pacman42 pacman42 skrev:
Höjning innebär högre tryck. Det blir en ny damm i praktiken.
Det kan iofs öka fallhöjden, men i slutänden är det ändå vattenföringen som avgör mängden energi som kan tas ut.
En högre damm ökar magasinsstorlek ...

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Om man då tänker att det trots allt är billigare i USA. Dom har inte Byggnads och kollektivavtal på samma sätt. Så skulle det kanske bli 3 mdr/kWh i Sverige.
Någon källa till det, för min uppfattning är att det generellt är dyrare att bygga i Usa än i Sverige

A ajn82 skrev:
Någon källa till det, för min uppfattning är att det generellt är dyrare att bygga i Usa än i Sverige
Nej, kan inte hala fram det på en gång iaf. Jag lutade mig lite mot att Boverket räknade fram vad byggjobbare kostade i olika länder för några år sedan. Per arbetad timme. Och då var kostnaden i Sverige dubbelt så hög som i Finland.

Och så tänker jag mig att det var en del lågavlönade invandrare i USA som jobbade i byggsektorn.

Men det kan för all del vara så att den högre BNP/Capita kompenserar för det och det är inte dyrare i Sverige.
Låt oss hålla oss till 2 mdr/MW då.

D daVinci skrev:
Nej, kan inte hala fram det på en gång iaf. Jag lutade mig lite mot att Boverket räknade fram vad byggjobbare kostade i olika länder för några år sedan. Per arbetad timme. Och då var kostnaden i Sverige dubbelt så hög som i Finland.

Och så tänker jag mig att det var en del lågavlönade invandrare i USA som jobbade i byggsektorn.

Men det kan för all del vara så att den högre BNP/Capita kompenserar för det och det är inte dyrare i Sverige.
Låt oss hålla oss till 2 mdr/MW då.
Det är inte byggnads som lägger en diverse skatter och avgifter på allt och det är där du ska kolla och inte lönerna för dom är lägre än USA, Finland, m.m

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Låt oss återgår till kärnig kraft.

Nuscale i USA har en i USA godkänd SMR. Och man hade ett projekt ihop med en kund om att ordna 6 SMR om totalt 456 MW. Inför byggstarten kom Nuscale på att det nog blev dyrare än tidigare nämnt. Och hade räknat fram ca 94 mdr USD. (Då backade kunden ur).

Skulle väl kunna motsvara dryga 2 mdr SEK/MW.

Om man då tänker att det trots allt är billigare i USA. Dom har inte Byggnads och kollektivavtal på samma sätt. Så skulle det kanske bli 3 mdr/kWh i Sverige.

Om man då säger att man lånar till 10% ränta. Och har en kapacitetsfaktor på 80%.
Och så ignorerar vi bränslekostnader. Kostnader för lagring? Personalkostnader, Rivningskostnader osv. Utan bara räknar på ovanstående, vad kan vi då få för kostnad per levererad kWh. Med antagandet om att den står och går i 50 år.

Jag gjorde en lite snabb beräkning. Och det är inget jag vill investera i. Inte ens låna ut till.

Hur mycket blir det per kWh om någon annan räknar?
Nog för att det är dyrt med kärnkraft. Men riktigt så dyrt är det inte. Svårt räknefel initalt av mig. Skall vara 0.2 mdr/MW naturligtvis.

Men hur mycket blir det då per kWh?

Mikael_L
M mats.3 skrev:
Varför ska det dribblas med snurror, pumpkraft, utbyggda älvar m.m när kärnkraften är det bästa alternativet hittills och kommer det något bättre då kan man avveckla kärnkraften.
Hur har du tänkt att kärnkraften ska klara av att variera mellan 7GW effekt under sommaren och 26 GW effekt under topplasttimmen.
Berätta gärna, jag är idel öra.

För att förklara, om GW och sånt är svårt att förstå.
Under en timme så behöver vi 26 st Ringhals 3 reaktorer, och under en sommarvecka behöver vi bara 7.

M mats.3 skrev:
Varför ska det dribblas med snurror, pumpkraft, utbyggda älvar m.m när kärnkraften är det bästa alternativet hittills
Jag tror att det är för att dom som kan räkna, har räknat.
mats.3 vågar jag garantera har INTE räknat.

Fö så behöver kärnkraft pumpkraftverk också. Kärnkraften matchar inte förbrukningen.

M mats.3 skrev:
kommer det något bättre då kan man avveckla kärnkraften.
Man skulle ju kunna tänka sig att man ordnar en pensionsfond som finansierar kärnkraft. Och blir det olönsamt och läggs ned så får mats.3 500 kr i månaden i pension. ok?

D daVinci skrev:
Jag tror att det är för att dom som kan räkna, har räknat.
mats.3 vågar jag garantera har INTE räknat.

Fö så behöver kärnkraft pumpkraftverk också. Kärnkraften matchar inte förbrukningen.

Man skulle ju kunna tänka sig att man ordnar en pensionsfond som finansierar kärnkraft. Och blir det olönsamt och läggs ned så får mats.3 500 kr i månaden i pension. ok?
Det kan så vara att kärnkraften är svårt reglerad men vi måste ha en baskraft när vintrarna blir torrare och vindkraften är opålitlig.

”Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli.”

Det korta svaret är att ”Vi” måste vinna debatten. Jag var med redan på sjuttiotalet och följde upptakten till folkomröstningen om fortsatt användande av kärnkraft. De flesta insåg att motståndarna vann debatten inte minst genom sin oblyga kampanj ”ATOMKRAFT nej tack” som anspelade på atombomber och som skapade rädsla hos många. När detta gick upp för ansvariga politiker m.fl blev man tvungna att trixa lite och vi fick linje 2, resten är historia. Men notera att valet också var ett val om att fortsätta med/ öka fossil energiproduktion. ”Atomkraft nej tack”- ”Fossilkraft ja tack” hade kanske varit en bättre beskrivning. Jag har svårt att se detta som ett vinnande koncept idag. OCH NEJ det fanns ingen sol och vindkraft att slänga in i ekvationen.

Om inte ”folk lite till mans” upplyses på ett korrekt men lättbegripligt sätt på hur vårt energisystem faktiskt fungerar och vilka problem/förtjänster de olika lösningarna har, blir det svårt att vinna mot argument som ”100 000-år” eller ”100- tals miljarder i subventioner” och i princip ”gratis” förnyelsebar vindkraft.

Har jag en egen åsikt? Ja, jag argumenterade för linje 1 och varnade för ett kommande klimatproblem på sjuttiotalet men jag tror inte att väljarna är mogna för någon mer kärnkraft så länge det inte blir syn på vissa politikers spelkort.

• Gilla
Snikholt och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
P Pallewea skrev:
Det korta svaret är att ”Vi” måste vinna debatten.
Ja det är väl lösningen, om man ska få till att det näst dyraste produktionssättet ska byggas ...

Själv tänker jag att priset måste ner, på byggkostnad, byggtid måste kortas, det slutliga elpriset måste bli mer rimligt.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P Pallewea skrev:
Det korta svaret är att ”Vi” måste vinna debatten.
Det som krävs är väl att "Ni" har mycket stora plånböcker.
Ni skall klara av att ta dagliga förluster i 50 år. Då måste man ha rejäla plånböcker.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är väl lösningen, om man ska få till att det näst dyraste produktionssättet ska byggas ...

Själv tänker jag att priset måste ner, på byggkostnad, byggtid måste kortas, det slutliga elpriset måste bli mer rimligt.
En avgörande fråga är också vad som ska anses vara rimliga elpriser.

Varför är betalningsviljan så låg när det kommer till just el kan man undra.

Man får ju en hel del för pengarna egwntligen…

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tycker ju att det hela tiden handlar om att folk tycker att elen är för dyr.
Och politiker ser chansen till att mjölka detta till valvinst och kör sina populistiska budskap, båda osanna och omöjliga, för att slå mynt, köpa makt, genom detta.

Men visst, tycker vi elen är så viktig att det inte är några problem att 24/7/365 betala 200 öre/kWh så blir ju allt väldigt lätt (eller tja, det kommer ju till saker som tillgången till uran, olja, kol, gas, så helt enkelt är det inte, oavsett elpris).

Men jag tycker inte att det verkar finnas någon acceptens för detta, alla som gnäller verkar minnas det trevliga 80-talet med 12 öre/kWh, och vill tillbaka dit.
Och detta verkar ärligt talat totalt omöjligt med kärnkraft - faktiskt.

RoTe
Mikael_L Mikael_L skrev:
Helt riktigt och detta gäller även all annan infrastruktur. Det har eskalerat så snabbt dom senaste decennierna att vi snart inte har råd att bygga vägar, järnvägar, kraftledningar, VA-nät och allt annat vi behöver i ett modernt samhälle. Detta är ett reellt samhällsproblem som kommer bita oss i baken ordentligt.

• Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.