D
pacman42 pacman42 skrev:
Vad har du för alternativ till planerbar produktion i södra delen av landet?
Det får inte utredas tyvärr men med medlen som sätts av så finns det nog många lösningar, sen behöver ju inte el nödvändigtvis vara helt närodlad.

• Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Satan vad skattepengarna rullar nu, det lovas hundratals miljarder per dag nu för att få detta verk, detta kan verkligen inte bli av, oavsett valutgång så måste dessa planerna skrotas.
20 miljoner per dag tänkte jag mig. Fast det är klart det är i kanske 60 år då. Och då blir det en del som skattebetalarna rånas på.

En bättre lösning hade varit att de som vill köpa kärnkraftsel tecknar fasta avtal för ett pris som är tillräckligt att finansiera en kärnreaktor. (Och de avtalen gäller i 60 år då). Kanske 160 öre/kWh skulle räcka?

D djac skrev:
Det får inte utredas tyvärr men med medlen som sätts av så finns det nog många lösningar, sen behöver ju inte el nödvändigtvis vara helt närodlad.
OK, så du har inget svar.

D
D daVinci skrev:
20 miljoner per dag tänkte jag mig. Fast det är klart det är i kanske 60 år då. Och då blir det en del som skattebetalarna rånas på.

En bättre lösning hade varit att de som vill köpa kärnkraftsel tecknar fasta avtal för ett pris som är tillräckligt att finansiera en kärnreaktor. (Och de avtalen gäller i 60 år då). Kanske 160 öre/kWh skulle räcka?
Haha, jag menade i löften, det är nya varje dag, hela tiden, det tar aldrig slut på sätt att överföra skattepengar i denna frågan.

D
pacman42 pacman42 skrev:
OK, så du har inget svar.
Självklart inte, det är förbjudet att fundera på det sättet, det finns bara en gudomlig lösning och det är kärnkraft via skattsedeln. För att lösa ett problem som det är tveksamt om det verkligen finns.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det hjälper ju bara om man har tillräcklig produktion som är intermittent.
Om produktionen inte alls finns, eller inte finns under längre perioder (dagar?) så hjälper ju inte en lagring av energi ?
Datacentren lär ha georedundancy. Dvs är det problem i Sverige så kan man köra i Texas, Indien eller Argntina. Det är inget probelm.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu var det ju detta jag tänkte på ...

Dvs det gällde förbrukningen, inte leveransen
Ja, såpass kortsiktiga svängningar borde man kunna hantera lokalt. Stor roterande omformare om inte annat... ;)

Det står också i artikeln att man kommer att ställa krav på dessa center att uppföra sig som folk. Framförallt också när det kommer till störningar. Det visar sig att de stör elnätskvaliteten i flera tiotals kilometer från installationerna i bla Kalifornien, så det säger svenska företrädare att man också kan och kommer att ställa krav på.

Men oavsett det så skrattar man inte bort en total effekt om 8000MW. Vi har väl t ex totalt i storleksordningen 7000 MW kärnkraft om allt går för fullt, så var all denna effekt skall komma ifrån det kan man ju ställa sig undrande till.

Sverige har ju en fördel när det kommer till datacenter eftersom vi har en högutbildad befolkning, bra uppkoppling till nätverk, och fossilfri och billig el (ja hade iaf), samt, inte att förglömma ett förhållandevis svalt klimat vilket hjälper till med kylning. Så vi är relativt attraktiva, men vi kan ju inte på kort tid installera hur mycket som helst utan total elbrist både vad gäller energi och effekt.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
D djac skrev:
Haha, jag menade i löften, det är nya varje dag, hela tiden, det tar aldrig slut på sätt att överföra skattepengar i denna frågan.
Ingen som kan räkna lär ju vilja investera. Och då åker skattebetalarna på rubbet. Och det här är en sak som kommer kosta i 60 år. Så det kommer släpas fram varje val i 60 år.

D
D daVinci skrev:
Ingen som kan räkna lär ju vilja investera. Och då åker skattebetalarna på rubbet. Och det här är en sak som kommer kosta i 60 år. Så det kommer släpas fram varje val i 60 år.
Ja men personligen har jag aldrig trott på denna galenskap, blir det ny regering så räknar jag kallt med att planerna i dess nuvarande form skrotas, även utan regeringsbyte så tror jag att det kommer rinna ut i sanden. Detta är ett skenmål för att raka in lite röster, det blir allt mer absurt för varje dag.

D djac skrev:
Ja men personligen har jag aldrig trott på denna galenskap, blir det ny regering så räknar jag kallt med att planerna i dess nuvarande form skrotas, även utan regeringsbyte så tror jag att det kommer rinna ut i sanden. Detta är ett skenmål för att raka in lite röster, det blir allt mer absurt för varje dag.
Så är det nog. Och en del som inte förstår utmaningen med ett nytt kkv är nog djupt besvikna att man inte satte igång att gjuta efter 100 dagar. I bästa fall är det ju planering i flera år. Vattenfall har väl inte ens valt leverantör än?

Men nu har ju Regeringen kunnat dra ut på det i nästan 4 år. Så frågan räcker nog över valet. Då har man så att säga kunnat använda samma fråga i 2 valrörelser. Det är inte illa pinkat.

D daVinci skrev:
Datacentren lär ha georedundancy. Dvs är det problem i Sverige så kan man köra i Texas, Indien eller Argntina. Det är inget probelm.
Jo det är ett problem: Att inte ha ström alls till ett datacenter betyder att all den kapaciteten inte kan levereas till kunder,.

Vissa kunder kan ha satt upp full georedundancy (för viktiga applikationer). Men det är en prisfråga också och väldigt många mindre kunder kommer inte ha detta.

Det är dålig business om ett center skulle ebhöva stänga för att solen inte lyser eller vinden inte blåser under ett par dagar...

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
D
D daVinci skrev:
Men nu har ju Regeringen kunnat dra ut på det i nästan 4 år. Så frågan räcker nog över valet. Då har man så att säga kunnat använda samma fråga i 2 valrörelser. Det är inte illa pinkat.
Ja, då har väl denna levererat enligt plan iaf och någon annan kan göra nya rimliga planer som bygger på fakta.

S
Med tanke på det som skrivs ovan om AI center och 8000MW...
Ett CFD på 80 öre borde vara attraktivt.

En vara är bara billig om det finns ett överskott och konkurrens.

• Gilla
  • Älska
jawen och 2 till
  • Laddar…
Kan man inte utnyttja bicoinmaining? De datacentren kan ju omvandla energi till kapital. Sen har man kapital till att bygga mer bicoinmaining center och kraftproduktion.

Eller helt enkelt byta ut Nvidia-processorerna så de klarar av att skapa pengar när de inte tränar AI modeller.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det kommer garanterat finnas utrymme för "GPU as a service" i framtiden, allt pekar på att ingen kommer ha råd med kraftfulla grafikkort för hobbybruk (vare sig det handlar om dataspel eller beräkningar), så nVidia behöver inte ens byta ut något... De har redan tjänsten " GeForce now" ...
Och med snabba fibernäten vi har Sverige lär vi ligga tidigt i processen...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.