säljs enligt ovan till privata hushåll..?

Själv tror jag på en försvinnande liten del vilket gör jmf meningslös.

Edit; VF säljer ALL produktion via långa avtal eller på Nordpool

Den EL som VFs elbolag säljer köper de själva in, alltså inga interna flöden.
De ser uppenbarligen inget mervärde i att kanalisera egen produktion till egna elhandelsbolaget.
Har sannolikt att göra med volymrisken som blir mer kritisk desto större prissvängningarna är

Redigerat:
P
E Eje_19 skrev:
Ac är faktiskt ett bra argument för solpaneler ...
Helst i kombination med ett batteri. Den här sommaren ser ut att få lägre kostnad för elinköp än förra (skillnaden är att vi har ett batteri den här sommaren). Vi kör A/C även på nätterna nu, vilket vi inte gjorde förra sommaren.
I maj hade vi negativ elräkning (elhandel) och juni ser ut att kunna bli likartad.

Solpaneler är toppen. Nu gäller det bara att ändra jordaxelns lutning lite.

• Haha
TommyC och 1 till
  • Laddar…
P
S Snikholt skrev:
Säger du ”arbetskraftsinvandring” så är jag beredd att hålla med.
Invandring i obestämd form, nej.
Jag citerar från mitt förra inlägg (#9 376) och lägger på lite emfas så att budskapet går bättre fram, kanske:
P pmd skrev:
Sverige behöver en välreglerad invandring med många högutbildade invandrare.

P
D daVinci skrev:
Sedan har man inte byggt tillräckligt med solel.
Varför har man inte byggt tillräckligt med solel i södra Europa?

P
E Eje_19 skrev:
Alltför många tycks tro att man rakt av kan ersätta kärnkraft med vindkraft.
Det är förstås dumt.
Vattenkraft kan däremot ersätta kärnkraft, och det är faktiskt bättre, pga flexibiliteten. Nog finns det väl platser kvar att bygga dammar på?
Tyvärr är dock vattenkraft farligare än kärnkraft. (Åtminstone globalt).

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
D daVinci skrev:
Vill någon se ny kärnrkaft kan dom väl bara öppna sina plånböcker och investera i ett kärnkraftsbolag och ta förlusterna. Men det ser man ingen vilja till.
Självklart vill ingen satsa sina pengar i ett riggat hasardspel. När vi låter politiker sköta viktig infrastruktur och landets ekonomi så får vi femårsplaner. Vi får de politiker vi röstar på.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.