Ja, att sälja ut de kommunala elnäten till kommersiella aktörer var ganska kortsiktigt, men att tro att "samma" kommersiella aktörer ska klara att lösa energiförsörjningen på bra sätt är inte mycket bättre.
Elnät och elproduktion är inte så lätt att separera som man kan tro, hur det ena fungerar påverkat starkt hur det andra måste fungera.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är kanske lite smått futtigt då att klaga på elpriset (Nordpoolpriset), då det bara utgör typ 40 öre, dvs bara 20% av elen till sist kostar dig.
Det finns inga kärnreaktorer i världen som kan ändra detta åt dig.
Jag har inte klagat på elpriset! När Sverige hade 12 kärnkraftverk var produktionskostnaden 9-12 öre för vattenkraft-el och 17-24 öre/kWh för kärnkrafts-el. Ock Sverige "badade i billig elleverans" så är det inte nu.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Jag har inte klagat på elpriset! När Sverige hade 12 kärnkraftverk var produktionskostnaden 9-12 öre för vattenkraft-el och 17-24 öre/kWh för kärnkrafts-el. Ock Sverige "badade i billig elleverans" så är det inte nu.
Fast Sveriges elpris var lägre 2012-20 (med färre KK verk igång) än 2000-2012.
Tvärt emot vad du claimar.

Marknadens aktörer förklarar det med superbillig kontinental gaskraft.

Z Zodde skrev:
Fast Sveriges elpris var lägre 2012-20 (med färre KK verk igång) än 2000-2012.
Tvärt emot vad du claimar
Jag pratar inte om elpriset!
Utan leveransen, vad betalar jag för levererad el längst ner på räkningen utslaget per kWh

• Elräkning från E.ON som listar kostnader för elnätsabonnemang, elöverföring, energiskatt och elpris med totalsumman 1 852,00 kr och 3,32 kr/kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Jag pratar inte om elpriset!
Utan leveransen, vad betalar jag för levererad el längst ner på räkningen utslaget per kWh
Japp, slarvigt läst av mig, sorry.

Alla e nog eniga i att nätavgiften har skenat å att ingen ( ivartfall inte här på BH) riktigt har koll på hur den beräknas eller hur den kontrolleras. Och hur man kan förhindra nätföretagens övervinster.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Och här är SMR-argumentet, fast med stora reaktorer. (Eftersom Kina bygger tillräckligt mycket för att nå volymfördelar även med stora reaktorer.)
Med det argumentet borta är väl huvudsakliga skillnaden storleken, kapaciteten.
Det kokar väl ner till samma skillnader som när man väljer mellan buss/tåg å ena sidan och privatbil/taxi å andra sidan.

Småskalig flexibilitet kostar pengar.
P paralun skrev:
Sen är det nog klokt att satsa på SMR-spåret.
Det betror även på syftet/behovet. Att bygga 3st SMR och placera dem nära Stockholm, Göteborg och Malmö där behovet finns kan säkert vara klokt.

Men vad är poängen med att göra som Vattenfall planerar? Att bygga 3st SMR med sammanlagd kapacitet ungefär som en fullstor reaktor i Rnghals? Det verkar som om MP har tänkt ut sämsta sättet att bygga ny kärnkraft på.

Som tur är finns fullstora reaktorer med i Fortums planer för Sverige. Men det är väl med kärnkraft som med skola, NATO, och Euro mm, följer vi efter Finlands självklara lösningar brukar det bli bättre än att utreda och försöka gå före själva..

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Med det argumentet borta är väl huvudsakliga skillnaden storleken, kapaciteten.
Det kokar väl ner till samma skillnader som när man väljer mellan buss/tåg å ena sidan och privatbil/taxi å andra sidan.

Småskalig flexibilitet kostar pengar.

Det betror även på syftet/behovet. Att bygga 3st SMR och placera dem nära Stockholm, Göteborg och Malmö där behovet finns kan säkert vara klokt.

Men vad är poängen med att göra som Vattenfall planerar? Att bygga 3st SMR med sammanlagd kapacitet ungefär som en fullstor reaktor i Rnghals? Det verkar som om MP har tänkt ut sämsta sättet att bygga ny kärnkraft på.

Som tur är finns fullstora reaktorer med i Fortums planer för Sverige. Men det är väl med kärnkraft som med skola, NATO, och Euro mm, följer vi efter Finlands självklara lösningar brukar det bli bättre än att utreda och försöka gå före själva..
Mindre storlek på kraftverken innebär många fler standarddelar istället för custom made.

Framförallt generatorlinjerna finns mycket pengar att spara på.

Sedan kan 2/3 verk vara igång när ett har underhåll. Det ökar tillgängligheten på energi.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
O O skrev:
Att bygga 3st SMR och placera dem nära Stockholm, Göteborg och Malmö där behovet finns kan säkert vara klokt.
Ska man vara sån har/hade vi väl Forsmark, Ringhals och Barsebäck för de tre städerna. Ska man prata om ställen vi skulle kunna försörja med SMR:er är det väl snarare ställen som Iggesund och Oxelösund.

Om det är den relativa småskaligheten man vill åt. Handlar frågan om byggeffektivitet och redundans är förstås svaret ett annat.

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Två-tre st SMR skulle vara lämpligt för Skåne/SE4, så revisioner kan överlappa.
Det skulle nästan motsvara vad B1 och B2 gav, Skåne behöver inte mer (idag, med all installerad sol/vind).

Skulle dock inte sänka elpriset det minsta, men elområdet skulle hamna i någorlunda effektbalans.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Skulle dock inte sänka elpriset det minsta
Naturligtvis skulle ett ökat utbud sänka priset. Om producenten skulle kunna tjäna pengar på det är en annan sak.

Mikael_L
Ja det var lite drastiskt sagt, som du säger så skulle väl priset sjunka något lite, men knappt märkbart.

Så om genomsnittspriset på el sjunker säg 1% under hela året, så förenklade jag detta med utsagan "Skulle dock inte sänka elpriset det minsta".

Du måste förstå att det inte är läge att måla med minsta finaste penseln, när andra målar med en 200mm bred fasadpensel, de kommer inte fatta vad man menar.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Öh, va?? Vi producerar mer el än vi behöver allt som oftast, och vi producerar inte tillräckligt i mycket större utsträckning än förut. (Vilket lätt inses om man ser på prisbilden och hur den ändrats sedan vi lade ner kärnkraften.)
Jag hann och orkade inte riktigt med att plocka denna bollen när du sparkade iväg den.
Men det bekymrar mig att du, LSA, som så ofta har koll på saker och ting, och fötterna på jorden och är faktabaserad, verkar helt ha missat hur detta var.

Har du helt missat tråden
https://www.byggahus.se/forum/threads/sveriges-elproduktion-aer-baettre-aen-nagonsin.481983/
Där har vi ju grundligt bevisat att priset på elen inte har/hade det minsta med nedlagd kärnkraft att göra.

Om du nu försöker torgföra denna (gamla åsikt, numera motbevisad) så kan du börja med att förklara varför vi fick de lägsta elpriserna sedan 15 år bakåt när R2 lades ner.
(Ja, detta är fakta, du verkar däremot just här gå känslomässigt, vilket som sagt förvånar mig).

Hela denna fråga passar dock bättre i den länkade tråden, här tänkte jag att vi ska diskutera HUR vi ska få MER kärnkraft, även om denna diskussion faktiskt går ganska dåligt.

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag hann och orkade inte riktigt med att plocka denna bollen när du sparkade iväg den.
Men det bekymrar mig att du, LSA, som så ofta har koll på saker och ting, och fötterna på jorden och är faktabaserad, verkar helt ha missat hur detta var.

Har du helt missat tråden
[länk]
Där har vi ju grundligt bevisat att priset på elen inte har/hade det minsta med nedlagd kärnkraft att göra.

Om du nu försöker torgföra denna (gamla åsikt, numera motbevisad) så kan du börja med att förklara varför vi fick de lägsta elpriserna sedan 15 år bakåt när R2 lades ner.
(Ja, detta är fakta, du verkar däremot just här gå känslomässigt, vilket som sagt förvånar mig).

Hela denna fråga passar dock bättre i den länkade tråden, här tänkte jag att vi ska diskutera HUR vi ska få MER kärnkraft, även om denna diskussion faktiskt går ganska dåligt.
Mythbusters go go.!! 👍 Du å Harka i främsta ledet, (pedagogiska e ni oxo en av flera egenskaper jag saknar) Finns flera andra också,som gör ett superjobb i å försöka vända dom som faktiskt tenderar till å tro på myter… Keep up the good work

• Gilla
djac
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Solkraft blir billigare och bättre ju närmare ekvatorn man kommer. Vid ekvatorn ger den el året runt, 12 timmar om dagen till en väldigt låg kostnad. Så pass låg att det blir billigare med sol kombinerat med lagring än andra kraftslag. Tillväxten är enorm, helt utan bidrag.

I nordeuropa är det mörkt på vintern och kalkylen blir helt annorlunda. Det talar för kärnkraften. Det bor dock många fler människor i soligare länder än det gör i mörka nordeuropa. Även om man förespråkar kärnkraft här så utgör solkraft naturligt den stora delen av tillväxten globalt sett.
jo, solceller har både en högre och årstidsjämnare elproduktion om man vandrar söderöver från Sverige

men man behöver definitivt inte bege sig ända ner till ekvatorn eller ens dess närhet

jag har inget kvantitativt faktaunderlag, men min bedömning är att breddgradsepicentrum för dagens solproduktion nog ligger runt 40° nordlig bredd (ungefär Rom); detta baserat på att Kina har den största produktionen och deras stora anläggningar ligger [ofta i ökenområden] i norra Kina, mot Ryssland och Mongoliet till

under de senaste fyra kvartalen producerade solcellerna globalt 2600 TWh (8.5% av all elproduktion), vilket gör den något mindre än den globala kärnkraftsproduktionen – och mindre än både vindkraft och vattenkraft, och förstås klart mindre än det fossila (kol+gas cirka 16 600 TWh)

men som framgick av grafen i mitt förra inlägg så växer solkraften snabbare än något annat kraftslag

tittar man på var människorna bor här på planeten, fördelat per breddgrad, så har flest valt att bosätta sig kring 25°N
Världskarta som visar befolkningsfördelning per breddgrad med fokus på solpanelers placering, markerat med "solpanelbältet?" och olika länder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

majoriteten av dagens solel [påstår jag] återfinns ungefär 15° längre norrut

[på södra halvklotet bor knapp någon söder om 45°S – ett motsvarande Sverige på södra halvklotet skulle delvis kunna utgöra en del av Antarktis]

så södra halvklotet borde kunna tillgodose mycket av sitt elbehov från solel

men uppe på våra breddgrader – med det långa vintermörkret – bor inte många själar alls, relativt sett, så det är väl för vår skull det behöver utvecklas och byggas kärnkraft då, som en nischprodukt för en apart klick?

i vårt närområde (Skandinavien, Finland och baltstaterna) är det en mix av sol- och vindkraft som byggs ut – de senaste fyra kvartalen ökade elproduktionen från dessa med 13 TWh jämfört med de föregående fyra kvartalen (Ringhals 1 och 2 brukade snitta cirka 10 TWh i årsproduktion)

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
dagens mest använda paneler har en verkningsgrad på 21-23%, rekordet just nu är 32% (men ej kommersialiserad, än så länge för dyr, blir nog aldrig tillräcklig billigt). Vilket är nära den teoretiska gränsen rent fysikaliskt.

Jag vet inte riktigt, men jag räknar inte direkt med att kommersiellt gångbara solceller ska nå högre än runt 25% verkningsgrad.
tjaa, det sker ju en ständig utveckling även inom solcellstekniken

dels har verkningsgraden tickat så sakteliga upp (mindre än 1 % per år) för de vanliga kiselcellerna, men det forskas/utvecklas celler med rejält högre verkningsgrad, och ett angreppssätt är att gå över till multilagers solceller, där varje lager är optimerat för att fånga in fotoner med en viss energinivå och därmed kan panelen fånga in fotoner av flera energinivåer och omvandla mer av energin från det inströmmande ljuset till el

för tvålagers solceller nådde man år 2022 en verkningsgrad på 30% i labb, men tre år senare ligger labbrekordet på 34.9% (kinesiskt, perovskit & kisel) och kan man omvandla tekniken till kommersiella produkter så kan vi landa i paneler med kanske 50% högre elproduktion än dagens

rekordet i labb för en 4-lagers solcell (tysk) ligger på 47.6% – vilket leder oss i en riktning mot mer än dubbel verkningsgrad mot dagens paneler

men... en av de saker man brottas med är att få fram material, konstruktioner och produktionsteknik som kan matcha förväntningarna på långtidsegenskaper likt dagens paneler, så en bred kommersiell utrullning ligger nog några år bort; och egen gissning på 3- eller 4-lagersceller är att en framtida kommersiell cell också kommer med en prislapp som gör dom främst relevanta för nischapplikationer (där tillgänglig yta är starkt begränsad); men tids nog blir väl även det något som rullas ut brett i öknar

• Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.