357 504 läst ·
9 451 svar
358k läst
9,5k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Jag är lite skeptisk till att de 50000 är så värst utbytbara mot hälften av de 100000. Givetvis går det inte att lösa Sveriges befolkningsunderskott med ohämmad fri invandring (Fredrik Reinfeldt är inte längre tongivande i debatten om invandring).A ajn82 skrev:
Sverige behöver en välreglerad invandring med många högutbildade invandrare. Sverige behöver även många fler högutbildade infödda så utbildningssystemet måste reformeras.
Det är nog mest en politisk fråga. Med den hårda reglering som finns på elproduktionsmarknaden ser inte framtiden så ljus ut för kärnkraft.D daVinci skrev:
"In the long run, the aggregate of the decisions of individual businessmen, exercising individual judgment in a free economy, even if often mistaken, is likely to do less harm than the centralized decisions of a Government; and certainly the harm is likely to be counteracted faster". – John James Cowperthwaite
Visste du inte att växthusgaser inte respekterar landsgränser?D daVinci skrev:
Hur stor andel av all el VF produceras tror du Säljs enligt ovan till privata hushåll..?blackarrow skrev:
Själv tror jag på en försvinnande liten del vilket gör jmf meningslös.
Edit; VF säljer ALL produktion via långa avtal eller på Nordpool
Den EL som VFs elbolag säljer köper de själva in, alltså inga interna flöden.
De ser uppenbarligen inget mervärde i att kanalisera egen produktion till egna elhandelsbolaget.
Har sannolikt att göra med volymrisken som blir mer kritisk desto större prissvängningarna är
Redigerat:
Helst i kombination med ett batteri. Den här sommaren ser ut att få lägre kostnad för elinköp än förra (skillnaden är att vi har ett batteri den här sommaren). Vi kör A/C även på nätterna nu, vilket vi inte gjorde förra sommaren.E Eje_19 skrev:
I maj hade vi negativ elräkning (elhandel) och juni ser ut att kunna bli likartad.
Solpaneler är toppen. Nu gäller det bara att ändra jordaxelns lutning lite.
Jag citerar från mitt förra inlägg (#9 376) och lägger på lite emfas så att budskapet går bättre fram, kanske:S Snikholt skrev:
P pmd skrev:
Det är förstås dumt.E Eje_19 skrev:
Vattenkraft kan däremot ersätta kärnkraft, och det är faktiskt bättre, pga flexibiliteten. Nog finns det väl platser kvar att bygga dammar på?
Tyvärr är dock vattenkraft farligare än kärnkraft. (Åtminstone globalt).
Självklart vill ingen satsa sina pengar i ett riggat hasardspel. När vi låter politiker sköta viktig infrastruktur och landets ekonomi så får vi femårsplaner. Vi får de politiker vi röstar på.D daVinci skrev: