357 640 läst ·
9 457 svar
358k läst
9,5k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Ja det är ju normal handel, på spotpris marknad med marginalpris.B bjorn.abelsson skrev:Norge har 1,4 GW pumpkraft, d.v.s. lika mycket som Sveriges största kärnreaktor. Det är för all del en liten andel av Norges totala vattenkraft, som är 34 GW. Norge kan lagra 87 TWh i sina kraftverksmagasin, vilket är mer än hälften av Sveriges totala elanvändning under ett år. Själva använder Norge ungefär lika mycket el som Sverige, runt 130 TWh per år Även i likhet med Sverige producerar Norge betydligt mer än de använder själva och exporterar därför runt 20 TWh per år., varav ungefär 3 TWh (brutto) till Sverige. Det är drygt hälften av all el som Sverige importerar (brutto). I gengäld exporterar Sverige drygt 6 TWh per år till Norge. Så det finns fortfarande en stor symbios mellan Sveriges och Norges elsystem.
Sverige har ingen gräddfil för import av el från Norge. Men av Norges totala exportkapacitet på 9 GW går 4 GW till Sverige. Så nog är Norge rätt glada över att de kan exportera el till Sverige.
Att Sverige är nettoexportör under de flesta av årets timmar är verkligen inte något som jag har missat. Jag har tvärtom påpekat detta vid åtskilliga tillfällen. 2025 importerade vi el netto under 26 timmar. Vi hade negativa elpriser under betydligt fler timmar; runt 1100 timmar i norr och 700 timmar i söder. Så behovet av att bygga ut ny elproduktion är fortsatt långt ifrån akut.
Norrmännen har lite bättre förutsättningar för oss gällande arbitrage dock.
Men det är en grov förenkling att Norrmännen sparar vatten när vinden blåser här, som vi sedan får köpa tillbaka i en fin symbios.
Typiskt vindkraftslobby plakat.
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Jag har flyttat en off topic diskussion om nackdelar med vindkraft till en egen tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/nackdelarna-med-vindkraft.573601/
/Moderator
/Moderator
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Det här vet jag inte om jag sett tidigare (här?). Om så, så får jag be om ursäkt att jag missat det.
Vid COP28 2023 i Dubai så sjösatte en hel hög med länder The Declaration to Triple Nuclear Energy.
Direkt från blurben:
During the World Climate Action Summit of the 28th Conference of the Parties to the U.N. Framework Convention on Climate Change today, more than 20 countries from four continents launched the Declaration to Triple Nuclear Energy. The Declaration recognizes the key role of nuclear energy in achieving global net-zero greenhouse gas emissions by 2050 and keeping the 1.5-degree goal within reach. Core elements of the declaration include working together to advance a goal of tripling nuclear energy capacity globally by 2050 and inviting shareholders of international financial institutions to encourage the inclusion of nuclear energy in energy lending policies. Endorsing countries include the United States, Armenia, Bulgaria, Canada, Croatia, Czech Republic, Finland, France, Ghana, Hungary, Jamaica, Japan, Republic of Korea, Moldova, Mongolia, Morocco, Netherlands, Poland, Romania, Slovakia, Slovenia, Sweden, Ukraine, United Arab Emirates, and United Kingdom.
Jag har inte orkat slå upp i detalj vad som faktiskt hänt med den, men Världsbanken ändrade iaf delvis inställning (de säger att de förnyade sitt stöd...) och ställde sig bakom 2025, vilket ju är ett konkret steg.
Jag ser också att fler länder, framförallt i Afrika vilket är intressant, ställt sig bakom sedan dess.
Så, jag tyckte det var lite intressant iaf.
Vid COP28 2023 i Dubai så sjösatte en hel hög med länder The Declaration to Triple Nuclear Energy.
Direkt från blurben:
During the World Climate Action Summit of the 28th Conference of the Parties to the U.N. Framework Convention on Climate Change today, more than 20 countries from four continents launched the Declaration to Triple Nuclear Energy. The Declaration recognizes the key role of nuclear energy in achieving global net-zero greenhouse gas emissions by 2050 and keeping the 1.5-degree goal within reach. Core elements of the declaration include working together to advance a goal of tripling nuclear energy capacity globally by 2050 and inviting shareholders of international financial institutions to encourage the inclusion of nuclear energy in energy lending policies. Endorsing countries include the United States, Armenia, Bulgaria, Canada, Croatia, Czech Republic, Finland, France, Ghana, Hungary, Jamaica, Japan, Republic of Korea, Moldova, Mongolia, Morocco, Netherlands, Poland, Romania, Slovakia, Slovenia, Sweden, Ukraine, United Arab Emirates, and United Kingdom.
Jag har inte orkat slå upp i detalj vad som faktiskt hänt med den, men Världsbanken ändrade iaf delvis inställning (de säger att de förnyade sitt stöd...) och ställde sig bakom 2025, vilket ju är ett konkret steg.
Jag ser också att fler länder, framförallt i Afrika vilket är intressant, ställt sig bakom sedan dess.
Ja, det har ältats tidigare. Är ju flera år sedan nu. Jag vet att jag lyfte fram dårarnas fantasier om vilken mängd kärnkraft som skulle byggas på kort tid.lars_stefan_axelsson skrev:
Det här vet jag inte om jag sett tidigare (här?). Om så, så får jag be om ursäkt att jag missat det.
Direkt från blurben:
Och jag tror att det var vid samma tillfälle som representanter för länderna knåpade ihop en avsiktsförklaring om att ha en viss mängd kärnkraft ett antal år längre fram i tiden.
Som en del andra i världen med iaf grunskolekompetens snabbt kunde peka på, så var det inte ens möjligt att bygga så mycket kärnkraft som behövde byggas fram till det datumet.
En sak som kan ha varit för komplicerade tankar för representanter för länderna var att under perioden så kommer det skrotas en rad kkv, som helt enkelt blivit för gamla. Så det är inte bara nya kkv som måste byggas, utan även de skrotade måste ersättas. Och den mängden nyproduktion som krävs fixar inte världens producenter. (Och speciellt inte då en del producenter som rosatom inte är accepterad på många ställen).
Ja, det spelar väl inte så stor roll. Men det är ju förtroendesänkande för de som skall föreställa vara ledare för det offentliga.
(Tja, i mitt fall har jag ju inget förtroende för det offentliga redan från början. Men en del här i forumet har ju stort förtroende. Alternativt föredrar Trabanter framför BMW. Troligen kommer politrukerna skylla på privat sektor ifall detta dras fram senare. Och alla som gillar det offentliga har då fått en förklaring, och tänker att vi måste förstatliga mer. Dock fortsättningen "så vi får det lika fint som i Nordkorea" säger man dock inte högt).
Det lustiga med dig är att du vill att staten ska "skydda oss alla" vid krig, lågkonjunkturer & ekonomisk depression, men samtidigt så hatar du staten!D daVinci skrev:Tja, i mitt fall har jag ju inget förtroende för det offentliga redan från början. Men en del här i forumet har ju stort förtroende. Alternativt föredrar Trabanter framför BMW. Troligen kommer politrukerna skylla på privat sektor ifall detta dras fram senare. Och alla som gillar det offentliga har då fått en förklaring, och tänker att vi måste förstatliga mer. Dock fortsättningen "så vi får det lika fint som i Nordkorea" säger man dock inte högt
En allvarlig typ av dubbelmoral kan man säga.
För vilken "ekonomisk kraft" förutom "världens alla stater", kliver in & hjälper dess folk?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Och appropå vad vi skall använda elen till, och att elektrifieringen går långsamt:
Citat:
...
Datacenter som byggs för ai-processer kan också ha mycket stora och snabba svängningar i sin elanvändning. När stora ai-modeller tränas stiger elbehovet drastiskt och fluktuationerna kan vara svåra att förutse. Svängningarna kan handla om så mycket som 50-procentiga ökningar och minskningar som upprepar sig med några sekunders intervall, enligt kraftelektronikleverantören Eaton.
Det är dock inte ett problem för det svenska elsystemet, menar Daniel Gustafsson, Svenska kraftnäts chef för avdelningen kraftsystem.
– Men det kan vara ett problem för den som vill ansluta. Den har ansvar att se till att den inte sabbar för andra konsumenter och det kan kräva att man till exempel bygger in batterier som hanterar svängningarna, eller har elproduktion som man kan reglera emot, säger han.
– Och det kan bli dyrt, tillägger han.
...
Regionnätägaren ställer krav på att det nya datacentret ska klara olika felfall och Svenska kraftnät ställer i sin tur krav på regionnätägaren.
Några av de främsta utmaningarna med datacenter i elsystemet är feltålighet mot spänningsfall och snabba oplanerade frekvensavvikelser, enligt Daniel Gustafsson. Det gäller att de står pall för störningar som drabbade the Eastern Interconnection utan att koppla ifrån.
– Kraven innebär att anläggningen behöver klara av olika felfall, den får inte vara känslig mot spänningsvariationer och den får inte slå på och av för snabbt, säger Daniel Gustafsson.
Slut citat.
Så det är ju inte för inte som amerikanska socialanätföretag diskuterar att starta, eller återstarta, sina egna kärnkraftverk i USA. Man har tydligen haft ett näthaveri (eller ett nästan dito) pga att ett datacenter i centrala USA gick över till reservkraft pga spänningssänkningar i nätet och då tog 1500MW belastning från nätet, något som naturligtvis fick spänning och frekvens. att skjuta i höjden så fort att man nästan inte hann med att reagera. Ingen hade tänkt sig att en så stor belastning bara skulle försvinna så fort. (Helst mer aluminiumsmältverk alltså.
)
Nu blir det här väl inte av, men 8000MW är ju inte kattskit. Det är mer än alla gröna stålprojekt o dylikt tillsammans. Så ökad elanvändning kanske är ofrånkomlig oavsett "grön" revolution eller inte. Ja, om inte AI visar sig vara en bubbla och spricker då. Men jag tror inte det på lång sikt. De är redan alldeles för användbara.
Citat:
Elslukande datacenter står på kö – kan leda till höjt elpris
Datacenter om cirka 8 000 MW väntar på att få etablera sig i Sverige. Det är mer än den installerade effekten i Sveriges alla kärnkraftverk. Nu utreds om datacenter och andra stora elslukare kan få förtur vid anslutning till elnätet om de ordnar ny elproduktion.
...
Datacenter som byggs för ai-processer kan också ha mycket stora och snabba svängningar i sin elanvändning. När stora ai-modeller tränas stiger elbehovet drastiskt och fluktuationerna kan vara svåra att förutse. Svängningarna kan handla om så mycket som 50-procentiga ökningar och minskningar som upprepar sig med några sekunders intervall, enligt kraftelektronikleverantören Eaton.
Det är dock inte ett problem för det svenska elsystemet, menar Daniel Gustafsson, Svenska kraftnäts chef för avdelningen kraftsystem.
– Men det kan vara ett problem för den som vill ansluta. Den har ansvar att se till att den inte sabbar för andra konsumenter och det kan kräva att man till exempel bygger in batterier som hanterar svängningarna, eller har elproduktion som man kan reglera emot, säger han.
– Och det kan bli dyrt, tillägger han.
...
Regionnätägaren ställer krav på att det nya datacentret ska klara olika felfall och Svenska kraftnät ställer i sin tur krav på regionnätägaren.
Några av de främsta utmaningarna med datacenter i elsystemet är feltålighet mot spänningsfall och snabba oplanerade frekvensavvikelser, enligt Daniel Gustafsson. Det gäller att de står pall för störningar som drabbade the Eastern Interconnection utan att koppla ifrån.
– Kraven innebär att anläggningen behöver klara av olika felfall, den får inte vara känslig mot spänningsvariationer och den får inte slå på och av för snabbt, säger Daniel Gustafsson.
Slut citat.
Så det är ju inte för inte som amerikanska socialanätföretag diskuterar att starta, eller återstarta, sina egna kärnkraftverk i USA. Man har tydligen haft ett näthaveri (eller ett nästan dito) pga att ett datacenter i centrala USA gick över till reservkraft pga spänningssänkningar i nätet och då tog 1500MW belastning från nätet, något som naturligtvis fick spänning och frekvens. att skjuta i höjden så fort att man nästan inte hann med att reagera. Ingen hade tänkt sig att en så stor belastning bara skulle försvinna så fort. (Helst mer aluminiumsmältverk alltså.
Nu blir det här väl inte av, men 8000MW är ju inte kattskit. Det är mer än alla gröna stålprojekt o dylikt tillsammans. Så ökad elanvändning kanske är ofrånkomlig oavsett "grön" revolution eller inte. Ja, om inte AI visar sig vara en bubbla och spricker då. Men jag tror inte det på lång sikt. De är redan alldeles för användbara.
Nu skriver du när du är hög på LSD.J jawen skrev:
Var har jag någonstans påstått något sådant?
Det kommer du inte att hitta, även om du letar resten av livet.
Det får du väl rikta till dig själv istället.J jawen skrev:
Man vill inte ha komplicerade beroenden.Mikael_L skrev:
Nog 230V till racken iaf. Gissar att det finns en kraftenhet i racket som kanske distribuerar oreglerad 7V till korten. Nog optimalt så.
Att ha AC/DC för flera rack tar ned flexibiliteten för mycket. Då får du ett beroende mellan antalet rack och en stor AC/DC enhet.
Men batteridrift har man bra stöd för.
https://www.nyteknik.se/energi/elslukande-datacenter-star-pa-koe-kan-leda-till-hoejt-elpris/4454356
Lagring är bra. Det kan lösa eller korta ned den här typen av händelser.
Det spelar ju ingen roll var datacentret ligger geografiskt. Så länge dom har IP-konnektivitete så går det ju bra. Och att stärka IP-nätet är en baggis om det skulle behövas.
Ja, det är nätoperatören som är ansvarig. Att klienterna skyddar sig utrustning kan dom inte komma och gråta över.Den amerikanska elmyndigheten Nerc, North American Electric Reliability Corporation, utfärdade förra året en varning för just datacenter. Bakgrunden var en händelse i juni 2024. Då togs nätoperatörer på sängen när datacenters elanvändning om 1 500 MW plötsligt kopplades bort från elnätet.
Det hela orsakades av ett fel i ett överspänningsskydd i stamnätet Eastern Interconnection, som löper genom delstaterna öster om Klippiga bergen.
Felet innebar att spänningen sjönk i flera korta dippar under 82 sekunder. Under den perioden försvann plötsligt elanvändning motsvarande 1 500 MW. Senare visade det sig att det var datacenter som hade styrt om sin elanvändning till backup-system för att skydda sin utrustning.
Förlusten av så mycket elanvändning ledde till att frekvens och spänning steg i elnätet i området. Operatörerna tvingades agera för att få ner spänningen.
Händelsen orsakade inga skador, men en så stor frånkoppling av elanvändning var något som stamnätsoperatörerna inte hade förutsett. Myndigheten Nerc påtalade senare för operatörer och nätplanerare att anslutning av spänningskänsliga stora laster som datacenter och kryptogruvor innebär risker för elsystemet. Och med tanke på att datacenters elanvändning växer kan riskerna snabbt öka, skrev Nerc.
Lagring är bra. Det kan lösa eller korta ned den här typen av händelser.
Det där kommer dom lösa med batterier. Priset på batterier har sjunkit och sjunker fortfarande. Det är en no-issue att kasta in lite batterier som dämpar ut variationer i effektuttaget.
Och 8000 MW är en del. Iaf om det är konstant effekt. Då blir det 70 TWh. Mer än sveriges nettoexport. De med skev kraft kan vädra morgonluft.
Där tycker jag nättoperatörerna smiter undan sitt ansvar. Dom skall väl inte ha en massa fel och störningar i nätet. Att en kund går över på reservkraft när nätoperatören inte har kvalitet i nätet är inte kundens fel.
Och där kan alla elproducenter tacka idiot-kommunerna som blockerat ny elproduktion. Äntligen kommer dom få vettigt betalt för sin el.
Ja, det är en del. Kräver ju flera vindkraftverk.
Varför i all världen lägger dom sig inte i SE2??
Det spelar ju ingen roll var datacentret ligger geografiskt. Så länge dom har IP-konnektivitete så går det ju bra. Och att stärka IP-nätet är en baggis om det skulle behövas.
Ja, det där är ju lite spännande. 8000MW är mer än nettoexporten. Men det lär inte bli så att Sverige kan växla över och bli nettoimportör hur som helst. Datacenter byggs inte bara i Sverige.– Om alla datacenter skulle ansluta fritt ser vi absolut en undanträngningseffekt om det inte tillkommer ny elproduktion för att hålla elpriset på en bra nivå. Vi måste jobba väldigt aktivt för att också få igång elproduktion som möter upp datacentren, även om det egentligen är marknadens sak att hantera det, säger Daniel Gustafsson.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
Det hjälper ju bara om man har tillräcklig produktion som är intermittent.Mikael_L skrev:
Om produktionen inte alls finns, eller inte finns under längre perioder (dagar?) så hjälper ju inte en lagring av energi ?
Nu var det ju detta jag tänkte på ...klaskarlsson skrev:
Dvs det gällde förbrukningen, inte leveransenlars_stefan_axelsson skrev: