Mikael_L Mikael_L skrev:
Nä, 3 GW till med kärnkraft och 15 GW installerad effekt extra med vindkraft - det är grejen.
Egentligen helst havsbaserad vindkraft för den i princip garanterade produktionen hela vintern.
Ni som förespråkar havsbaserad vindkraft på våra breddgrader, har ni koll på hur ofta de måste stoppas på grund av nedisning vintertid eller är antagandet att det kommer att vara ett ickeproblem?

Mikael_L
P Pallewea skrev:
Ni som förespråkar havsbaserad vindkraft på våra breddgrader, har ni koll på hur ofta de måste stoppas på grund av nedisning vintertid eller är antagandet att det kommer att vara ett ickeproblem?
Då havsbaserad vindkraft redan finns på våra breddgrader, men installerat av andra länder så förmodar jag att de har löst det, eller att det inte är något problem.
Mer koll än så har jag inte.

Men du borde kolla dessa länkar, och leka runt lite, med olika tidpunkter, höjder över mark, ställen osv. Jag tror att det kommer ge dig en insikt som du just nu inte har.
https://earth.nullschool.net/#curre...ographic=-348.64,50.95,1040/loc=13.062,57.620

https://globalwindatlas.info/en/

Men nu var detta OT i kärnkraftstråden, fortsätt sen i någon mer lämplig tråd sen.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då havsbaserad vindkraft redan finns på våra breddgrader, men installerat av andra länder så förmodar jag att de har löst det, eller att det inte är något problem.

Men du borde kolla dessa länkar, och leka runt lite, med olika tidpunkter, höjder över mark, ställen osv. Jag tror att det kommer ge dig en insikt som du just nu inte har.
[länk]

[länk]

Men nu var detta OT i kärnkraftstråden, fortsätt sen i någon mer lämplig tråd sen.
Nja, jag har jobbat med väder och vind i en stor del av mitt yrkesliv därav min fråga om nedisning vid hög vindhastighet över en öppen vattenyta och bräckt vatten. Så havsbaserad vindkraft kanske inte fullt ut är den ”heliga Graal” som kan ersätta kärnkraft.

• Gilla
mats.3
  • Laddar…
P Pallewea skrev:
Nja, jag har jobbat med väder och vind i en stor del av mitt yrkesliv
Ditt fel att det blåser så mycket?

P Pallewea skrev:
Så havsbaserad vindkraft kanske inte fullt ut är den ”heliga Graal” som kan ersätta kärnkraft.
Ersättning tror jag väl inte att det är. Har någon verkligen sagt det?
Däremot levererar det el stor del av tiden. Behovet av att flytta effekt i tiden är mindre än för landbaserad vindkraft.

Sedan vill väl ingen? ersätta kärnkraft. Det som marknaden kommer försöka leverera är att producerad effekt matchar efterfrågan. Det är inget kärnkraft gör.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nä, 3 GW till med kärnkraft och 15 GW installerad effekt extra med vindkraft - det är grejen.
Egentligen helst havsbaserad vindkraft för den i princip garanterade produktionen hela vintern.
Sol funkar dåligt på våra breddgrader, det är inte som i Spanien.
Bara inte produktion och utmatning på nätet subventioneras - så är det OK för mig.
Det jag har i bakhuvudet är hur en så pass stor vindkraftsutbyggnad ska kunna hanteras av den vattenkraft vi har.
Räknar vi med en fördubblad elförbrukning kommer det ändå tillfällen med både "dunkel flaute" och perfekta vindar.

Sol anser jag att det får bli varje enskilds egen kalkyl som får avgöra, att hotell, kontor och affärscentrum kastar upp sol på taken för att i huvudsak driva AC - helt OK, att villaägare slänger upp paneler - helt OK.

Instämmer. Solpaneler och AC är en bra combo!
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja alltså för att möta framtidens behöv, av 50-100% högre elförbrukning.
Idag har vi ju så det räcker och blir över, då vi nästan ständigt och jämt exporterar produktionen ifrån 4-5 av våra 6 reaktorer.
Lyckas Norrland med sina "gröna omställningar", kommer det behövas mycket mer el än dagens överskott!

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Var i världen har det byggts nämnvärda mängder havsbaserad vindkraft norr om +60 breddgrad?
Mikael_L Mikael_L skrev:
[länk]

[länk]

Mikael_L
E Eje_19 skrev:
Lyckas Norrland med sina "gröna omställningar", kommer det behövas mycket mer el än dagens överskott!
Ja det var väl det jag skrev?

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
Mikael_L
E Eje_19 skrev:
Var i världen har det byggts nämnvärda mängder havsbaserad vindkraft norr om +60 breddgrad?
Nordsjön och Kriegers flak, för de projekt som är närmast aktuella för Svensk del är väl också på Kriegers flak samt i Kattegatt.
Jag tror inte att någon på allvar tänker sig en havsbaserad vindkraftspark utanför Umeå eller Piteå, de närmaste åren/decenniet i alla fall.

• Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Spindlar? 💀 (du behöver inte gå än mer offtopic, jag vet att vid första steget kommer det dödande bettet)
Jag fortsätter OT eftersom trådens huvudsakliga tema verkar avklarat?

Nu kommer säkert allt jag postat att tas bort av mods, det har hänt tidigare...men det är ju ok, för det är sjukt off topic

Inte spindlar men väl krabbor!
Dom kommer ut när mörkret faller, runt midnatt är det full rulle.
Det är typ 100 meter från havet, dom bor i sanden på min strandtomt!

Screenshot_2026-05-15-19-47-22-648_com.miui.videoplayer.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Screenshot_2026-05-15-19-46-21-676_com.miui.videoplayer.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

#2 är en Eremitkrabba

Jag har video men det går inte att ladda upp så det får bli screenshot från video .

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nordsjön och Kriegers flak, för de projekt som är närmast aktuella för Svensk del är väl också på Kriegers flak samt i Kattegatt.
Jag tror inte att någon på allvar tänker sig en havsbaserad vindkraftspark utanför Umeå eller Piteå, de närmaste åren/decenniet i alla fall.
Det där är ju ganska långt söder om lat 60grader! Med klimat betydligt mildare än det som råder längre norrut!
Utan att veta skulle jag gissa att antalet dagar med minusgrader är betydligt färre än i t ex Gävle eller Piteå.

Kul att kunna informera Dig om långtgående planer på havsvindkraft i den norra delen av Bottenviken/Bottenhavet. ;-)

Kriegers Flak är en historia för sig ..... bladar staten upp nåra miljarder i anslutningskostnader, kan Vattenfall tänkas räkna hem investeringen ... men inte utan skattebetalarnas hjälp.
Finns mer att säga om det där, men jag lämnar det för planerna norr om lat 60 grader.

Det är en del vindkraftsplaner rätt långt norrut ... f ö ganska långt norr om lat 60 grader i Sverige/Finland.
Listningen är inte komplett, men visar på en del företags optimism ....

Korsnäs kommun 5mil s Wasa
https://www.metsa.fi/sv/ansvarsfull-naringsverksamhet/vindkraft/korsnas-havsvindkraftsprojekt/
Det finns fler projekt på den finska sidan ...

Njordr Offshore Wind AB - 55km sydost om Luleå
https://www.vartlulea.se/arkiv/till...vikenplaneras.5.25ec393f186785abd1e1665b.html

Bores krona - utanför Piteå
https://www.sveavindoffshore.se/bores-krona-1-2-3

Storgrundet offshore - Utanför Söderhamn
https://www.skybornrenewables.com/markets/sweden/local/storgrundet_offshore

Utposten 2 - Havet utanför Gävle
https://www.sveavindoffshore.se/utposten-2

Gävle Öst Havsvindpark
https://orsted.se/vara-grona-losningar/havsbaserad-vindkraft/vara-projekt/gavle-ost-havsvindpark

Nåra av planerna besväras av försvarsmaktens invändningar, men företagen fortsätter ändå sina försök att få tillstånd ...

E Eje_19 skrev:
Det där är ju ganska långt söder om lat 60grader! Med klimat betydligt mildare än det som råder längre norrut!
Utan att veta skulle jag gissa att antalet dagar med minusgrader är betydligt färre än i t ex Gävle eller Piteå.

Kul att kunna informera Dig om långtgående planer på havsvindkraft i den norra delen av Bottenviken/Bottenhavet. ;-)

Kriegers Flak är en historia för sig ..... bladar staten upp nåra miljarder i anslutningskostnader, kan Vattenfall tänkas räkna hem investeringen ... men inte utan skattebetalarnas hjälp.
Finns mer att säga om det där, men jag lämnar det för planerna norr om lat 60 grader.

Det är en del vindkraftsplaner rätt långt norrut ... f ö ganska långt norr om lat 60 grader i Sverige/Finland.
Listningen är inte komplett, men visar på en del företags optimism ....

Korsnäs kommun 5mil s Wasa
[länk]
Det finns fler projekt på den finska sidan ...

Njordr Offshore Wind AB - 55km sydost om Luleå
[länk]

Bores krona - utanför Piteå
[länk]

Storgrundet offshore - Utanför Söderhamn
[länk]

Utposten 2 - Havet utanför Gävle
[länk]

Gävle Öst Havsvindpark
[länk]

Nåra av planerna besväras av försvarsmaktens invändningar, men företagen fortsätter ändå sina försök att få tillstånd ...
Varför ska det dribblas med snurror, pumpkraft, utbyggda älvar m.m när kärnkraften är det bästa alternativet hittills och kommer det något bättre då kan man avveckla kärnkraften.

• Gilla
  • Haha
Diamant och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
E Eje_19 skrev:
Jamen läs vad jag skriver

Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur har du tänkt att kärnkraften ska klara av att variera mellan 7GW effekt under sommaren och 26 GW effekt under topplasttimmen.
Berätta gärna, jag är idel öra.

För att förklara, om GW och sånt är svårt att förstå.
Under en timme så behöver vi 26 st Ringhals 3 reaktorer, och under en sommarvecka behöver vi bara 7.
Det funkade tidigare tillsammans med vattenkraften och varför skulle det inte funka idag när behovet är ännu större och förbrukningen kommer att öka i framtiden men visst kan vi ha snurror lite här och där som ett komplement. Sen hur skulle snurrorna klara av den stora skillnaden utan att gå i förlust när det blåser som mest och när det inte blåser alls.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
M mats.3 skrev:
Det funkade tidigare tillsammans med vattenkraften och varför skulle det inte funka idag när behovet är ännu större och förbrukningen kommer att öka i framtiden men visst kan vi ha snurror lite här och där som ett komplement. Sen hur skulle snurrorna klara av den stora skillnaden utan att gå i förlust när det blåser som mest och när det inte blåser alls.
Kan vi inte byta tråd, den här ska inte handla om vindkraft!!!

Mikael_L Mikael_L skrev:
Kan vi inte byta tråd, den här ska
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kan vi inte byta tråd, den här ska inte handla om vindkraft!!!
Om kärnkraften inte är 100 % så måste man även lägga till andra hjälpmedel och det verkar finnas massor med olika personer i gruppen som gillar snurrorna m.m

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.