357 504 läst ·
9 451 svar
358k läst
9,5k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
20 miljoner per dag tänkte jag mig. Fast det är klart det är i kanske 60 år då. Och då blir det en del som skattebetalarna rånas på.D djac skrev:
En bättre lösning hade varit att de som vill köpa kärnkraftsel tecknar fasta avtal för ett pris som är tillräckligt att finansiera en kärnreaktor. (Och de avtalen gäller i 60 år då). Kanske 160 öre/kWh skulle räcka?
Haha, jag menade i löften, det är nya varje dag, hela tiden, det tar aldrig slut på sätt att överföra skattepengar i denna frågan.D daVinci skrev:20 miljoner per dag tänkte jag mig. Fast det är klart det är i kanske 60 år då. Och då blir det en del som skattebetalarna rånas på.
En bättre lösning hade varit att de som vill köpa kärnkraftsel tecknar fasta avtal för ett pris som är tillräckligt att finansiera en kärnreaktor. (Och de avtalen gäller i 60 år då). Kanske 160 öre/kWh skulle räcka?
Datacentren lär ha georedundancy. Dvs är det problem i Sverige så kan man köra i Texas, Indien eller Argntina. Det är inget probelm.klaskarlsson skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Ja, såpass kortsiktiga svängningar borde man kunna hantera lokalt. Stor roterande omformare om inte annat...Mikael_L skrev:
Det står också i artikeln att man kommer att ställa krav på dessa center att uppföra sig som folk. Framförallt också när det kommer till störningar. Det visar sig att de stör elnätskvaliteten i flera tiotals kilometer från installationerna i bla Kalifornien, så det säger svenska företrädare att man också kan och kommer att ställa krav på.
Men oavsett det så skrattar man inte bort en total effekt om 8000MW. Vi har väl t ex totalt i storleksordningen 7000 MW kärnkraft om allt går för fullt, så var all denna effekt skall komma ifrån det kan man ju ställa sig undrande till.
Sverige har ju en fördel när det kommer till datacenter eftersom vi har en högutbildad befolkning, bra uppkoppling till nätverk, och fossilfri och billig el (ja hade iaf), samt, inte att förglömma ett förhållandevis svalt klimat vilket hjälper till med kylning. Så vi är relativt attraktiva, men vi kan ju inte på kort tid installera hur mycket som helst utan total elbrist både vad gäller energi och effekt.
Ingen som kan räkna lär ju vilja investera. Och då åker skattebetalarna på rubbet. Och det här är en sak som kommer kosta i 60 år. Så det kommer släpas fram varje val i 60 år.D djac skrev:
Ja men personligen har jag aldrig trott på denna galenskap, blir det ny regering så räknar jag kallt med att planerna i dess nuvarande form skrotas, även utan regeringsbyte så tror jag att det kommer rinna ut i sanden. Detta är ett skenmål för att raka in lite röster, det blir allt mer absurt för varje dag.D daVinci skrev:
Så är det nog. Och en del som inte förstår utmaningen med ett nytt kkv är nog djupt besvikna att man inte satte igång att gjuta efter 100 dagar. I bästa fall är det ju planering i flera år. Vattenfall har väl inte ens valt leverantör än?D djac skrev:Ja men personligen har jag aldrig trott på denna galenskap, blir det ny regering så räknar jag kallt med att planerna i dess nuvarande form skrotas, även utan regeringsbyte så tror jag att det kommer rinna ut i sanden. Detta är ett skenmål för att raka in lite röster, det blir allt mer absurt för varje dag.
Men nu har ju Regeringen kunnat dra ut på det i nästan 4 år. Så frågan räcker nog över valet. Då har man så att säga kunnat använda samma fråga i 2 valrörelser. Det är inte illa pinkat.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Jo det är ett problem: Att inte ha ström alls till ett datacenter betyder att all den kapaciteten inte kan levereas till kunder,.D daVinci skrev:
Vissa kunder kan ha satt upp full georedundancy (för viktiga applikationer). Men det är en prisfråga också och väldigt många mindre kunder kommer inte ha detta.
Det är dålig business om ett center skulle ebhöva stänga för att solen inte lyser eller vinden inte blåser under ett par dagar...
Ja, då har väl denna levererat enligt plan iaf och någon annan kan göra nya rimliga planer som bygger på fakta.D daVinci skrev:
Kan man inte utnyttja bicoinmaining? De datacentren kan ju omvandla energi till kapital. Sen har man kapital till att bygga mer bicoinmaining center och kraftproduktion.
Eller helt enkelt byta ut Nvidia-processorerna så de klarar av att skapa pengar när de inte tränar AI modeller.
Eller helt enkelt byta ut Nvidia-processorerna så de klarar av att skapa pengar när de inte tränar AI modeller.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Det kommer garanterat finnas utrymme för "GPU as a service" i framtiden, allt pekar på att ingen kommer ha råd med kraftfulla grafikkort för hobbybruk (vare sig det handlar om dataspel eller beräkningar), så nVidia behöver inte ens byta ut något... De har redan tjänsten " GeForce now" ...
Och med snabba fibernäten vi har Sverige lär vi ligga tidigt i processen...
Och med snabba fibernäten vi har Sverige lär vi ligga tidigt i processen...