804 143 läst ·
22 052 svar
804k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Det där är för Tysklands del helt falskt, och redan inlägget du kommenterar visar det.D daVinci skrev:
Men vi tar några bilder från Bundesnetzargentur (SMARD) också, med solkraftproduktion kontra elpris. Några klipp från 2024 (jämför du med tidigare år än så är du en tomte, eftersom utbyggnaden är såpass stor). Notera att både produktions- och prisaxeln varierar mellan bilderna.
Februari:
April:
Maj:
Juni:
Juli:
Augusti:
September:
Praktiskt taget över hela linjen är stor solproduktion detsamma som extremt låga priser. Och för det betalar staten fast pris på 80-100 Eur/MWh oavsett hur mycket man producerar.
Det här är så in i helvete mycket en subvention att man nästan kan tro att du drabbats av integer underflow när du argumenterar emot det.
Sen ska det sägas att numera så finns det en klausul i kontrakten som gör att man inte längre får betalt om elpriset är negativt tillräckligt många timmar i rad. Det gör rimligen att buden blir högre än de annars hade varit, men i gengäld slipper staten betala för en massa el man inte vill ha. (Runt 70% av solkraften har inga sådana förbehåll i sina kontrakt.)
Fast för oss elkonsumenter i södra delarna av Sverige innebär det förstås att en del av vår el indirekt subventioneras av tyska skattebetalare, och det kan ju alltid glädja någon.
Jo, säkerhet kostar alltid något.Men dagens fastprisavtal är ju löjligt dyra. Om man minskade risken för elsäljaren att man får en dumkonsument som bara köper el när spotpriset är maxat så borde man ju rimligen kunna få ner priset på ett sånt avtal.Nissens skrev:
Förstår jag dig rätt (förhoppningsvis inte), att om priset är lågt ska man som konsument betala ett något, högre, fast pris.
Och om man ändå förbrukar när spotpriset är högt, då får man betala vadå? Spotpriset? En straffavgift?
Så vad vore vinsten som konsument?
Och om man ändå förbrukar när spotpriset är högt, då får man betala vadå? Spotpriset? En straffavgift?
Så vad vore vinsten som konsument?
Över ett visst spotpris så blir det spotpris, eller så kan man ha typ 2-3 kr iaf. Skulle minska risken rejält för elhandlaren. Vinsten blir att de som kan anpassa sin profil gör det till viss del. Och då får därför bättre pris än ett vanligt fastprisavtal.tveksamt skrev:
Du förstår återigen noll hur en marknad fungerarK karlmb skrev:
Det blir bra jäkla rörigt att förstå sig på elmarknaden. Jag har försökt, men när jag tror jag fattar så inser jag att jag inte fattar fullt ut.Z Zodde skrev:
Kanske är lika bra - men all respekt för er som tycks förstå den.
Med det sagt, ingenjörer är coolare än ekonomer 😁
elåret 2024 ligger bakom oss och helårsstatistiken börjar bli komplett så här kommer en uppdatering av tidigare grafer, nu med det sistlidna året inkluderat
men för att det inte bara ska bli upprepning så lägger jag till några nya betraktelser också runt Sveriges elproduktion som är – liksom trådens namn säger – bättre än någonsin
översikten över import och export från Sverige sett över samtliga timmar från 2000 ser numera ut så här
Sverige har nu haft en nettoexport 14 år i rad och nettoexporten var i fjol större än någonsin – om än att det försiggick import under några fler timmar 2024 än året innan
en sammanställning över antalet timmar som Sverige nettoexporterat respektive nettoimporterat återfinns i grafen nedan:
i fjol nettoimporterade vi under 154 timmar, och nettoexporterade under återstående 8630 timmar
och den maximala (entimmesvärde) respektive genomsnittliga effektöverföringen för respektive år utfaller så här:
sett över åren så exporterar vi allt kraftfullare, medan importtillfällena tarvar mindre effekt
varaktigheten utav varje års längsta sammanhängande importperiod under 2000-talet har följande utfall:
de längsta varaktigheterna vid import har de senaste åren legat runt 1-2 dygn – år 2009 hade vi en period med ständig import i över fem månader, även med 2009 borträknad så låg genomsnittet av årets längsta importperiod under 00-talet på över 50 dygn
ser man så till energimängderna som utbytes vid nettoimport vid varje års enskilt största importperiod utav el (det kan vara ett relevant ingångsvärde om man tänker sig att helt avstå från kablar eller import och "klara sig på egen hand" – må vara med ny produktion eller lagring)
de senaste 10 åren har den största energimängden nettoimporterad el under en sammanhängande period snittat 0.04 TWh (även det ett relevant ingångsvärde för den som tänker på exempelvis lagring)
men hur har då handelsströmmarna ut? vart har alla svenska elektroner tagit vägen?
2024 avviker från 2023 främst genom en kraftigt ökad elexport till Norge, upp 6 TWh
nettoexporten till Finland har minskat med nästan 2 TWh, ungefär lika mycket som den ökat till Danmark – till Polen har exporten minskat med drygt 1 TWh medan minskningen till Tyskland och ökningen till Litauen är mer marginella
låt oss sluta export/import-snacket med en liten djupdykning i hur landet låg under de timmar när vi hade en nettoimport 2024
grafen nedan redovisar samtliga 154 importtimmar – hur stor var importen, hur stor var produktionen av vind- och solkraft och tillståndet för våra sex kärnreaktorer, liksom elpriset (Nordpool) i SE3 för de aktuella timmarna
[produktionsvolymerna kommer från Svenska krafnät, medan solkraften skalats upp för att ta hänsyn till hemmakonsumtionen av solkraft, och där har jag använt de månadssnitt som härletts från Statistiska centralbyråns officiella statistik]
absolut flest importtimmar kom i januari då vindkraftproduktionen var lägre än vanligt för säsongen (medianproduktionen under januari månad var strax över 6 GW)
solen bidrar inte kraftfullt vid importtillfällena, men den lyser heller inte helt med sin frånvaro
importen under sommaren vill jag förklara med överflöd på el i norra Europa – vid importtimmarna låg det svenska SE3-priset och skvalpade mellan 0 och 11 öre/kWh
inte vid någon importtimme har samtliga 6 kärnreaktorer levererat med full kapacitet
det genomsnittliga elpriset i SE3 under de 154 importtimmarna var 131 öre/kWh
och när vi ändå är inne på elpriset så avslutar jag med elprisets utveckling – här med elpriset (Nordpool) mellan 2007 och 2024 för SE3 omräknat till prisnivån december 2024
i fjol snittade elpriset 41 öre/kWh i SE3 vilket var 33% lägre än året innan
de två åren innan dess var elpriset betydligt högre, men då utgick också elstöd till elkunderna vilket gör att staplarna inte är rakt av jämförbara
noterbart är att elpriset 2024 var ungefär lika högt 2008-2014, liksom åren 2017-2019
"...jaja, att prata om årsgenomsnitt är bara att blanda bort korten, det är ju under vintern det är dyrt..."
förvisso är det oftast dyrare på vintern och tittar vi på elpriset under vintermånaderna november-mars så ser motsvarande elprishistorik ut som så:
prisnivån låg högre – 56 öre/kWh i fjol – men slutsatserna vid en jämförelse mot tidigare år förblir i huvudsak densamma
måhända att mitt minne sviker mig, men jag kan inte komma ihåg att det skrevs spaltkilometer i nätforum för sex-sju år sedan om hur eländigt el-livet var
men för att det inte bara ska bli upprepning så lägger jag till några nya betraktelser också runt Sveriges elproduktion som är – liksom trådens namn säger – bättre än någonsin
översikten över import och export från Sverige sett över samtliga timmar från 2000 ser numera ut så här
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sverige har nu haft en nettoexport 14 år i rad och nettoexporten var i fjol större än någonsin – om än att det försiggick import under några fler timmar 2024 än året innan
en sammanställning över antalet timmar som Sverige nettoexporterat respektive nettoimporterat återfinns i grafen nedan:
Logga in
Skapa konto
i fjol nettoimporterade vi under 154 timmar, och nettoexporterade under återstående 8630 timmar
och den maximala (entimmesvärde) respektive genomsnittliga effektöverföringen för respektive år utfaller så här:
Logga in
Skapa konto
sett över åren så exporterar vi allt kraftfullare, medan importtillfällena tarvar mindre effekt
varaktigheten utav varje års längsta sammanhängande importperiod under 2000-talet har följande utfall:
Logga in
Skapa konto
de längsta varaktigheterna vid import har de senaste åren legat runt 1-2 dygn – år 2009 hade vi en period med ständig import i över fem månader, även med 2009 borträknad så låg genomsnittet av årets längsta importperiod under 00-talet på över 50 dygn
ser man så till energimängderna som utbytes vid nettoimport vid varje års enskilt största importperiod utav el (det kan vara ett relevant ingångsvärde om man tänker sig att helt avstå från kablar eller import och "klara sig på egen hand" – må vara med ny produktion eller lagring)
Logga in
Skapa konto
de senaste 10 åren har den största energimängden nettoimporterad el under en sammanhängande period snittat 0.04 TWh (även det ett relevant ingångsvärde för den som tänker på exempelvis lagring)
men hur har då handelsströmmarna ut? vart har alla svenska elektroner tagit vägen?
Logga in
Skapa konto
2024 avviker från 2023 främst genom en kraftigt ökad elexport till Norge, upp 6 TWh
nettoexporten till Finland har minskat med nästan 2 TWh, ungefär lika mycket som den ökat till Danmark – till Polen har exporten minskat med drygt 1 TWh medan minskningen till Tyskland och ökningen till Litauen är mer marginella
låt oss sluta export/import-snacket med en liten djupdykning i hur landet låg under de timmar när vi hade en nettoimport 2024
grafen nedan redovisar samtliga 154 importtimmar – hur stor var importen, hur stor var produktionen av vind- och solkraft och tillståndet för våra sex kärnreaktorer, liksom elpriset (Nordpool) i SE3 för de aktuella timmarna
[produktionsvolymerna kommer från Svenska krafnät, medan solkraften skalats upp för att ta hänsyn till hemmakonsumtionen av solkraft, och där har jag använt de månadssnitt som härletts från Statistiska centralbyråns officiella statistik]
Logga in
Skapa konto
absolut flest importtimmar kom i januari då vindkraftproduktionen var lägre än vanligt för säsongen (medianproduktionen under januari månad var strax över 6 GW)
solen bidrar inte kraftfullt vid importtillfällena, men den lyser heller inte helt med sin frånvaro
importen under sommaren vill jag förklara med överflöd på el i norra Europa – vid importtimmarna låg det svenska SE3-priset och skvalpade mellan 0 och 11 öre/kWh
inte vid någon importtimme har samtliga 6 kärnreaktorer levererat med full kapacitet
det genomsnittliga elpriset i SE3 under de 154 importtimmarna var 131 öre/kWh
och när vi ändå är inne på elpriset så avslutar jag med elprisets utveckling – här med elpriset (Nordpool) mellan 2007 och 2024 för SE3 omräknat till prisnivån december 2024
Logga in
Skapa konto
i fjol snittade elpriset 41 öre/kWh i SE3 vilket var 33% lägre än året innan
de två åren innan dess var elpriset betydligt högre, men då utgick också elstöd till elkunderna vilket gör att staplarna inte är rakt av jämförbara
noterbart är att elpriset 2024 var ungefär lika högt 2008-2014, liksom åren 2017-2019
"...jaja, att prata om årsgenomsnitt är bara att blanda bort korten, det är ju under vintern det är dyrt..."
förvisso är det oftast dyrare på vintern och tittar vi på elpriset under vintermånaderna november-mars så ser motsvarande elprishistorik ut som så:
Logga in
Skapa konto
prisnivån låg högre – 56 öre/kWh i fjol – men slutsatserna vid en jämförelse mot tidigare år förblir i huvudsak densamma
måhända att mitt minne sviker mig, men jag kan inte komma ihåg att det skrevs spaltkilometer i nätforum för sex-sju år sedan om hur eländigt el-livet var
fakta och kunskap – till skillnad från många inlägg som framför mycket hittepå eller dåligt underbyggda påståenden (här då främst med bäring på Sveriges elproduktion, tyskar som överlever tack vare den svenska elexporten, de höga elpriserna eller energiministerns eviga prat om Sveriges usla elsystem)J jawen skrev:
?harka skrev:
fakta och kunskap – till skillnad från många inlägg som framför mycket hittepå eller dåligt underbyggda påståenden (här då främst med bäring på Sveriges elproduktion, tyskar som överlever tack vare den svenska elexporten, de höga elpriserna eller energiministerns eviga prat om Sveriges usla elsystem)
Du vill alltså få fram hur mycket exporten ökat?
Är det exporten via kablar ifrån Sverige med Sveriges egen produktion, eller från andra länders produktion som går igenom kablar ifrån Sverige?
Gynnar exporten svenska hushåll?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Varför måste han ha en sådan agenda? Han sa ju vad han ville.J jawen skrev:
@harka har konsistent över flera år redovisat samma information. Sådant minskar risken för cherry picking och gör siffrorna mer och mer trovärdiga.
Jag är rätt säker på att jag tycker något annat än harka, men han har bra data för vad han säger, vilket tvingar fram ständigt bättre diskussioner (eller kanske sämre, om sådana som jag tar till allt vildare argument för att fortsätta slåss för en förlorad sak).
Ska jag våga mig på att uttolka hans ståndpunkt tror jag att den är att vi med stor andel förnyelsebara kraftkällor faktiskt lyckats bygga upp ett elsystem som producerar mer och billigare el, samt tagit oss från att vara en nettoimportör till en nettoexportör på relativt kort tid. Detta samtidigt som vi lagt ned flera kärnkraftsreaktorer.
Det är, som sagt, en beskrivning det blir allt svårare att slå hål i. Så ifrågasättandet glider hela tiden lite i sak. ”Men det här då!? Ha!”
Jag tror som sagt att jag delvis ser olika på sakläget jämfört med harka, även utifrån hans data, men den är bra. Men här och nu nöjer jag mig med att säga att jag tycker att den är bra och tilltalande presenterad och beskriven, och att de skäl för sitt deltagande han ger känns rimliga i sig.
Absolut!Nötegårdsgubben skrev:
Men har det gagnat svenska hushåll?, nej tyvärr ingenting!
Jag tycker också Harka´s inlägg & fakta är positiva då jag gillar "raka puckar", även om agendan kanske skiljer sig från min.
Slutligt svar är i alla fall är, om man enbart låter investerare/kapitalister styra elmarknaden med produktion mm, så kommer inte samhället & folket gynnas av det då kapitalister inte bryr sig om samhälle.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Nu förstår jag iofs. inte vad det har med saken att göra, men det är fel. Det är inte syftet med att något görs som avgör resultatet. En bagare bakar inte bröd i syfte att jag ska kunna få billigt (nåja) sådan, utan för att tjäna pengar. Likafullt blir effekten att jag kan köpa överkomligt prissatt bröd och slipper baka mitt eget.J jawen skrev:
Samhället och folket gynnas av kapitalism.