Mikael_L
Solceller på bilarnas tak är en sådan nisch-applikation.
Tänk en lite småbil som typ bara används för lite daglig körning i storstaden, tänk en Toyota Aygo, Hyundai i10 osv, sådana brukar rätt ofta ägas med syfte att vara rena stadsbilar, och kanske köras 2-4 mil om dagen.
De bör kunna få plats med 2 m2 solceller, och med dagens verkningsgrad på 25% så skulle det kunna ge ca 0,5kWh/timme (här i Sverige), så under bra sommardagar så laddas bilen med kanske 6kWh, vilket ger något i häraden 4 mils körning.
Så för vissa ägare av sådana här bilar skulle de inte behöva tanka under nästan halva året.

I solstarkare länder, så skulle de kanske klara sig året om, eller nära på i alla fall.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Såhär har möjlig solcellsproduktion (per år) uppmätts.
Så denna karta ger en del info om var det är är bäst och sämst förutsättningar för solceller.

Vi kan se att dels är det inte bäst vid ekvatorn (jag gissar på att det är vanligare med moln där) utan bästa förutsättningarna finns i den subtropiska zonen (stäppbältet), detta troligen för den betydligt mindre mängden moln och nederbörd.

Vidare så påverkar passadvindarna också, så det blir stor skillnad på östra och västra sidan av en kontinent.
Spanien är bäst i Europa.
Världskarta som visar global solinstrålning med variationer i olika regioner. Färger markerar solcellspotential, med hög instrålning i subtropiska områden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Högre belägna solceller ger också mer.

Redigerat:
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Mikael_L
Med förbehållet att jag kanske inte fattat något av denna site
https://globalwindatlas.info/en/

Så verkar vi i Europa generellt ha lite kasst med förutsättningar för sol, men desto bättre för vindkraft, särskilt havsbaserad sådan.

Karta från Global Wind Atlas som visar vindstyrka och energipotential globalt, särskilt för havsbaserad vindkraft i Europa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
djac
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Sedan kan 2/3 verk vara igång när ett har underhåll. Det ökar tillgängligheten på energi.
Nja! Om underhållet tar en månad och du har 6 månader på året du vill hinna med det på.
12 stora kraftverk kräver att man gör två varje månad.
Har du istället 36 små kraftverk behöver du göra underhåll på 6 åt gången.

Summan biir att samma effekt måste stoppas lika länge men du behöver förmodligen fler arbetare som gör jobbet då du missar en del fördelar med storskalighet.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Där har vi ju grundligt bevisat att priset på elen inte har/hade det minsta med nedlagd kärnkraft att göra.

Om du nu försöker torgföra denna (gamla åsikt, numera motbevisad) så kan du börja med att förklara varför vi fick de lägsta elpriserna sedan 15 år bakåt när R2 lades ner.
Nej, det är inte bevisat. Det är bevisat att det kontinentala elpriset i allt väsentligt är beroende av gaspriset och att det lätt importeras till Sverige. I synnerhet nedåt, eftersom vi huvudsakligen är en elexporterande nation och elpriset därför har svårt att vara högre i Sverige än på våra exportmarknader. Att det funkar så åt det hållet är dock ingen garanti för att det gör det åt andra hållet. Tvärtom är det ju så att när våra exportkablar är fulla så frikopplas det svenska elpriset från det kontinentala.

Vi skulle alltså med stor sannolikhet ha ett lägre svenskt elpris vid högre produktion.

Mikael_L Mikael_L skrev:
som du säger så skulle väl priset sjunka något lite, men knappt märkbart.
Som sagt, en ökad svensk elproduktion skulle mycket väl kunna sänka pristopparna rejält och även det generella priset i Sverige om det kontinentala priset skulle ligga högt.

Men då får vi förstås också en följddebatt från elindustrin med krav på att få bygga fler exportledningar, eftersom det inte går att tjäna några pengar på en svensk marknad med ett utbudsöverskott. Så kanske har du rätt i slutänden, men inte av det skäl jag läser in i det du skriver.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag hann och orkade inte riktigt med att plocka denna bollen när du sparkade iväg den.
Men det bekymrar mig att du, LSA, som så ofta har koll på saker och ting, och fötterna på jorden och är faktabaserad, verkar helt ha missat hur detta var.
Nej, det är naturligtvis en mer komplicerad bild. Men mycket av motargumenten blandar ihop korrelation med orsak.

Det är för mig ganska tydligt att kombinationen av ökade exportmöjligheter till kontinenten tillsammans med nedlagd kärnkraft har fått oss i den situationen vi är idag.

Eller är beskrivningen av hur nedläggningen av Barsebäck och att vi då sade till danskarna att nu blir det inte alltid el eftersom vi inte har den, vilket fick danskarna att klaga hos EU och tvinga oss, vilket ledde till elprisområdena, felaktig? Liksom att Tyskland vägrar elprisområden?

• Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
M Mellanbarn skrev:
Nja! Om underhållet tar en månad och du har 6 månader på året du vill hinna med det på.
12 stora kraftverk kräver att man gör två varje månad.
Har du istället 36 små kraftverk behöver du göra underhåll på 6 åt gången.

Summan biir att samma effekt måste stoppas lika länge men du behöver förmodligen fler arbetare som gör jobbet då du missar en del fördelar med storskalighet.
Men om en kräver en längre tid nere (exempelvis OL3) så blir påverkan så mycket större än med flera små. Sannolikhetsläran berättar för oss att det är bättre med många små när man har en normalfördelning (som exempel, oftast är det en Weibull fördelning tror jag).

D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Med förbehållet att jag kanske inte fattat något av denna site
[länk]

Så verkar vi i Europa generellt ha lite kasst med förutsättningar för sol, men desto bättre för vindkraft, särskilt havsbaserad sådan.

[bild]
Är du helt miljöpartist eller !?! ;)

Mikael_L Mikael_L skrev:
Har du helt missat tråden
[länk]
Där har vi ju grundligt bevisat att priset på elen inte har/hade det minsta med nedlagd kärnkraft att göra.
Det har vi inte alls! Vi har bevisat att det huvudsakligen har att göra med gaspriset (som i sin tur påverkas av utbud och efterfrågan), men att exponeringen mot gaspriset påverkas av produktion, efterfrågan och exportkapacitet. (Vilket vi förstås ser extremt tydligt i SE2 just nu.)
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om du nu försöker torgföra denna (gamla åsikt, numera motbevisad) så kan du börja med att förklara varför vi fick de lägsta elpriserna sedan 15 år bakåt när R2 lades ner.
(Ja, detta är fakta, du verkar däremot just här gå känslomässigt, vilket som sagt förvånar mig).
Vi har redan gått igenom det här hur många gånger som helst, men vi tar det igen eftersom du torgför samma gamla radda:
  • 2020 hade pandemi där hela Europa stängde ner, och därmed minskade efterfrågan på el påtagligt. (Ca 4% i hela Europa, vilket kan tyckas lite men motsvarade ca hälften av hela sparmålet till 2030.)
  • 2020 var ett blötår, då vi hade ca 10 TWh extra tillrinning i vattenkraften jämfört med normalåret.
  • 2020 var också ett exceptionellt bra vindår, så vindkraften levererade mer 2020 än 2021 trots massiv utbyggnad av vindkraften under perioden.
  • Under 2021 byggdes kabelkapaciteten mot kontinenten ut massivt i ett par olika steg till totalt 2800 MW extra exportkapacitet, vilket ökar exponeringen mot gaspriset pga kopplingen till kontinenten.
Det är rätt givet att om man stänger ner en reaktor som ger sisådär 7-8 TWh/år men på ren slump får 10 TWh extra el från vattenkraften, så kamouflerar det problemet till stor del. Speciellt som efterfrågan minskar radikalt (och därmed även gaspriset).
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hela denna fråga passar dock bättre i den länkade tråden, här tänkte jag att vi ska diskutera HUR vi ska få MER kärnkraft, även om denna diskussion faktiskt går ganska dåligt.
Men helvete, om du slutade trolla dina egna trådar så skulle du slippa ha de här stickspåren!

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Peter787 och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
De hade ca 80% kärnkraft, och 10% av vardera vattenkraft och fossilt (i stora drag) för 20 år sedan.
Idag har renewables vuxit kraftigt, men av någon outgrundlig anledning på kärnkraftens bekostnad, och är även det på ca 10% (lite drygt).
Man beslutade sig för att skjuta sig i foten 2014, och satte ett tak på hur mycket kärnkraft man skulle ha i absoluta tal (max 63,2 GW) och också ett mål om att det skulle vara max 50% av elmixen 2025.

Pga taket och det planerade bygget av Flamanville 3 stängdes två reaktorer i Fessenheim i förtid.

• Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det är för mig ganska tydligt att kombinationen av ökade exportmöjligheter till kontinenten tillsammans med nedlagd kärnkraft har fått oss i den situationen vi är idag.
Vilken situation?
Fan, allt det här har vi ju dragit i tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/sveriges-elproduktion-aer-baettre-aen-nagonsin.481983/
Det ska inte behöva tröskas en gång till i denna tråd.

Situationen att Sverige producerar mer el och är bättre rustade än vi var 2018 och tidigare ?
Antar jag att du menar, för du brukar ju gilla fakta.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vilken situation?
Så Danmarks påverkan via EU och elprisområden har inte haft någon som helst påverkan på svenskt elpris menar du då?

• Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Vilken "situationen vi är idag" menar du.
Med i Nato, eller har ett riksdagsparti som verkar åka ur?

Jag är inte tankeläsare, jag kan inte veta vad du menar med "i den situationen vi är idag"

Mikael_L Mikael_L skrev:
Vilken "situationen vi är idag" menar du.
Med i Nato, eller har ett riksdagsparti som verkar åka ur?

Jag är inte tankeläsare, jag kan inte veta vad du menar med "i den situationen vi är idag"
Med tidvis mycket höga, och stora variationer i elpris både sett till landets regioner och i tiden. För att ta en aspekt.

Men svara gärna på frågan innan.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men om en kräver en längre tid nere (exempelvis OL3) så blir påverkan så mycket större än med flera små. Sannolikhetsläran berättar för oss att det är bättre med många små när man har en normalfördelning (som exempel, oftast är det en Weibull fördelning tror jag).
Nu bytte du från planerade stopp till oplanerade 😀.
Alla kommer kräva längre tid, någon gång. Frågan är hur ofta och hur många samtidigt. Men det kan stämma att det ur redundansperspektiv är något bättre med fler även om 10 ger bra spridning nationellt. Räknar man in elområden blir matematiken krångligare.
Men det är dyrt att bygga extre reaktorer som reserv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.