12 265 läst ·
142 svar
12k läst
142 svar
vi med "låga" månadslöner...
ett litet tillägg bara.
Den här tråden handlade om huruvida lågavlönade skulle våga bygga eller inte...Nu disskuteras det om hur stora lån fokl med 40-50' i månaden ska kunna få.
Att läsa hela denna tråd blir skrattretande då..
Ni som har så stora inkomster som 40-50' kan ju köpa flera hus om det ska vara så. Det handlar bara om hur kräsen man är.
Vi har ´tillsammans knappt 25 netto och klarar av ett husbygge för 2 millar ändå.
Är man bara villig att prioritera och lägga vissa dyrare vanor åt sidan, klarar man sig på mycket mindre pengar mer än vad man tror.
Den här tråden handlade om huruvida lågavlönade skulle våga bygga eller inte...Nu disskuteras det om hur stora lån fokl med 40-50' i månaden ska kunna få.
Att läsa hela denna tråd blir skrattretande då..
Ni som har så stora inkomster som 40-50' kan ju köpa flera hus om det ska vara så. Det handlar bara om hur kräsen man är.
Vi har ´tillsammans knappt 25 netto och klarar av ett husbygge för 2 millar ändå.
Är man bara villig att prioritera och lägga vissa dyrare vanor åt sidan, klarar man sig på mycket mindre pengar mer än vad man tror.
Solana skrev:
Jag instämmer!
det är mycket folk här som har den dubbla månadslönen men oroar sig att bygga för samma slant som vi
vi har ca 25--27 och bygger för 2,5 mille och vi är inte så oroade :
kanske om räntan går upp men det är den dagen det ;D
Ställ dessa frågor till er själva:krismas skrev:
- Hur motsvarar kommande boendekostnad (med nuv. ränteläge) den nuvarande ni har?
- Hur ser det ut om räntan stiger till 5-7%?
- Hur stor marginal har ni idag för oförutsedda utgifter, dvs. hur mycket har ni kvar när allt som kostar pengar är betalt och hur ser den summan ut med det nya boendet?
- Är ni nöjda med den ekonomiska nivå ni lever på idag, känner ni att ni har ett överskott som ni gärna lägger på en ökad boendekostnad, om inte, hur länge står ni ut att leva 'på marginalen' till förmån för huset?
- Ser ni några troliga förändringar av inkomstnivån inom överblickbar framtid, dvs. har ni redan barn, kommer ni att skaffa, jobbar båda heltid nu, ska man kunna gå deltid med ev. kommande barn, har ni överblickbart 'trygga' inkomster, är det tom. kanske tvärtom så att ni ser en kommande inkomstökning framöver?
- Bygger ni ett sådant hus på en sådan plats att ni utan personlig ruin kan sälja och som minimum gå skuldfri ur situationen, om något oförutsett inträffar alt. ni efter några år skulle svara annorlunda på någon av ovanstående frågor än ni gör idag?
MVH och Lycka till//Christina.
När vi köpte hus, för 8 år sedan, ställde vi oss tre enkla frågor:
1. Gillar vi huset?
2. Har vi råd med huset?
3. Kan vi få tillbaka pengarna om vi måste sälja i panik?
Kan ni svara ja på dom här frågorna så är det bara att slå till!
1. Gillar vi huset?
2. Har vi råd med huset?
3. Kan vi få tillbaka pengarna om vi måste sälja i panik?
Kan ni svara ja på dom här frågorna så är det bara att slå till!
Sista punkten vet man aldrig...går räntan upp finns risk att ens nybygge värderas till halva priset.. >
Tycker Byggimpert har bra svar.
Kan du spara idag om du har billigare boende? Kan du inte det så glöm huset för det blir inte billigare.
Och njutningen av nytt försvinner med tiden när man måste välja mellan makaroner eller nudlar
Tycker Byggimpert har bra svar.
Kan du spara idag om du har billigare boende? Kan du inte det så glöm huset för det blir inte billigare.
Och njutningen av nytt försvinner med tiden när man måste välja mellan makaroner eller nudlar
Vi har ca 26.000:- Brutto och så har vi ju barnbidragen på det förstås 
Anledningen till den "jätteinkomsten" är att en utav oss läser på högskola men tar examen nästa år.
Då stiger förhoppningsvis inkomsterna.
Men vi står i byggartagen ändå.
Anledningen är att det tar ju sin lilla tid att få ett hus inflyttningsklart, så ska vi snällt vänta på ytterligare en anställning så får vi aldrig ett hus
Anledningen till den "jätteinkomsten" är att en utav oss läser på högskola men tar examen nästa år.
Då stiger förhoppningsvis inkomsterna.
Men vi står i byggartagen ändå.
Anledningen är att det tar ju sin lilla tid att få ett hus inflyttningsklart, så ska vi snällt vänta på ytterligare en anställning så får vi aldrig ett hus
Precis!Strixx skrev:
En lägenhet lagom för min familj skulle kosta ca 12-14.000:-/mån i hyra, så vi räknar "baklänges" på utifrån det.
Dvs. hur mycket hus får man för den månadsutgiften.
Fast då ska hela driftskostnaden ingå i den summan!
Vi har en ca 23.000 tusen i lön. Och ska bygga ett hus för 1.5 miljoner plus att vi har 250000 tusen sparade.
Det är fortfarande lite hemskt när man tänker på hur mycket pengar det är man ska låna men när man läser här på forumet så blir det lite lättare
Så vi ska nog klara upp det.
Det är fortfarande lite hemskt när man tänker på hur mycket pengar det är man ska låna men när man läser här på forumet så blir det lite lättare
Så vi ska nog klara upp det.