S Snikholt skrev:
Ett statligt garanterat lån på 1% skulle ge billig kärnkraftel, men då tar också staten hela risken.
Samtidigt är det ju även staten som skapar de stora riskerna för kärnkraft som produktionsslag, så om staten "tar risken" så försvinner en stor del av risken eftersom den då ligger hos den part som kontrollerar den.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Samtidigt är det ju även staten som skapar de stora riskerna för kärnkraft som produktionsslag, så om staten "tar risken" så försvinner en stor del av risken eftersom den då ligger hos den part som kontrollerar den.
Hur ställde staten till det för kapitalägarna av THTR-30?

D daVinci skrev:
Hur ställde staten till det för kapitalägarna av THTR-30?
Jag pratar om Sverige

A ajn82 skrev:
Jag pratar om Sverige
Så staten utgör inte nämnvärd risk i Tyskland då?

Privatkapitalister i Tyskland behöver inte känna sig bekymrade över att staten skall lägga krokben för dom och göra deras investering värdelös.

Men det du missar i din iver att smita undan är att pirvaktapitalsiter kan tittar på THTR-30 och tänka att det där verkar riskfyllt. Eller skulle det som hände för THTR-30 eller liknande inte vara möjligt i Sverige?

D daVinci skrev:
Så staten utgör inte nämnvärd risk i Tyskland då?

Privatkapitalister i Tyskland behöver inte känna sig bekymrade över att staten skall lägga krokben för dom och göra deras investering värdelös.

Men det du missar i din iver att smita undan är att pirvaktapitalsiter kan tittar på THTR-30 och tänka att det där verkar riskfyllt. Eller skulle det som hände för THTR-30 eller liknande inte vara möjligt i Sverige?
Jag sa aldrig att det var den enda risken, och hur andra länder finansierar sin produktion är mindre intressant för mig än den svenska debatten, även om jag egentligen tycker det är intressant också.

Men i Sverige just nu har vi en opposition som ser ut att vinna nästa val som redan hotar att riva upp lagar och tillstånd som nuvarande regering fått igenom, så i relation till det tror jag alla andra risker blir irrelevanta.

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
D
A ajn82 skrev:
Den absolut största risken är teknikutvecklingen, som alltid, och att lova hålla oss kvar i något murrigt förflutet känns inte lockande.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Jag sa aldrig att det var den enda risken, och hur andra länder finansierar sin produktion är mindre intressant för mig än den svenska debatten, även om jag egentligen tycker det är intressant också.
Vad du säger då så förstår du inte att kapitalägare kan titta på THTR-30 och tänka att det här verkar lite riskabelt.

Men jag vågar nog garantera att privatkapitalistiska investerare tvärtom tittar på hur investeringar i sektorn gått.

A ajn82 skrev:
Men i Sverige just nu har vi en opposition som ser ut att vinna nästa val som redan hotar att riva upp lagar och tillstånd som nuvarande regering fått igenom, så i relation till det tror jag alla andra risker blir irrelevanta.
Man har väl sagt sedan 2010 någonstans att det går att bygga kkv. Men det får inte utgå skattepengar.
Det nu S grymtar om är just brottet mot det. Och man vill inte alls skyffla så mycket skattepengar på kärnkraft som Ebba & Co.

Fö tycker jag 10% låter lite när man vill göra något som närmast är 100% säker förlust.

Om däremot du och en massa andra entusiaster ställer upp och borgar så är det ju en annan sak. Då kan ni få lägre ränta.

Men någon sådan vilja ser jag inget spår av.

Mikael_L
S Snikholt skrev:
Privata investerare vill väl inte ha mindre än 10% på satsat kapital, därikring. Det ger svindyr kärnkrafts-el.
Nåja, det beror ju helt och hållet på vad som det investeras i, bedömd risk slår ju hårt.
Banker är generellt väldigt njugga, de accepterar inte ens någon större risk alls, utan en hel del (även riktigt lyckade saker) har bara haft riskkapital(ister) att vända sig till.
Och där är säkert 10% en generellt ganska låg avkastning, som kan komma på fråga om riskerna inte bedöms så väldigt stora, det finns upplägg med betydligt större krav.
Men när det hamnar där så är en vanlig variant att verksamheten tas över, åtminstone med lite över 50% av aktiekapitalet, och då räknar de som satsat istället på en framtida försäljning med stor vinst istället.
Det blir nämligen lite knepigt att lägga upp något med löjligt hög ränta.

Oavsett, lägre än lite över inflation är väl aldrig möjligt dock.

Att staten garanterar lånen är jag inte emot, men då ska ju konstruktionen vara sådan att ägandet går över till staten ifall bygget kraschar på något sätt, så att staten kan fortsätta om det verkar vettigt.

• Gilla
Eje_19 och 1 till
  • Laddar…
Någonstans här med Carl Bildt "som flaggbärare" & Regeringens proposition 1991/ 92: 133, så startade "dagens problem".
Inte särskilt förvånade, då Moderaterna kör det "mesta" som "fungerar" i diket.

Lite intressant läsning ändå hur man resonerade en tid "där i 90-tals krisen", när Sverige de facto hade ett av världens bästa och mest stabila elsystem. Ett systemet som kännetecknades av hög leveranssäkerhet och stabila, låga priser......& det va dessutom "ren el"

https://lagen.nu/prop/1991/92:133😉

D daVinci skrev:
Men jag vågar nog garantera att privatkapitalistiska investerare tvärtom tittar på hur investeringar i sektorn gått.
Som i Vindkraft då eller 👍.
.....blev en Trabant för dem flesta, trots avsaknaden av Nordkorea.

J jawen skrev:
Någonstans här med Carl Bildt "som flaggbärare" & Regeringens proposition 1991/ 92: 133, så startade "dagens problem".
Inte särskilt förvånade, då Moderaterna kör det "mesta" som "fungerar" i diket.

Lite intressant läsning ändå hur man resonerade en tid "där i 90-tals krisen", när Sverige de facto hade ett av världens bästa och mest stabila elsystem. Ett systemet som kännetecknades av hög leveranssäkerhet och stabila, låga priser......& det va dessutom "ren el"

[länk]
J jawen skrev:
Som i Vindkraft då eller 👍.
.....blev en Trabant för dem flesta, trots avsaknaden av Nordkorea.
1990 hade S i sin strävan att göra Sverige till ett Östtyskland drivit upp skattekvoten till 50%. jawen ser nog den som alldeles för lite. Medan jag och många andra ser det som att det kriminella gänget staten rånar folket på 50% av det värde dom skapar.
Skattkvoten är lägre idag, tack vare Carl Bildt, Reinfeldt Annie Lööf och några andra.

Om elpriserna 1990 subventionerades från stöldgodset som fogen och hans mannar plundrade ihop vet jag inte. Men det är mycket troligt. Den bärande iden var ju liksom i sovjet att inga kostnader finns. Dvs av var och en efter förmåga. Och så skall priset vara åt var och en efter behov. Och då blir det som i Sovjet, Nordkorea, Östtyskland. Och skribenten jawen känner sig väl inombords när han läser det.

Men för oss andra som inte vill ha misär så är det man faktiskt betalar viktigt. Dels via elräkningen. Men så får man lägga till en del av det staten tar på annat sätt. Och då blir det inte billigt.
Trabanten som bara var en skrothög var ganska dyr för en i Östtyskland.

Så en fråga innan man kan avgöra elkostnaden 1990 är hur mycket som INTE togs ut via elräkningen utan hade gått via statsbudgeten. Jag gissar att det var en hel del som hade gått den vägen. Och hade detta skötts propert och inget hade gått över skatten utan allt lånats upp på kapitalmarknaden och ränta betalats så hade elen tvärtom kostat ganska mycket.

Så fort inte marknadspris betalas så uppstår olika former av resursslöseri. Lite som man skämtade om i Sovjet: "Hade kommunism införts i Sahara hade sanden tagit slut."
Och ett elpris som är lägre än marknadspris innebär då att folk och företag slösar med el.

D
D daVinci skrev:
1990 hade S i sin strävan att göra Sverige till ett Östtyskland drivit upp skattekvoten till 50%. jawen ser nog den som alldeles för lite. Medan jag och många andra ser det som att det kriminella gänget staten rånar folket på 50% av det värde dom skapar.
Skattkvoten är lägre idag, tack vare Carl Bildt, Reinfeldt Annie Lööf och några andra.

Om elpriserna 1990 subventionerades från stöldgodset som fogen och hans mannar plundrade ihop vet jag inte. Men det är mycket troligt. Den bärande iden var ju liksom i sovjet att inga kostnader finns. Dvs av var och en efter förmåga. Och så skall priset vara åt var och en efter behov. Och då blir det som i Sovjet, Nordkorea, Östtyskland. Och skribenten jawen känner sig väl inombords när han läser det.

Men för oss andra som inte vill ha misär så är det man faktiskt betalar viktigt. Dels via elräkningen. Men så får man lägga till en del av det staten tar på annat sätt. Och då blir det inte billigt.
Trabanten som bara var en skrothög var ganska dyr för en i Östtyskland.

Så en fråga innan man kan avgöra elkostnaden 1990 är hur mycket som INTE togs ut via elräkningen utan hade gått via statsbudgeten. Jag gissar att det var en hel del som hade gått den vägen. Och hade detta skötts propert och inget hade gått över skatten utan allt lånats upp på kapitalmarknaden och ränta betalats så hade elen tvärtom kostat ganska mycket.

Så fort inte marknadspris betalas så uppstår olika former av resursslöseri. Lite som man skämtade om i Sovjet: "Hade kommunism införts i Sahara hade sanden tagit slut."
Och ett elpris som är lägre än marknadspris innebär då att folk och företag slösar med el.
50% är den globala normalen för övre medelklass med familj som vill leva i ett land med för oss normal standard, etiketteras olika och skickas på lite olika räkningar men alla ligger minst där.

• Gilla
lob
  • Laddar…
Läste i svenskan att elpriserna kommer vara höga till sommaren pga ovanligt lite vatten i våra vattendrag.

Det enda planeringsbara alternativet till kärnkraft är inte alltid så planeringsbart

• Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Det är alltid för lite eller för mycket vatten. Man kommer alltså alltid att hitta en anledning till att bibehålla höga elpriser

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Läste i svenskan att elpriserna kommer vara höga till sommaren pga ovanligt lite vatten i våra vattendrag.

Det enda planeringsbara alternativet till kärnkraft är inte alltid så planeringsbart
Vattenkraften är också väderberoende.

Vi får väl hoppas på en regnig sommar och höst...🤷‍♂️

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.