Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det den andra av varandra oberoende ansökan man läst om i Gävle, eller har det varit Blykalla hela tiden och de bara lämnat in ansökan nu? För visst har Gävle varit på tapeten tidigare med?
Jag är inte riktigt med på vad du hänvisar till, men jag har bara hört om Blykalla vid den platsen hela tiden. Så jag tror det är dem du hört om. Någon?

Det var mycket riktigt Blykalla som varit på tapeten med Gävle tidigare också. Fanns några inlägg om det från för ett par månader sedan.
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Från Janne Wallenius, grundare av Blykalla:

"Blykalla has announced a site in Gävle municipality for our first lead-cooled reactor park in Sweden. Application for government approval to be submitted later this year! So happy to see this milestone in our progress towards offering the next generation of fossil-free base-load power to society. "

Ref:
[länk]
[länk]

Q
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
strategic location between two key bidding zones, SE2 and SE3
Förstår ärligt talat inte vad som är strategiskt med att lägga sig i SE2. Där är det ju redan överskott. Några mil söderut så hade de istället kunnat sälja i SE3.

Är det någon som förstår det strategiska i att lägga sig i lågprisområdet SE2?

Q qvirre skrev:
Förstår ärligt talat inte vad som är strategiskt med att lägga sig i SE2. Där är det ju redan överskott. Några mil söderut så hade de istället kunnat sälja i SE3.

Är det någon som förstår det strategiska i att lägga sig i lågprisområdet SE2?
När kärnkraftverket är klart så är det ingen prisskillnad mellan SE2 och SE3. Iom att stålverken i SE1 startar om ca tre år så kommer kraftöverföring att gå norrut från SE2 till SE1 och till Finland. Detta leder till att SE2 kommer att få priser från både Finland och SE3.

Vi får väl hoppas att elektrifieringen av samhället och nätförstärkningarna kommit så långt när verket är klart att det inte alls är givet vad vi har för efterfrågan och flaskhalsar.

Med det sagt tycker jag också att det hamnat oväntat långt norrut, men en god politisk relation till kommunen gissar jag spelar in.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vi får väl hoppas att elektrifieringen av samhället och nätförstärkningarna kommit så långt när verket är klart att det inte alls är givet vad vi har för efterfrågan och flaskhalsar.

Med det sagt tycker jag också att det hamnat oväntat långt norrut, men en god politisk relation till kommunen gissar jag spelar in.
Och närheten till Stockholm.

Q
Då innebär det också att lönsamheten för vindkraften I norr kommer öka brutalt om priserna inte längre skiljer sig mellan SE2 och SE3.

Då kommer vindkraften byggas ut kraftigt igen och priset tryckas neråt igen.

Den som lever får se men jag tror lönsamheten för blykalla hade fått ett lyft av att läggas i SE3/SE4.

Mikael_L
Framförallt i SE4, för att ha kontinentaleuropa som granne med sitt nästan omättliga elbehov måste ju vara bra.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
tommib
Gissningsvis är det mycket politik i det.

Tekniskt skulle ju Karlshamn vara ett bra ställe.

• Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
så är det väl. Sen kan vi fundera lite på skatteintäknerna från det fossila, i alla led.
S Snikholt skrev:
Om staten inte avser krympa kostymen så är det x- hundra miljarder som ska tas in från annat håll när de fasas ut.
Det har ju blivit en forum sanning att det fossila subventioneras.
Då borde det ju bli en vinst för samhället att sluta subventionera.

• Haha
Snikholt
  • Laddar…
S
blackarrow blackarrow skrev:
Det har ju blivit en forum sanning att det fossila subventioneras.
Då borde det ju bli en vinst för samhället att sluta subventionera.
Haha det har du fullständigt rätt i!
Vi bör således kunna se fram enot skattesänkningar tack vare utfasandet av det fossila.

• Haha
  • Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
tommib tommib skrev:
Gissningsvis är det mycket politik i det.

Tekniskt skulle ju Karlshamn vara ett bra ställe.
Ja i SE4 är antagligen Barsebäck eller Karlshamn mest lämpliga p.g.a att det redan finns en väl utbyggd elinfrastruktur där.
Karlshamn är dessutom lämpligt för att sälja till Polen, då kablarna till Polen landar där (och det är ju förstås därför som det finns en 400kV ledning dit)

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja i SE4 är antagligen Barsebäck eller Karlshamn mest lämpliga p.g.a att det redan finns en väl utbyggd elinfrastruktur där.
Karlshamn är dessutom lämpligt för att sälja till Polen, då kablarna till Polen landar där (och det är ju förstås därför som det finns en 400kV ledning dit)
Jag tror att dagens elområden spelar mindre roll.
OM och NÄR ett eventuellt KKverk står klart på gränsen mellan SE2 å SE3 är högst sannolikt
a) flaskhalsarna som skapat elområdena eliminerade
b) Ukraina kriget avslutat å gaspriserna normaliserade.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Barsebäck är nog politiskt omöjligt tills Gen IV kärnkraft har visat sig säker, men den kommer väl att ta många decennier innan den accepteras och det efter den första IV reaktorn driftsatts då...

Karlshamn känns mest rimligt. SE4, 400kV ledning, exportmöjligheter.

Varför inte revansch för Västerås som inte fick någon reaktor när det begav sig?

Eller någon annan industristad med eget energibehov.

Men Gävle ligger närmre Forsmark och KTH...

Z Zodde skrev:
Ukraina kriget avslutat å gaspriserna normaliserade.
Det här är inte nödvändigtvis saker som hänger ihop. Kriget kan mycket väl ta slut utan att Ryssland rehabiliteras in i världshandeln.

I bästa fall kanske vi rent av får upp koldioxidskatterna så att gas blir en minimal balanskraftskälla och elpriset normalt sätts under gaselpriset skulle varit n

• Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.