lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, det här är naturligtvis en helt huvudlös hållning som lösning på våra klimatproblem. Men tyvärr basen för den "gröna" politiken. De hävdar ju att problemet är just att vi är för många och storskaliga, så alla lösningar på alla problem, slutar i att vi skall leva i något slags Bullerbyn och filta våra egna tofflor. (Nej, detta är inte så stor nidbild som man kan lockas att tro).
Nej, MP tycker faktiskt nu att vi är för få 😅

Rubriken har ändrats från när det låg på första sidan, men fortfarande med i ingressen
Screenshot_20260626-164321.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
A ajn82 skrev:

Rubriken har ändrats från när det låg på första sidan, men fortfarande med i ingressen
[bild]
Man undrar hur dom i sina huvuden får ihop allt…

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:
Om vi antar en årsförbrukning på 12000 kWh/år, då behöver man runt 120 m² i yta för panelerna (ca 60 paneler) för att producera all el. Dessutom behöver man högtryckstankar på runt 16 m³ för vätgasen. Elektrolys leder till detta.

Billigt blir det inte. Stor yta tar det
120kvm är en stor yta? Det utgör väl inte ens 10% av tomtytan för en normal tomt så fort vi rör oss utanför villaområden. 16 kubik motsvarar väl knappt samma utrymme som en liten walk in closet. Dyrt kanske det blir men ytor/volym är klart hanterbart.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Osagt om vi nu är för få, så är vi iaf få. Det är mest ödemark.
Om Sverige var lika tätbefolkat som Schweiz så var vi närmare 100 miljoner i landet.

Vi kan också se att det är i Stockholm folk vill bo (och väldigt tätt). Det är föredraget. Medan ungefär ingen vill bo i Kramfors.

Vi kan också se att Ericssons avgående VD talar för underlättad arbetskraftsinvandring. Det är helt enkelt nödvändigt för den typen av företag om dom skall överleva. Och där på deras utvecklingsavdelning är nog en majoritet nu invandrare.

(Och den som nu får några delirium-tankar om att jag är miljöpartist ber jag nyktra till).

• Gilla
djac
  • Laddar…
S
D daVinci skrev:
Vi kan också se att Ericssons avgående VD talar för underlättad arbetskraftsinvandring.
Så kan det vara - Kanadickerna har ett bra system för det där sägs det.

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Antingen försöker du med flit missförstå (det uppenbara) eller så är du bara korkad.
Var god välj...
(. Tack för komplimangen .) Jag har hittills inte sett dig som lika oartig som DaVinci, men jag kanske ska tänka om?
Förolämpningar tycker jag inte hör hemma i en seriös diskussion.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P
A ajn82 skrev:
Speciellt om vi här måste komplettera med batterilager som inte hade behövts i dessa länder (med stor andel AC som bara kör när solen lyser t.ex)
I varma länder vill man gärna köra A/C även nattetid. De senaste dagarna/nätterna har det varit riktigt varmt även på nätterna här i Mälardalen så vi har kört våra luftkonditioneringsapparater i flera timmar under nätterna.
Med ett "hembatteri" blir det inte för dyrt.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
tommib tommib skrev:
Apropå offgrid, hur många tycker att detta som beskrivs här är en rimlig levnadsstandard?
Ganska få, skulle jag tro, men jag har ingen anledning att hindra de som tycker om att leva ett fakirliv.

P
S Snikholt skrev:
Man undrar hur dom i sina huvuden får ihop allt…
Är inte nativiteten lite för låg i Sverige för att det ska gå väl i framtiden utan invandring?

S Sigge McKvack skrev:
120kvm är en stor yta? Det utgör väl inte ens 10% av tomtytan för en normal tomt så fort vi rör oss utanför villaområden. 16 kubik motsvarar väl knappt samma utrymme som en liten walk in closet. Dyrt kanske det blir men ytor/volym är klart hanterbart.
Min tomt är 2000 m² lite knappt. På denna har jag knappt 1000 m² som är gräsmatta. Resten går inte placera solpaneler på ändå. Räknar jag bort den del av gräsmattan som inte är lämplig att placera solpaneler på, då har jag helt plötsligt inte ens 120 m² kvar. Orsaker till att de inte är lämpliga är skugga, fruktträd, bärbuskar, trädgårdsland mm.

Om jag skalle hitta 120 m² utan att förstöra de värden min trädgård har, då får jag leasa mark av bonden och placera dem där i så fall. Då skall även den kostnaden med i kalkylen.

Mitt tak rymmer ca 30 m² paneler som mest. Men då måste jag lägga om taket och flytta ventilation, avloppsventilstion och utblås för köksfläkten till den andra sidan taket. Alla dessa tre ligger idag utspridda över taket på solsidan. Så någon ekonomi i det får jag inte heller.

16 m³ vätgas gömmer du inte i någon garderob. Det måste du antagligen gräva ned någonstans på tomten eller ha i en container.

P pmd skrev:
Är inte nativiteten lite för låg i Sverige för att det ska gå väl i framtiden utan invandring?
På en global skala talar allt för att vi långsiktigt måste ha en minskande befolkning från dagens nivåer, så det är dags att vi bygger ekonomiska system som kan hantera en konstant eller (långsamt) minskande befolkning, att fylla på med mer folk i botten på befolkningspyramiden för att upprätthålla en pyramid med bredare botten skjuter bara problemet på framtiden (och gör det därmed värre)

Att inte skaffa barn framhävs av visa röster inom miljörörelsen som en av de mer positiva saker man kan göra för klimatet, vilket säkerligen matematiskt stämmer, men går emot nuvarande ekonomiska modell i samhället som kräver i princip konstant ökande befolkning.

Ökande befolkning kräver också stora investeringar i infrastruktur, VA-nät, bostadsområden osv, och har alltså stor negativ påverkan på både miljö och klimat. Något som många kommuner märker i form av vattenbrist på sommaren, vilket varit ett årligt inslag i många år nu, eftersom kapaciteten inte har byggs ut i takt med ökande befolkning och det därmed följande ökade nyttjandet av gemensam infrastruktur som kanske är upp emot ett halvt sekel gammal. Det har varit lätt och ekonomiskt gynnsamt för den kommunala kassan att expandera och låta bygga nya bostadsområden och få fler invånare, så länge man lyckades att inte vara tvungen att skala upp de kommunala åtagandena i samma skala, medans i verkligheten så finns det få stordrifts fördelar i den kommunala verksamheten som till stor del handlar om personlig kontakt inom förskolor, skolor, äldrevård osv och därmed skalar linjärt med befolkningens storlek. När man blir tvungen att bygga ett nytt reningsverk så går man plötsligt back på den tillkommande befolkningen.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
S
P pmd skrev:
Så länge vi ändå förökar oss i OK takt så är inte det något astronomiskt problem, men många vill få det till det.

Invandring bör motiveras av vilka människor och kompetenser samhället behöver, inte av ett abstrakt mål om ständig befolkningstillväxt.

Flyktingar är en annan femma, men där bör vi hålla oss på minsta möjliga nivå, som samvetet tillåter.
Och det är nog ganska hög nivå ändå, medmänsklighet är viktigt för de flesta svenskar.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:
Min tomt är 2000 m² lite knappt. På denna har jag knappt 1000 m² som är gräsmatta. Resten går inte placera solpaneler på ändå. Räknar jag bort den del av gräsmattan som inte är lämplig att placera solpaneler på, då har jag helt plötsligt inte ens 120 m² kvar. Orsaker till att de inte är lämpliga är skugga, fruktträd, bärbuskar, trädgårdsland mm.

Om jag skalle hitta 120 m² utan att förstöra de värden min trädgård har, då får jag leasa mark av bonden och placera dem där i så fall. Då skall även den kostnaden med i kalkylen.

Mitt tak rymmer ca 30 m² paneler som mest. Men då måste jag lägga om taket och flytta ventilation, avloppsventilstion och utblås för köksfläkten till den andra sidan taket. Alla dessa tre ligger idag utspridda över taket på solsidan. Så någon ekonomi i det får jag inte heller.

16 m³ vätgas gömmer du inte i någon garderob. Det måste du antagligen gräva ned någonstans på tomten eller ha i en container.
Vad är relevansen i hur du har det i din trädgård eller vart genomföringarna sitter på ditt tak? Jag skulle utan problem få plats med det i min. Eller för den delen på mitt tak, i prima söderläge. Det är inte heller relevant.

Det jag anmärkte på var att ytan i sig inte är särskilt stor, vilket var vad du menade var problemet. Kostnaden lämnade jag därhän, så där behöver du inte fabulera ihop något.

16 kbm är en walk in closet, eller en mindre toalett. I volym. Vilket var vad du problematisade. Jag skrev inte att det skulle förvaras i garderoben, det var en jämförelse av volymer.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
16 kbm är lite drygt 6 kvm vid en takhöjd på 260 cm, vilket väl är ungefär vad ett sovrum ligger på i nyproduktion nuförtiden

• Haha
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
S Sigge McKvack skrev:
Vad är relevansen i hur du har det i din trädgård eller vart genomföringarna sitter på ditt tak? Jag skulle utan problem få plats med det i min. Eller för den delen på mitt tak, i prima söderläge. Det är inte heller relevant.

Det jag anmärkte på var att ytan i sig inte är särskilt stor, vilket var vad du menade var problemet. Kostnaden lämnade jag därhän, så där behöver du inte fabulera ihop något.

16 kbm är en walk in closet, eller en mindre toalett. I volym. Vilket var vad du problematisade. Jag skrev inte att det skulle förvaras i garderoben, det var en jämförelse av volymer.
Jag ville bara ge exempel på att det inte riktigt är så lätt.

• Gilla
hovapettson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.