Mikael_L
blackarrow blackarrow skrev:
Kan man inte utnyttja bicoinmaining? De datacentren kan ju omvandla energi till kapital. Sen har man kapital till att bygga mer bicoinmaining center och kraftproduktion.

Eller helt enkelt byta ut Nvidia-processorerna så de klarar av att skapa pengar när de inte tränar AI modeller.
Ja en utmärkt tanke, att skapa pengar i ett slutet kretslopp - det låter lysande.

• Haha
blackarrow
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Satan vad skattepengarna rullar nu, det lovas hundratals miljarder per dag nu för att få detta verk, detta kan verkligen inte bli av, oavsett valutgång så måste dessa planerna skrotas.
Jodå, jag såg detta på SVT.
Men ärligt talat, vad jag tror att jag reagerade på mest var hur de tryckte hårt på ordet "skattemiljarder", det kändes som att det var medvetet betonat.

Det tycker jag kliar illa.
Att jag, eller du, eller nötegårdsgubben hemfaller till sådant retoriskt utsmyckande är helt OK, vi driver ju våra egna tankar, men PS ska väl hålla sig ifrån sånt, och rapportera neutralt?

Är det helt säkert att det ens ska bekostas av skatt, det kanske ska bekostas av att staten säljer Vattenfall, eller nåt annat ...

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
Mikael_L
Men det jag i övrigt blev väldigt fundersam över var att det avsågs att satsa 183 miljarder på kärnavfallsförvar.
Tänk, jag som har trott att kärnkraften betalar sina framtida kostnader.

Man kan väl säga att nu föll ett vanligt argument mot vindkraften, att det kommer att kosta att ta hand om det sen.

D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men ärligt talat, vad jag tror att jag reagerade på mest var hur de tryckte hårt på ordet "skattemiljarder", det kändes som att det var medvetet betonat.

Att jag, eller du, eller nötegårdsgubben hemfaller till sådant retoriskt utsmyckande är helt OK, vi driver ju våra egna tankar, men PS ska väl hålla sig ifrån sånt, och rapportera neutralt?

Är det helt säkert att det ens ska bekostas av skatt, det kanske ska bekostas av att staten säljer Vattenfall, eller nåt annat ...
Hmm, jag såg inte det där, jag har läst men att det är "skattepengar" är väl enda möjligheten, att kommande statsministrar ska få ihop pengarna på att sälja bambustrumpor håller jag för otroligt.

Oavsett hur pengarna skapas så kommer de ju antingen på bekostnad av annat, skolor, sjukvård, osv, eller genom ökade lån?

D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det jag i övrigt blev väldigt fundersam över var att det avsågs att satsa 183 miljarder på kärnavfallsförvar.

Man kan väl säga att nu föll ett vanligt argument mot vindkraften, att det kommer att kosta att ta hand om det sen.
Ja vi kommer ju hela tiden tillbaks till det enkla, att bygga kärnkraft för att sälja el går nog inte, iaf inte just nu och förmodligen aldrig, ekonomin går inte ihop.

Jag ser två vägar, se till att annan produktion också blir dyrare, alla här vet vad jag tycker är rimligt, eller så får man visa på att kärnkraften bidrar med annat oumbärligt, förutom elen, och och se till att den får betalt för detta, denna kostnad ska då hamna på elräkningen.

D djac skrev:
Ja vi kommer ju hela tiden tillbaks till det enkla, att bygga kärnkraft för att sälja el går nog inte, iaf inte just nu och förmodligen aldrig, ekonomin går inte ihop.

Jag ser två vägar, se till att annan produktion också blir dyrare, alla här vet vad jag tycker är rimligt, eller så får man visa på att kärnkraften bidrar med annat oumbärligt, förutom elen, och och se till att den får betalt för detta, denna kostnad ska då hamna på elräkningen.
Med tanke på att KK behövs för att bli av med flaskhalsar i elöverföringen så kan väl flaskhalsavgifter betala för KK?

• Gilla
videopac och 5 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Med tanke på att KK behövs för att bli av med flaskhalsar i elöverföringen så kan väl flaskhalsavgifter betala för KK?
Ja men den tanken håller nog inte, mer sladd blir nog billigare.

D djac skrev:
Ja men den tanken håller nog inte, mer sladd blir nog billigare.
Inte enligt de siffror jag sett. Och utan mer KK så blir vi beroende av utländsk fossilkraft.

• Gilla
videopac och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:

Ja, det är ett spännande avsteg från den principen. Men jag hittar inte så mycket information om vad man tänkt sig. Idag så betalar kk-ägarna några ören per kWh till en avfallsfond, men regeringen vill alltså skrota den modellen till förmån för en ny.

Men jag är inte insatt i precis hur ekonomin ser ut idag. Vem som äger slutförvaret osv. Vad jag kan se lite snabbt så är det meningen att kärnavfallsfonden skall betala tillbaka pengarna för att ägaren skall kunna slutförvara, men jag har inte haft tid att grotta ner mig i det.

Det är iaf 183 miljarder över 124 år, så det är inga stora pengar per år vi talar om i sammanhanget.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Inte enligt de siffror jag sett. Och utan mer KK så blir vi beroende av utländsk fossilkraft.
Det tror jag inte på och för övrigt så får vi inte utreda detta heller, så bäst vi inte säger mer

Mikael_L
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det är iaf 183 miljarder över 124 år, så det är inga stora pengar per år vi talar om i sammanhanget.
Ja se där, nu ser jag att SVT fulade sig än mer.
Att det var 183 miljarder utspridda på 124 år var ju en väldigt väsentlig information som de hoppade över i sändningen (men tydligen inte på hemsidan).

Q
Mikael_L Mikael_L skrev:
Att det var 183 miljarder utspridda på 124 år var ju en väldigt väsentlig information som de hoppade över i sändningen (men tydligen inte på hemsidan).
Jag tror även tanken är att bara garantera att inte en enda ny reaktor ska behöva betala 183 Miljarder. Så det är en sorts garanti om att blir ni ensamma tar staten den smällen. Blir det många nya kärnkraftverk behövs inte garantin och det kan betalas som "vanligt" med avfallsfond med samma konstruktion som idag.

Så varje nytt verk får betala säg 2 öre/kWh och blir dom tillräckligt många så täcker det hela summan. Blir dom färre så täcker staten upp resten. Annars skulle det första behöva betala kanske 20 öre/kWh.

• Gilla
Pallewea och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:

Skattemiljarder är neutralt.

Däremot hemfaller reportrar till ganska extrema ställningstaganden. T ex när man beskriver avdrag för underskott av kapital som en kostnad för staten.

Ställningstagandet blir i praktiken att staten egentligen äger allt. Det den väljer att inte plocka av folket är då en kostnad.
Detta är normal retorik i media.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Q qvirre skrev:
Jag tror även tanken är att bara garantera att inte en enda ny reaktor ska behöva betala 183 Miljarder. Så det är en sorts garanti om att blir ni ensamma tar staten den smällen. Blir det många nya kärnkraftverk behövs inte garantin och det kan betalas som "vanligt" med avfallsfond med samma konstruktion som idag.

Så varje nytt verk får betala säg 2 öre/kWh och blir dom tillräckligt många så täcker det hela summan. Blir dom färre så täcker staten upp resten. Annars skulle det första behöva betala kanske 20 öre/kWh.
Ja, det låter rimligt. Det förvar vi bygger nu är ju fulltecknat för de redan existerande verken. Så man behöver då alltså bygga ett till (antar jag?). Och utslaget så blir det inte mycket pengar, men som du säger, det kräver att det finns en tillräckligt många att slå ut det över.

Att bygga förvaret kommer ju med ganska stora fasta kostnader, som måste till oavsett hur stort, eller litet, man bygger det.

• Gilla
Snikholt och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja, det är tyvärr inte alltid lika klockren journalistik där som det var på den gamla goda tiden...

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.