Mikael_L
De senaste 19 månadernas galna elpriser beror inte på att Sverige har gjort något fel.
Dvs, inget politiskt parti har gjort något fel, inte heller rätt.
Priserna beror inte alls på någon nedlagd kärnkraft, det har försämrat annat, men inte elpriset.

Jag råder den som tror annat att sluta låta sig luras.

I denna tråd ska vi djupdyka i produktion, elöverföring mellan elområden och sånt, så det står helt klart och uppenbart att elpriserna vi drabbats av inte beror på några svenska beslut eller åtgärder.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Arg
Qvarsell och 68 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har hämtat hem offentlig statistik från säkra källor.
Nordpool, Svenska kraftnät, gaspriser från Dutch TTF handelsplats.
Jag kör månadsmedelvärden under de senaste 6 åren, så det kommer med data 3 år före nedläggningen av Ringhals 2, och tre år efter, dvs 2 år efter nedstängningen av R1.

Första grafen.
Produktion i Sverige, alla kraftslag
Import
Export (som redovisas som minus på Svenska kraftnät, de är noga med enheterna, så allt ska gå att addera utan att hålla på och mixtra med minustecken)
Alla värden är månadsvärden i GWh
Linjediagram visar produktion, nettoimport och nettoexport över tid, säsongsvariationer, datarader på månatlig basis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Thos och 13 till
  • Laddar…
Mikael_L
Den grafen hade sina brister.
Så i denna nya graf så lade jag import på höger y-axel, med 10 ggr förstoring, ty Sveriges elimport är så försvinnande liten att den inte syns jämfört med produktion eller export.

Sen vände jag på kurvan för export, till positiva värden, ty vi har som regel svårt att se ett högre negativt värde som ökande, jag tror det blir lättare att bedöma grafen om man ser det som positiva värden, dvs hur många GWh vi exporterat.

Och så kan vi se här när R2 och R1 stoppades, vad hände?
Linjediagram visar produktion, nettoexport och nettoimport över tid med markerade händelser. Fluktuationer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Graferna går att förstora, i min webläsare måste jag öppna i ny flik, det kan säkert fungera på annat vis för andra webläsare, operativ osv.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
stockholmsamatören och 13 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nu måste jag föra in mer data i mina tabeller för att gå vidare.
Lite om exportvolymer till olika länder tänkte jag få in.

Men vi kan ju börja såhär i alla fall. Verkar det som att det sket sig efter att reaktorerna lades ner?
Hur mycket mer blev vi tvungna att importera, hur mycket mindre exporterade vi?
Gick vår produktion upp eller ner?

Jag kunde inte mjölka ur månadsdata på elpris hos Nordpool innan sept 2018.
Kan någon hjälpa mig att hitta månadsmedel för SE1 till SE4 för jan 2017 - aug 2018?

• Gilla
Jeppe8 och 8 till
  • Laddar…
Du kan göra hur många grafer du vill. Men om vi hade haft ett konstant elöverskott SAMTIDIGT som kablarna till Europa går på MAX. Så sjunker priset i Sverige. Det överskottet hade varit lättare att uppnå med fler kärnkraftsreaktorer så några hade kunnat tas ur drift oftare för underhållsstopp mm.

Jag är gruvligt trött på alla Miljöpartister som hävdar att vi inte ska ha kärnkraft. Dra till Tyskland eller Polen och kolla hur kul dom har det just nu.

• Gilla
  • Arg
  • Haha
  • Älska
Peter787 och 132 till
  • Laddar…
Mikael_L
A Greedy1978 skrev:
Du kan göra hur många grafer du vill. Men om vi hade haft ett konstant elöverskott SAMTIDIGT som kablarna till Europa går på MAX. Så sjunker priset i Sverige. Det överskottet hade varit lättare att uppnå med fler kärnkraftsreaktorer så några hade kunnat tas ur drift oftare för underhållsstopp mm.
Ojoj, jag är inte klar än.
Häng kvar, den här tråden har mycket kvar att ge.
Och jag tar mycket gärna emot en käftsmäll från dig, så länge du presenterar fakta som baseras på riktiga data. Så har jag själv tänkt göra i denna tråden.
Så jag välkomnar dig att medverka.
Här har du en datakälla att ösa ur:
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kraftsystemdata/elstatistik/

A Greedy1978 skrev:
Jag är gruvligt trött på alla Miljöpartister som hävdar att vi inte ska ha kärnkraft. Dra till Tyskland eller Polen och kolla hur kul dom har det just nu.
Jag är också trött på miljöpartisternas konstiga agenda, där jag tycker de går vilse när deras kompass tydligen är från 1980.

Men det hör inte hemma i denna tråden, här är det hårda fakta som gäller, inte ideologier.

• Gilla
  • Haha
Igelknorr och 62 till
  • Laddar…
Mikael_L
A Greedy1978 skrev:
Men om vi hade haft ett konstant elöverskott SAMTIDIGT som kablarna till Europa går på MAX. Så sjunker priset i Sverige. Det överskottet hade varit lättare att uppnå med fler kärnkraftsreaktorer så några hade kunnat tas ur drift oftare för underhållsstopp mm.
Du kan väl iofs också gärna svara på ifall du tycker det ser ut som att vi producerar mer el eller mindre el de senaste två åren än för 4-5 år sedan?
Och exporterar/importerar vi mer eller mindre?

Som sagt, det kommer mer, men man måste börja någonstans, t.ex. att konstatera ifall vi har försämrat vår produktion, ...kan ju vara en bra start...

• Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Sverige har väl inte haft brist på produktion..?
Vi har väl (och gör) exporterat multum i många år ?

Problemet vi har är väl att vi måste exportera typ 70% av det vi producerar (enligt eu-avtal) och vi styr inte riktigt över när vi exporterar vs importerar elen..

Inom Sverige har vi dock lite hm.. leveransproblem mellan de olika delarna av Sverige och det problemet skapades för herrans många år sedan (alltså utbyggnad av stamnätet, överföring från norr till söder osv.. var ju inte så intressant för politikerna att prata om, när vi inte hade ”problem”).

Sedan påverkar ju avstängning av reaktorer, gaspriser/tillgång osv hela Europa .. vilket i sin tur påverkar hur mycket el Europa behöver av oss (och när) och ja.. då blir det lite snålt kvar till oss i Sverige imellanåt.. och den ”som betalar får elen som finns”.. hade inte priserna varit så höga som de varit till o från ..så de faktiskt fått ner förbrukningen runt om.. så hade de fått släcka ett område i taget - för de inte kunde leverera tillräckligt med el..

Men dåligt med el har vi inte eg över året sett.. som sagt vi exporterar massor.

:thinking:

Text om EU-regel för elnätets kapacitet vid export, 70-procents gräns, Svenska kraftnät, handel, och dispensefterfrågan.

• Gilla
Lena60 och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
Snigla Snigla skrev:
Problemet vi har är väl att vi måste exportera typ 70% av det vi producerar (enligt eu-avtal) och vi styr inte riktigt över när vi exporterar vs importerar elen..
Nej inte riktigt så.
Vi har elledningar till andra länder, och sen så gäller frihandel inom EU, så lika lite som vi får hindra tysk mjölk att säljas i Sverige för vi hindra handel med el via dessa ledningar.
Dock får varje land reducera sin överföring med 30% från ledningens maxkapacitet om man anser att det behövs för att bibehålla ett stabilt eget elnät.
Det är de 70% du har hört om.
De kablar vi har till utlandet kan öht inte föra ut 70% av vår elproduktion.
Alla kablarna (till Norge, Danmark, Tyskland, Polen, Litauen och Finland) har tillsammans en överföringskapacitet på 10325 MW, och Sveriges kan producera över 26000MW

Snigla Snigla skrev:
Sedan påverkar ju avstängning av reaktorer, gaspriser/tillgång osv hela Europa .. vilket i sin tur påverkar hur mycket el Europa behöver av oss (och när) och ja.. då blir det lite snålt kvar till oss i Sverige imellanåt.. och den ”som betalar får elen som finns”.. hade inte priserna varit så höga som de varit till o från ..så de faktiskt fått ner förbrukningen runt om.. så hade de fått släcka ett område i taget - för de inte kunde leverera tillräckligt med el..

Men dåligt med el har vi inte eg över året sett.. som sagt vi exporterar massor.
Kan du inte kvantifiera det där du skriver om med lite siffror, eller säkra datakällor?
Jag tänkte på det där med "då blir det lite snålt kvar till oss i Sverige imellanåt." och "hade inte priserna varit så höga som de varit till o från ..så de faktiskt fått ner förbrukningen runt om.. så hade de fått släcka ett område i taget - för de inte kunde leverera tillräckligt med el.."

Att prisbildningsmodellen är marginalprissättning, det är nog de flesta medvetna om.
Det är faktiskt den modell för prissättning som är absolut vanligast för alla varor i våra demokratiska kapitalistiska länder. Men det är ideologi att börja snacka om det, så det håller jag helst utanför tråden, men gärna i en annan tråd.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Igelknorr och 24 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Är Sverige ett av få länder som har detta problem eller gäller samma sak för alla länder i regionen?

Det känns som el är en stor svensk exportvara. Bla svenska staten lär dra in stora pengar via Vattenfall, liksom svenska och utländska investerare. Vi får leva med stora kraftanläggningar utan att få direkt nytta av dem.

Har kikat på https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/ regelbundet under vintern och Sverige är det land som nästan hela tiden exporterar, medan de andra länderna importerar nästan hela tiden.

Jag undrar även varför min nätleverantör börjat ta väldigt bra betalt för ett nät som de köpte billigt av kommunen. Ca hälften av min elkostnad under januari var kopplade till min nätleverantör.

Kanske inte var så bra att sälja ut stat och kommuns elproduktion och nät? Kanske en av samhällets viktigaste grundpelare har staten noll koll över.

• Gilla
Carl Johansson och 32 till
  • Laddar…
Priset är ju bara delvis kopplad till produktionen. Det är ju på elbörsen priset sätts och det dagen innan. Från elkonsumentsidan vill man ju att marknaden mättas för då drivs priset ner till produktionskostnaden+marginal. Från produktionsledet vill man ju att marknaden inte mättas för att då måste man gå in med dyrare elproduktion som då sätter pris för hela marknaden.

Min åsikt i det hela är att efter R1 och R2 stoppades så slutade marknaden att mättas (mer ofta) med högre elpris och dyrare produktionssätt som resultat.

• Gilla
MONTREAL och 19 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
så det står helt klart och uppenbart att elpriserna vi drabbats av inte beror på några svenska beslut eller åtgärder.
Du är helt tokigt ute.
Självklart beror våra idiotiska inhemska priser på beslut tagna av svenska politiker.
Avreglering av elmarknaden - Politiskt beslut
Gå med i EU - Politiskt beslut
Bygga ihop svenskt elnät med t.ex. tysklands - politiskt beslut
Sen gissar jag att vi kunnat lagt in något veto i EU angående elmarknaden någon gång

Så dagens priser beror på en mängd dåliga politiska beslut.

• Gilla
Lars Längberg och 54 till
  • Laddar…
Mikael_L
M merbanan skrev:
Min åsikt i det hela är att efter R1 och R2 stoppades så slutade marknaden att mättas (mer ofta) med högre elpris och dyrare produktionssätt som resultat.
Kan du inte visa, med siffror, att "marknaden mättades" oftare före nedstängningen av R2 och R1.
Om det är så, måste det väl gå att visa?

• Gilla
Igelknorr och 19 till
  • Laddar…
Mikael_L
L lbgu skrev:
Du är helt tokigt ute.
Självklart beror våra idiotiska inhemska priser på beslut tagna av svenska politiker.
Avreglering av elmarknaden - Politiskt beslut
Gå med i EU - Politiskt beslut
Bygga ihop svenskt elnät med t.ex. tysklands - politiskt beslut
Sen gissar jag att vi kunnat lagt in något veto i EU angående elmarknaden någon gång

Så dagens priser beror på en mängd dåliga politiska beslut.
OK, ser man det på detta viset så stämmer det ju.
(samtidigt var kanske något beslut typ nödvändigt, något annat har gett Sverige fantastiska exportinkomster osv)
Men nu var ju detta ideologi, så ... :sweat: :whistle:

Men kan du visa på vilken påverkan R2 och R2 har gett på elpriset?

• Gilla
  • Haha
ergunomic och 15 till
  • Laddar…
Fast mer intressant hade väl varit att jämföra elpris de gånger vi exporterar kontra de gånger vi importerar? Är priserna höga när vi importerar och lägre när vi exporterar så visar det vi har en obalans när vi får brist samtidigt som andra får det (vilket indikerar mer sårbarhet).
Skulle vi alla i europa bara ha vindkraft så hade vi försökt skänka bort överskottet till varandra regelbundet, men haft rejäla problem de 30% av tiden när produktionen är dålig/obefintlig och priserna bli galet höga.

• Gilla
MONTREAL och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.