368 227 läst ·
9 863 svar
368k läst
9,9k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Riktig A/C är väl synonymt med LLVP på svenska breddgrader?D daVinci skrev:
De andra är ju portabla luftkylare...typ.
De småskaloga vattenkraftverken står för ungefär en procent av Sveriges elproduktion. Det är åtminstone vad jag lyskas googla fram. Det finns inte jättemycket lätthittad information om det på nätet.E Eje_19 skrev:
Om det stämmer så är de ju inte speciellt viktiga för landets elförsörjning utan är mest ett problem för de närmast sörjande.
(Det här fenomenet är väl ett utslag av typisk svensk övertolkning av EU-direktiv?).
Det är lugnt. Vi har ju luftkonditionering. 😀D Dilato skrev:
Långa ljusa svenska sommarkvällar är förstås trevliga, men man måste i stort sett alltid klä på sig mera kläder för att kunna ha det mysigt. Jag föredrar varmt och skönt före kallt och ljust. Det är en stor fördel att man inte behöver extrakläder på kvällen i tropikerna.D Dilato skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 357 inlägg
Det var på grund av inträffade fel i nätet som bland annat det "felprogrammerade kraftverket" bidrog till spänningshöjning i nätet. Under normal drift fungerade spänningshållningen i alla fall. Dock väldigt obra att det förvärrade situationen.D daVinci skrev:
Vad är normal drift för ett elnät?
@Snikholt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker nog spänningen var lite över det normala, gräns 420kV, men nätet och anslutna noder ska klara 435kV utan bortkoppling.
Du är den ende som nämnt "frekvensdrift" i tråden.D daVinci skrev:
Nja. När frekvensavvikelsen mellan Europa (se avvikelse mot Sweitz i diagrammet nedan) och Iberiska halvön snabbt steg till 2 Hz bröts näten isär mot tex Frankrike.D daVinci skrev:
Man kan inte ha olika frekvenser i ett synkront när. Eller jo, man kan ha olika men inte speciellt länge...
12:33:15 hade man samma frekvens som centraleuropa.
"▪ 12:33:20
• AC-förbindelsen Spanien–Marocko kopplas bort p.g.a. underfrekvens
▪ 12:33:21
• AC-ledningar mellan Frankrike och Spanien frånkopplas p.g.a. förlust av synkronism"
Logga in
Skapa konto
Evolution of the frequency and the voltage in the substation of Carmona (Spain) and of the frequency in the rest of Continental
Europe (substation of Bassencourt, Switzerland) during the incident (sources : Red Electrica, Swissgrid)
Fasvinkeln som måste vara samma i ett synkront nät visas för olika platser i Spanien från 12:00 till 12:30 med referens Frankrike/Spanien, se kartan till höger.
Logga in
Skapa konto
Hur kan vinkeln vara såpass hög i sydväst?
Nja, hela diskussionen startade av att en jeppe hävdade att iphons inte laddade i spanien innan strömavbrottet pga frekvensavvikelse.blackarrow skrev:
Det var på grund av inträffade fel i nätet som bland annat det "felprogrammerade kraftverket" bidrog till spänningshöjning i nätet. Under normal drift fungerade spänningshållningen i alla fall. Dock väldigt obra att det förvärrade situationen.
Vad är normal drift för ett elnät?
@Snikholt
[bild]
Jag tycker nog spänningen var lite över det normala, gräns 420kV, men nätet och anslutna noder ska klara 435kV utan bortkoppling.
Du är den ende som nämnt "frekvensdrift" i tråden.
Nja. När frekvensavvikelsen mellan Europa (se avvikelse mot Sweitz i diagrammet nedan) och Iberiska halvön snabbt steg till 2 Hz bröts näten isär mot tex Frankrike.
Man kan inte ha olika frekvenser i ett synkront när. Eller jo, man kan ha olika men inte speciellt länge...
12:33:15 hade man samma frekvens som centraleuropa.
"▪ 12:33:20
• AC-förbindelsen Spanien–Marocko kopplas bort p.g.a. underfrekvens
▪ 12:33:21
• AC-ledningar mellan Frankrike och Spanien frånkopplas p.g.a. förlust av synkronism"
[bild]
Evolution of the frequency and the voltage in the substation of Carmona (Spain) and of the frequency in the rest of Continental
Europe (substation of Bassencourt, Switzerland) during the incident (sources : Red Electrica, Swissgrid)
Fasvinkeln som måste vara samma i ett synkront nät visas för olika platser i Spanien från 12:00 till 12:30 med referens Frankrike/Spanien, se kartan till höger.
[bild]
Hur kan vinkeln vara såpass hög i sydväst?
Just det är väl ganska hårt debunkat.
Det jag skrev var att det inte var frekvensfel utan att spänningen eskalerade.
Det verkar du ha något bekymmer med.
Min källa är de rapporter som skrivits av de inblandade.
Det fanns inget underskott på produktion. Tvärtom så exporterade Spanien till Marocko, Portugal och Frankrike. OCH lagrade i pumpraftverk (3GW).
Men pga att spänningen steg så kopplade flera kraftverk bort och då föll frekvensen. Och pga detta kopplade Marocko och Frankrike bort.
Det var produktion på 2200 MW som försvann när tre producenter kopplade bort. Det skedde efter att din graf var slut. Och strax därefter rasade nätet.
Rapporterna är ganska tydliga på att spänningen drog iväg och det kunde man inte hantera i tid och det orsaken till avbrottet. Är det meningsfullt att invända mot det.
Att driftoperatören har kontroll, och ingen pågående störning.blackarrow skrev:
Vad jag har läst mig till så var läget detta.
Man hade oscillationer, och gjorde driftkopplingar för att motverka dem.
Jag kan inte läsa mig till vilka åtgärder de gjorde, för det redovisas inte i detalj men följden blev ett mer maskat nät (fler parallelkopplingar för icke-nörden).
Det dämpade oscillationerna.
Det i sin tur gav lägre ström på vissa långa ledningssträckor, men också ökat behov av absorberande reaktiveffekt.
Fortfarande normal drift.
Sen sker något, jag vet inte vad och det är luddigt i det som publicerats men någon typ av fel som man sannolikt normalt ska kunna hantera. Men felet och efterföjande deiftläge förvärrade det som redan var bäddat för. Här kan man nog kalla det störd drift.
Men i det driftläge man skapat så fanns det för lite reaktiv effektkompensering tillgänglig, och något kraftverk betedde sig också åt skogen fel och förstärkte problemen när det skulle agera i en miljö utanför normal drift.
Jag får lite Tjernobyl-vibbar.
Nu skulle jag kunna mala på om ni vet vad, men jag avstår.
Ingen telefonladdare jag känner till bryr sig värst mycket i matningsspänningens frekvens, då det första som sker i laddaren är att växelspänningen likriktas oavsett om den är 40 eller 60Hz, alltså betydligt större variation än elsystemen tål.D daVinci skrev:
En vanlig laddare tar allt mellan 100-240V AC, så det sannolika är att spänningen i nätet drog iväg för högt om det nu var så att laddarna inte fungerade ...
Nej. Överspänning är en sannolik förklaring!D daVinci skrev:Min källa är de rapporter som skrivits av de inblandade.
Det fanns inget underskott på produktion. Tvärtom så exporterade Spanien till Marocko, Portugal och Frankrike. OCH lagrade i pumpraftverk (3GW).
Men pga att spänningen steg så kopplade flera kraftverk bort och då föll frekvensen. Och pga detta kopplade Marocko och Frankrike bort.
Det var produktion på 2200 MW som försvann när tre producenter kopplade bort. Det skedde efter att din graf var slut. Och strax därefter rasade nätet.
Rapporterna är ganska tydliga på att spänningen drog iväg och det kunde man inte hantera i tid och det orsaken till avbrottet. Är det meningsfullt att invända mot det.
Ja, knappt 1%. De små vattenkraftverken har även andra funktioner, bland annat vattenförsörjningen i och omkring de områden dom finns. Nått som oxo behöver vägas in när dom ska miljöprövas.P pmd skrev:De småskaloga vattenkraftverken står för ungefär en procent av Sveriges elproduktion. Det är åtminstone vad jag lyskas googla fram. Det finns inte jättemycket lätthittad information om det på nätet.
Om det stämmer så är de ju inte speciellt viktiga för landets elförsörjning utan är mest ett problem för de närmast sörjande.
(Det här fenomenet är väl ett utslag av typisk svensk övertolkning av EU-direktiv?).
Dessutom finns många av dom i kulturmiljöer värda att bevara.