S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, Sverige importerar mest när det är billigt utomlands, dvs soliga eller blåsiga dagar.

Vi importerar inte för att vi behöver, utan för att det är billigt, vattenkraften drar ner då elpriset blir riktigt lågt, och sparar vatten i magasinen tills det blir bättre tillfälle att sälja.
Det handlar till stor del om att hålla nätet i balans, och frekvensen på 50Hz.
Handeln speglar å andra sidan ofta detta väl.

pacman42 pacman42 skrev:
EFtersom vi på årsbasis exporterar stora volymer rent generellt så kan du inte jämföra import och export på det sättet. Det är när det är svinkallt och vindstilla vi importerar och då är vi inte självförsörjande. Det som då importeras från Tyskland och Polen är fossil kraft.
2025 importerade Sverige el netto under 50 timmar utspridda under 12 dygn. Flest importtimmar var det den 19 november.

B bjorn.abelsson skrev:
2025 importerade Sverige el netto under 50 timmar utspridda under 12 dygn. Flest importtimmar var det den 19 november.
Ja, och?

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Nej.
All producerad el från vindkraft i Sverige ersätter inte fossil produktion rakt av.
Det sa jag inte heller. Men den el vi exporterar till Polen och Tyskland består främst av vindel och ersätter till stor del fossilbaserad el. Det var dessa 6 TWh jag pratade om. Den vindel som vi som exporterar till Norge ersätter inte direkt någon fossilbaserad el. Men svensk vindel gör det möjligt för Norge att exportera mer vattenel till kontinenten och Storbritannien, el som till en del ersätter fossilbaserad el.

Inte heller är all el vi importerar från Tyskland fossilbaserad. Så sammantaget ligger nog mitt påstående att vi exporterar sex gånger mer vindel som ersätter fossilbaserad el än vad vi importerar fossilbaserad rätt nära sanningen. Även mitt påstående att plast som bränns i kraftvärmeverk i Sverige ger upphov till större utsläpp av koldioxid än vad den el vi importerar gör stämmer. Så varför klaga på den ynka TWh el vi importerar från Polen och Tyskland?

S
B bjorn.abelsson skrev:
B bjorn.abelsson skrev:
Det sa jag inte heller. Men den el vi exporterar till Polen och Tyskland består främst av vindel och ersätter till stor del fossilbaserad el. Det var dessa 6 TWh jag pratade om. Den vindel som vi som exporterar till Norge ersätter inte direkt någon fossilbaserad el. Men svensk vindel gör det möjligt för Norge att exportera mer vattenel till kontinenten och Storbritannien, el som till en del ersätter fossilbaserad el.

Inte heller är all el vi importerar från Tyskland fossilbaserad. Så sammantaget ligger nog mitt påstående att vi exporterar sex gånger mer vindel som ersätter fossilbaserad el än vad vi importerar fossilbaserad rätt nära sanningen. Även mitt påstående att plast som bränns i kraftvärmeverk i Sverige ger upphov till större utsläpp av koldioxid än vad den el vi importerar gör stämmer. Så varför klaga på den ynka TWh el vi importerar från Polen och Tyskland?
Jag har sagt förut att jag tycker vi har en rätt OK mix på produktionen nu. Jag önskar lite mer kärnkraft naturligtvis, men framflr allt en strategi inom det området för framtiden.

Att minska fossilutsläpp utomlands bör ligga lågt i prio vad gäller Svensk elproduktion och energipolitik.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, Sverige importerar mest när det är billigt utomlands, dvs soliga eller blåsiga dagar.

Vi importerar inte för att vi behöver, utan för att det är billigt, vattenkraften drar ner då elpriset blir riktigt lågt, och sparar vatten i magasinen tills det blir bättre tillfälle att sälja.
Inte riktigt sant. Sverige importerar el netto 50 timmar per år (2025). Några av dessa timmar hade möjligen vattenkraften kunnat ge mer. Och övriga timmar hade vi kunnat aktivera effektreserven. Hälften av importtimmarna netto 2025 var den 19 november, då vi alltså importerade el nästan hela dygnet. Då hade vi troligen behövt effektreserven om vi inte hade kunnat importera.

B bjorn.abelsson skrev:
Jo, men hur såg flödena ut? Om vi t ex importerar för allt vad tygeln håller i södra Sverige samtidigt som vi exporterar i norra (till Finland och Norge) så ser nettot bra ut, det kan tom vara positivt. Och det hjälper inte situationen i södra Sverige ett vitten. Där skulle fortfarande råda "brist".

Vi kan som sagt inte ignorera att det är svårt att få strömmen från norra till södra Sverige jämfört med att exportera/importera till våra grannländer beroende på var i landet vi talar om. Sverige är inte ett naturligt isolerat elhandelsområde. Vilket ju gav upphov till just vår indelning i elhandelsområden och Europas högsta flaskhalsavgifter totalt sett.

(Så stora att Danskarna via EU försökte sno pengarna för sin egen snöda vinnings skull... De borde passa sig så att Bälten inte fryser till igen...)

Så Sverige netto/brutto är ganska ointressanta siffror för de fångar inte med nödvändighet situationen särskilt väl.

• Gilla
Eje_19 och 2 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jo, men hur såg flödena ut? Om vi t ex importerar för allt vad tygeln håller i södra Sverige samtidigt som vi exporterar i norra (till Finland och Norge) så ser nettot bra ut, det kan tom vara positivt. Och det hjälper inte situationen i södra Sverige ett vitten. Där skulle fortfarande råda "brist".

Vi kan som sagt inte ignorera att det är svårt att få strömmen från norra till södra Sverige jämfört med att exportera/importera till våra grannländer beroende på var i landet vi talar om. Sverige är inte ett naturligt isolerat elhandelsområde. Vilket ju gav upphov till just vår indelning i elhandelsområden och Europas högsta flaskhalsavgifter totalt sett.

(Så stora att Danskarna via EU försökte sno pengarna för sin egen snöda vinnings skull... De borde passa sig så att Bälten inte fryser till igen...)

Så Sverige netto/brutto är ganska ointressanta siffror för de fångar inte med nödvändighet situationen särskilt väl.
Totalt sett blir elproduktionen billigare och mindre miljöpåverkande ju större områden som har en gemensam elmarknad.

Mikael_L
Nordpool har ju börjat dölja äldre data, så den 19/11 2025 kan jag inte kolla.
Men jag ser att Finland fick plötsligt en väldig sprutt på sin vindkraft mitt på dagen och sen under kvällen/natten, så vi kanske importerade en massa från Finland, för att de hade överskott helt enkelt.

B bjorn.abelsson skrev:
Totalt sett blir elproduktionen billigare och mindre miljöpåverkande ju större områden som har en gemensam elmarknad.
Öh, va? Vad har det med min fråga/invändning att göra?

Marknaden måste ju fungera dvs det måste finnas sätt att transportera "varan" billigt och effektivt.

Och så är det inte i Sverige. Iaf inte fullt ut. Det är ju därför vi har elhandelsområden?!

Och miljöpåverkans argumentet håller ju bara om det finns mindre miljöpåverkande elproduktion att tillgå på andra ställen som kan transporteras dit den behövs. Inte heller det är ju självklart på något sätt.

Och, för att komma tillbaka till tråden, där har kärnkraften lite av en särställning när det kommer till bränsledrivna kraftverk. Just bränslet är värdefullt och närmast trivialt att transportera stora sträckor. (Men, det finns naturligtvis smolk i den bägaren eftersom det krävs ganska omfattande bearbetning, med transporter, för att göra det till bränsle. Kol t ex gräver man i stort sett bara upp och så är det klart.)

• Gilla
videopac
  • Laddar…
S
B bjorn.abelsson skrev:
Anser du på något vis, att det finns en problematik med vindkraft?
Ur den aspekten att ju mer vindkraft som installeras, desto större blir gapet i det som får ansen vara dimensionerande driftfall - läs: efterfrågan på reglerkraft blir som störst.

Är det särskilt vettigt att (som ofta görs) avfärda detta med netto-siffror på export/import i Sverige?

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
EFtersom vi på årsbasis exporterar stora volymer rent generellt så kan du inte jämföra import och export på det sättet. Det är när det är svinkallt och vindstilla vi importerar och då är vi inte självförsörjande. Det som då importeras från Tyskland och Polen är fossil kraft.
Det är väl när solelen driver ned priset till 0 eller negativt som sverige importerar el. Borde väl vara i huvudsak solel som då importeras. Det är den som leder till importen.

(Det gäller inte Norge då, men dom har i sig ingen fossil elproduktion att tala om).

S Snikholt skrev:
Anser du på något vis, att det finns en problematik med vindkraft?
Det finns det. Dvs att den inte är adaptid (som vattenkraft) och anpassar sig till efterfrågan.

Men den är ju billig och då finns den av de skälet.

All? elproduktion har div för och nackdelar. Sedan får man prissätta de och väga ihop.

Alla som har förmåga till rationellt tänkande ser det som rena självklarheter.

(Sedan finns ju de som mest bara har känslobaserade ställningstagande. Typexempel är del programmerare som lärt upp sig på ett språk och sedan menar att det är det enda som går att använda och att alla skall använda det till allt. Tycker mig ha noterat att det finns en del kärnkraftsproponenter som har snarlikt beteende).

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
S
D daVinci skrev:
Det finns det. Dvs att den inte är adaptid (som vattenkraft) och anpassar sig till efterfrågan.

Men den är ju billig och då finns den av de skälet.

All? elproduktion har div för och nackdelar. Sedan får man prissätta de och väga ihop.

Alla som har förmåga till rationellt tänkande ser det som rena självklarheter.

(Sedan finns ju de som mest bara har känslobaserade ställningstagande. Typexempel är del programmerare som lärt upp sig på ett språk och sedan menar att det är det enda som går att använda och att alla skall använda det till allt. Tycker mig ha noterat att det finns en del kärnkraftsproponenter som har snarlikt beteende).
Ja, det åter ju fint i teorin. Att man ska prissätta de och väga samman.
Men om pris är det enda som värdesätts- för det är så det går till på spotmarknaden, så får vi Trabanter, det gillar du väl? :)

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Snikholt skrev:
Ur den aspekten att ju mer vindkraft som installeras, desto större blir gapet i det som får ansen vara dimensionerande driftfall - läs: efterfrågan på reglerkraft blir som störst.
Hur tänker du nu?
Om vi har kärnkraft, vattenkraft och ingen alls installerad vindkraft så ställer det lika hårda krav på reglerkraften som värstafallet med installerad vindkraft = totalt vindstilla.

Då detta aldrig händer, men dock händer det att vi får endast några enstaka procent av vindkraten, någon timme med några års mellanrum, och vid dessa tillfällen får reglerkraften i stort sett precis lika svårt att sköta ruljansen som att vindkraft inte alls fanns.
Men alla andra tillfällen, typ 8759 timmar om året, så får reglerkraften det lite lättare, eller faktiskt - för det mesta mycket lättare.

Dvs, ta bort vindkraften = mycket svårare läge för vattenkraften, både effektmässigt och vad gäller fyllnadsgrad i magasinen.
Och i praktiken ramlar vi då tillbaka till situationen pre 2011, dvs vi importerade enormt mycket el, väldigt ofta, väldigt mycket.

https://www.byggahus.se/forum/threa...ttre-an-nagonsin.481983/page-527#post-6093920

(detta är ju faktiskt, ärligt talat, vare sig svårt att förstå, eller se att det är sant)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.