12 263 läst ·
142 svar
12k läst
142 svar
vi med "låga" månadslöner...
Jag vet inte om vi är ensamma om vår situation, själv har jag akademisk utbildning men har bara jobbat 1 1/2 år och ligger 16 kr för lågt i lön för att kalla mig höginkomsttagare (enligt Angelven). Min sambo däremot är egenföretagare sedan 3 år tillbaka och har hittills plockat ut så lite lön som möjligt (för att komma undan skatten) vilket ger honom en årslön på under 100000 kr. Vi har (åtminstone enligt deklarationen) ca 23000 netto.
Detta skrämmer bankerna rätt rejält, vi skulle från början inte ha fått låna 1 miljon ens vilket inte räcker så långt (vi bor i Stockholm). På grund av min sambos företag så räknar de honom som nollinkomsttagare i princip och att min lön ska täcka upp alla våra kostnader. Det spelar ingen roll att han visar upp ett strålande resultat och alla som läst en gnutta ekonomi (man undrar ju över en del banktjänstemän) borde kunna se i pappren att det finns betydligt större utrymme för löneuttag än de han har gjort hittills.
För vår del fanns det ingen möjlighet att spela ut bankerna mot varandra för att få bästa möjliga erbjudande utan vi fick snällt stå med mössan i hand och tacka den bank som tillslut godkände vår ansökan. Nu har vi en fantastisk kontakt på Handelsbanken som inte förstår allt strul vi behövde utstå innan vi träffade henne.
Nu har vi ett byggnadskreditiv på 1.8 milj (som vi inte tänkt utnyttja helt) med en kontantinsats på ca 140000.
Detta skrämmer bankerna rätt rejält, vi skulle från början inte ha fått låna 1 miljon ens vilket inte räcker så långt (vi bor i Stockholm). På grund av min sambos företag så räknar de honom som nollinkomsttagare i princip och att min lön ska täcka upp alla våra kostnader. Det spelar ingen roll att han visar upp ett strålande resultat och alla som läst en gnutta ekonomi (man undrar ju över en del banktjänstemän) borde kunna se i pappren att det finns betydligt större utrymme för löneuttag än de han har gjort hittills.
För vår del fanns det ingen möjlighet att spela ut bankerna mot varandra för att få bästa möjliga erbjudande utan vi fick snällt stå med mössan i hand och tacka den bank som tillslut godkände vår ansökan. Nu har vi en fantastisk kontakt på Handelsbanken som inte förstår allt strul vi behövde utstå innan vi träffade henne.
Nu har vi ett byggnadskreditiv på 1.8 milj (som vi inte tänkt utnyttja helt) med en kontantinsats på ca 140000.
Skönt att veta att man inte är ensam.
Det hade nog gått bättre för oss också om vi hade haft mer sparade pengar, men jag slutade plugga förra året vilket inte ger alltför stort sparutrymme plus att de pengar vi hade lyckats spara undan hade vi precis kastat in i en alldeles för dyr (men väldigt fin) bil. Det kanske var ett dumt drag men det borde ju samtidigt ge bankerna en hint om att sparkapaciteten ändå finns där då vi klarade av att köpa en bil för dryga 200 000 med endast en mindre del av kostnaden i lån från mina svärföräldrar.
Men nu är vi igång med bygget trots alla motgångar, helt underbart!
Det hade nog gått bättre för oss också om vi hade haft mer sparade pengar, men jag slutade plugga förra året vilket inte ger alltför stort sparutrymme plus att de pengar vi hade lyckats spara undan hade vi precis kastat in i en alldeles för dyr (men väldigt fin) bil. Det kanske var ett dumt drag men det borde ju samtidigt ge bankerna en hint om att sparkapaciteten ändå finns där då vi klarade av att köpa en bil för dryga 200 000 med endast en mindre del av kostnaden i lån från mina svärföräldrar.
Men nu är vi igång med bygget trots alla motgångar, helt underbart!
Vi fick lånelöfte på 2,5 och lånade 1,6. Nu köpte vi iofs ett "begagnat" hus i stället för att bygga nytt, men det finns fortfarande många finesser (och mer boyta) vi kunde ha fått om vi hade lånat mer. Men vi vill inte lägga alla pengar på räntor och amorteringar utan har hellre marginaler så att vi inte måste leva på gröt och nudlar om vi plötsligt behöver byta värmepanna.jureit skrev:Så ibland undrar jag när jag läser här på forumet om det är någon här som fått beviljat exempelvis 2,2 milj i lån men som sagt till banken "nej tack, vi vill bara låna 1,4 för vi vill ha råd att göra annat i framtiden än att betala alla pengar till er". Nej, jag misstänker att då snurrar det till i skallen på många och Kravmaskinen går igång och långa listor görs upp på allt man "måste" ha i det nya huset?
Det kändes inte som att vi skulle få det "perfekta" boendet oavsett om vi lånade 2,5 miljoner eller 1,6 miljoner, så vi kunde lika gärna köpa ett billigare hus och finputsa det allt eftersom. Om några år kan vi dessutom eventuellt bygga ut det, när vi har sett hur ekonomin ser ut när man bor i villa.
Jag lär nog hamna där förr eller senare. Om inte för annat så för mina meningslösa inlägg på Byggahus. Antar att straffet för det är Dantes nionde (?) nivå, tillsammans med Judas och uppfinnaren av bordsantennen. Tack för tipset.terp skrev:
mvh
David
Eller mer pengar till huset...
Jag tror att det är rätt många kalkyler som inte håller till 100% och märkligt nog är det nästan alltid MER pengar som krävs, inte mindre.
Jag tror att det är rätt många kalkyler som inte håller till 100% och märkligt nog är det nästan alltid MER pengar som krävs, inte mindre.
Minst 150 000... det var ju lite att ta i. För 150 000 får du en fin tomt(beroende på storlek givetvis) och det är ganska många som bara sår gräs och lägger plattor de första åren och kanske planterar ett litet träd eller nåt. Man behöver inte tvunget göra allt på en gång.
tack!
Jag tycker att jag är förståndig men bankerna tycker jag är för orolig om vad som kommer hända om typ 5år med ekonomin. Personligen tycker jag att jag skall klara av att bli arbetslös/sjuk samtidigt som räntorna är högre än idag...så efter att ha läst här så vet jag inte om man kanske är lite väl förståndig. Men jag litar inte på vad bankerna säger...de är ju säljare & vill att man tar ett så stort lån som det bara går.
Jag tycker att jag är förståndig men bankerna tycker jag är för orolig om vad som kommer hända om typ 5år med ekonomin. Personligen tycker jag att jag skall klara av att bli arbetslös/sjuk samtidigt som räntorna är högre än idag...så efter att ha läst här så vet jag inte om man kanske är lite väl förståndig. Men jag litar inte på vad bankerna säger...de är ju säljare & vill att man tar ett så stort lån som det bara går.
Vi har ca 27' /inkl barnbidrag (ska man räkna in det?),3 barn.Vill bygga ,pratade med banken om lån på 2 mille för husbygge (och sen kommer ju alla andra kostnader-väntade och oväntade) och han sa "kom bara in när ni har bestämt er för vad ni ska bygga så fixar vi det".Vi har en tomt värd ca 1,7 millar (Vellinge kommuns fantasipriser) och lån på 236'. Har vi råd -nu och vid hemskaräntcenariot ?Vi räknar hit o dit men hur mykt marginaler ska man hà?Och vågar man överhuvudtaget bygga efter att ha läst en massa här?Vi ska kanske renovera vårt gamla ruckel istället..
Har ni redan en tomt så bygg på bara!!!!!
Vad jag läst så brukar hustillverkarna ge lite bättre pris på de som har tomt.
Hus för 2miljoner...det blir ett hus det, men klart kanske skall riva först?
Banken har ju en god säkerhet i tomten så jag förstår att det är bara rock'n roll för dom.
Ens egen ekonomi & levnadssätt känner man bäst själv.
Sen beror det på hurdant stort hus ni vill ha. Kanske lönar sig att totalrenovera på nuvarande grund. Bör göra det...samtidigt så kan ni kanske bo kvar medans de håller på.
Vad jag läst så brukar hustillverkarna ge lite bättre pris på de som har tomt.
Hus för 2miljoner...det blir ett hus det, men klart kanske skall riva först?
Banken har ju en god säkerhet i tomten så jag förstår att det är bara rock'n roll för dom.
Ens egen ekonomi & levnadssätt känner man bäst själv.
Sen beror det på hurdant stort hus ni vill ha. Kanske lönar sig att totalrenovera på nuvarande grund. Bör göra det...samtidigt så kan ni kanske bo kvar medans de håller på.
Vårt ruckel är en 2 ggr tillbyggd sommarstuga från -58 med taskig isolering och en intressant takkonstruktion som samlar regnvattnet i en pool i mitten.Annars har huset en bra planlösning , men det fattas ett par sovrum o ett badrum.Det känns inte som det är lönt att satsa på det.Grunden är torpargrund ,den har fungerat bra ,men det kan bero på att vi inte har så mkt isolering ner till den.Elräkningen är inte liten precis.
Sant - vi brände nog 20 tkr första året på sekatörer, spadar, gräsklippare, skottkärra, grep, sågar, hinkar, jordförbättring och rosor ;-) Och det var en färdig villaträdgård.
150 tkr låter som väldigt lite om vi pratar sprängsten och grus som underlag. Säg att du vill ha 800 kvm gräsmatta, 100 kvm gångar/uppfart och byggyta 100 kvm på en fyrkantig tomtt med häck, 4-5 fruktrräd.
Det är
800*0.1 cm jord - 80 m^3 jord - säg 6 lastbilar - kanske redan en 20-30 tkr där. 80 kubik lägger du inte ut för hand så en grävskopa 1-2 dagar - säkert 10-15 tkr till. Sedan behöver du makadam, sand, sättsand och stenar á 200 kr kvm för gångarna. Häckplantor - kanske en större thuja-häck, det är ju poppis - 2*40+2*25 meter med 60 cm mellanrum - 200 plantor ungefär á 200 spänn styck om du har tur (staket är inte billigare - Martin Timell gjorde ett snygg - 350 kronor meter tror jag....)
Trädgård är dyrt - jag fick en ögonöppnare när vi köpte vår villa - det är avgjort något att räkna in i kalkylen och titta på när man köper tomt (eller hus...)!
150 tkr låter som väldigt lite om vi pratar sprängsten och grus som underlag. Säg att du vill ha 800 kvm gräsmatta, 100 kvm gångar/uppfart och byggyta 100 kvm på en fyrkantig tomtt med häck, 4-5 fruktrräd.
Det är
800*0.1 cm jord - 80 m^3 jord - säg 6 lastbilar - kanske redan en 20-30 tkr där. 80 kubik lägger du inte ut för hand så en grävskopa 1-2 dagar - säkert 10-15 tkr till. Sedan behöver du makadam, sand, sättsand och stenar á 200 kr kvm för gångarna. Häckplantor - kanske en större thuja-häck, det är ju poppis - 2*40+2*25 meter med 60 cm mellanrum - 200 plantor ungefär á 200 spänn styck om du har tur (staket är inte billigare - Martin Timell gjorde ett snygg - 350 kronor meter tror jag....)
Trädgård är dyrt - jag fick en ögonöppnare när vi köpte vår villa - det är avgjort något att räkna in i kalkylen och titta på när man köper tomt (eller hus...)!