P
D daVinci skrev:
Vanligen vill man inte göra det då de för en hel del oväsen.
(Dock inte om man har LLVP. Jag hade det där jag bodde tidigare och dom kan bli väldigt tysta inomhus).
Det är LLVP vi har. Ganska tysta inomhus. Inte utomhus heller, skulle jag tro, men jag har inte varit i närheten av utedelarna tillräckligt länge att jag kan säga något bestämt om bullernivån.

P
D daVinci skrev:
Hur ska jag vet det?
Du tycks åtminstone veta att det har byggts för lite.
Hur mycket fattas?

P
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Oh, oh, då måste vi ju bara länka den sedelärande historien om "Han som köpte kol". ;)

Nej, det är ju en lite otrolig historia, men tydligen så händer det (ja iaf i liknande branscher) oftare än man tror.
Klantiga programmeras fel. Som vanligt. Man ska inte programmera i ett system där man inte får kompileringsfel om man försöker använda fel datatyp, eller i värsta fall runtime-fel.

D
P pmd skrev:
Vad tror du att jag har för åsikter om människor från andra länder?
Jag tror inget om det, jag kan bara läsa det som skrivs.

P
Jag har ju inte uttryckt en åsikt om människor från andra länder, så hur kan du veta att du inte delar dem?

D
P pmd skrev:
Jag har ju inte uttryckt en åsikt om människor från andra länder, så hur kan du veta att du inte delar dem?
Flera av dina inlägg berörde just invandring och det är människor från andra länder.

Byggs det för lite, eller rent av för mycket??

I 3:e referensen nedan säger man att det byggs så mycket batterikapacitet att man är rädd att prisdiffen blir så liten att batterierna inte blir lönsamma. För rent arbitrage är det väl så, men för solcellsparker så ger ju deras batterier möjlighet att sälja el under fler timmar även utan prisdiff.

P pmd skrev:
Du tycks åtminstone veta att det har byggts för lite.
Hur mycket fattas?
I Spanien byggs det 53GW för lite, eller... det finns åtminstone tillstånd för att ansluta så mycket, men det byggs inte pga dålig lönsamhet. Många timmar med minuspriser och banker som inte lånar ut till olönsamma projekt.

"Branschen efterfrågar därför statliga incitament och nya auktioner för att säkerställa stabila intäkter,..."

https://www.sydkusten.es/sk/48/a/45560/negativa-elpriser-pressar-solenergin/

Jaha, branchen vill att staten går in och garanterar lönsamheten...

För elkunderna är ju de låga priserna bra.
Den höga andelen sol&vind kopplar loss priskopplingen till gaspriset.
Årets gaspriskris har inte lett till att elpriset stigit lika mycket som gaspriset.

"I Spanien har gasens grepp om elpriset lossnat kraftigt. Under 2021 satte gaskraft elpriset 52 procent av timmarna. Under de första fem månaderna 2026 hade andelen fallit till 9 procent. Förklaringen är utbyggnaden av solenergi och vindkraft, som ökade med 37 procent mellan 2021 och 2025."
https://growsverige.se/2026/06/24/s...dre-for-el-tack-vare-solenergi-och-vindkraft/

"397 hours of negative energy prices in Q1 jeopardize the solar financial model in Spain: where is the market migrating towards?"

"If all batteries become operational at the same time, the price gap would be significantly reduced, which would diminish the incentive for the battery itself,” he concluded."

https://www.energiaestrategica.com/...egativos-en-q1-obligan-a-replantear-proyectos

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Flera av dina inlägg berörde just invandring och det är människor från andra länder.
Visst, men uttryckte jag någon allmän åsikt om dessa människor? Vilken?

D
P pmd skrev:
Visst, men uttryckte jag någon allmän åsikt om dessa människor? Vilken?
Så tolkade jag det men som sagt så kan jag bara läsa det som skrivs, tonerna försvinner

P
D djac skrev:
Så tolkade jag det men som sagt så kan jag bara läsa det som skrivs, tonerna försvinner
Och vad är din tolkning? Halvkvädna visor gör ingenting tydligare.

blackarrow blackarrow skrev:
I 3:e referensen nedan säger man att det byggs så mycket batterikapacitet att man är rädd att prisdiffen blir så liten att batterierna inte blir lönsamma. För rent arbitrage är det väl så, men för solcellsparker så ger ju deras batterier möjlighet att sälja el under fler timmar även utan prisdiff.
Det finns väl bara fördelar med att samlokalisera solcellsparker med batterilager:
  • Du kan spara elen till dyrare timmar (det klassiska argumentet)
  • Du kan ha en mindre anslutning om den inte behöver tåla maxeffekten för solcellerna
  • Du behöver inte en separat anslutning för batterilagret (såvida inte regler tvingar en till sånt)
  • Du behöver inte sälja i samma sekund som du tillverkar och kan därför bjuda ut mindre mängd el, så risken för obalans blir mindre om solen går i moln
  • Du kan själv hantera temporära bortfall pga att solen går i moln, genom att ta från batterilagret

• Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är förstås dumt.
Vattenkraft kan däremot ersätta kärnkraft, och det är faktiskt bättre, pga flexibiliteten. Nog finns det väl platser kvar att bygga dammar på?
Tyvärr är dock vattenkraft farligare än kärnkraft. (Åtminstone globalt).
I Sverige är det betydligt större sannolikhet att dammar/vattenkraftverk rivs ut, än att nya byggs.

P
E Eje_19 skrev:
I Sverige är det betydligt större sannolikhet att dammar/vattenkraftverk rivs ut, än att nya byggs.
Det handlar väl mest om de småskaliga vattenkraftverken som EU tycker att Sverige har underlåtit att miljöpröva?
De har inte så stor betydelse för hela Sveriges elförsörjning, men betyder förstås mycket för de som driver dem.

Elprisrekord i juni enligt NyTekniks elrapport:

Högsta juni-priset på el på tre år – olja och gas driver på

Ny Tekniks elrapport. Stigande gas- och oljepriser gav ett elpris på över en krona per kilowattimme i söder i juni. Det är det högsta juni-priset på tre år.

NyTeknik
Publicerad 1 jul 2026 kl 15.04 Senast uppdaterad 1 jul 2026 kl 15.12

Ny Teknik publicerar varje månad en elrapport, med bevakning av den svenska elmarknaden för att svara på de viktigaste frågorna om pris, konsumtion, produktion och självförsörjning. Ny Tekniks elrapport görs i samarbete med datajournalister från nyhetstjänsten Newsworthy.

I elområde 4, i södra Sverige, landade spotpriset – alltså priset elbolagen köper in elen för – på 104 öre per kilowattimme i juni, vilket är 9 öre högre än månaden innan. Det är det högsta junipriset sedan 2023. Samma månad i fjol kostade en kilowattimme 41 öre. Enligt Svenska kraftnät driver stigande gas- och oljepriser upp elpriserna på kontinenten, vilket också påverkar i södra Sverige. [min fetning]

4477698.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I elområde 3 – där bland annat Stockholm och Göteborg ligger – steg elpriset marginellt jämfört med i maj: 78 öre jämfört med 77 öre månaden innan. Det är rejält högre än för ett år sedan, då en kilowattimme kostade 23 öre per kilowattimme i området.

Krilleman
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ny Tekniks elrapport. Stigande gas- och oljepriser gav ett elpris på över en krona per kilowattimme i söder i juni. Det är det högsta juni-priset på tre år.
Var är Greta nu?

😶

1783022723647.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.