therese82 skrev:
så om det ska göra stor skillnad så ska man egentligen lägga såpass mkt kontant att man inte har ngt topplån alls eller väldigt lite? vi har ju tänkt att lägga max 10% av 1.4 mkr... är det ngn ide att göra det för månadskostnaden skull eller ska man hålla i pengarna istället?
Gör en egen kalkyl, eller be banken hjälpa er, och jämför hur skillnaden på topplånets storlek påverkar månadskostnaden.
Men visst.... allra bäst är att försöka lägga så mycket kontant så att ni slipper topplån, det är frånvaron av topplån som innebär den verkliga skillnaden i månadskostnad.

Sen brukar det ju vara svårt att hålla i de pengar som man inte lägger som kontantinsats, de har en ful ovana att vara slut innan bygget är klart pga ökade tillval osv. ;)

//Christina.

Håller med Byggimpert.

Det är topplånen som måste bort.

Vi sa till banken att vi har XX kr att lägga i kontantinsats, men vi väntar tills värderingen är klar innan vi bestämmer om vi ska sätta in dem. Dessutom kan man ibland tillgodoräkna sig eget arbete som kontantinsats....

Lycka till med diskussionerna hos banken!

35 000 :- Netto, 2.5 Milj ingen kontant insats.

14 000kr :( amortering & ränta pga högt topplån, den storyn kan ni läsa på mina tidigare inlägg och se på TV3`s Insider om några veckor.

//Jarppan

EDIT: Nu på torsdag 10/3 sänds avsnittet på Insider.

Då har ni byggt i obygden eller?!? Huset värderat till? Tråkigt för er.

Men det bekräftar ännu en gång; topplånen måste bort i sin lånebild, som första prioritet!

jureit skrev:
Så ibland undrar jag när jag läser här på forumet om det är någon här som fått beviljat exempelvis 2,2 milj i lån men som sagt till banken "nej tack, vi vill bara låna 1,4 för vi vill ha råd att göra annat i framtiden än att betala alla pengar till er". Nej, jag misstänker att då snurrar det till i skallen på många och Kravmaskinen går igång och långa listor görs upp på allt man "måste" ha i det nya huset?
Vi har fått lånelöfte vi sa att vi tänkte bygga för ca 2-2,2 MSEK men att vi ville ha ett lånelöfte på 1,6 MSEK. Men banken sa att ni får ett lånelöfte på 2,2 i varjefall. Vi kommer ändå inte att låna 2,2 fastän vi får....Vi kommer inte ta banklån på mer än 1,5 MSEK. Vi kommer att bygga utifrån denna budget även om vi i praktiken har råda att låna 1 MSEK till. Men som sagt vi vill ha pengar över till annat. Sen är det ju faktiskt som så att om man blir tvungen att sälja sitt nybygge efter inte allt för lång tid så är ju sannolikheten stor att man ej får igen pengarna (om man inte bygger i sthlm eller någon annan storstad). Och förresten vem vill köpa att bättre begagnat hus för samma peng som det kostar att bygga nytt.

// Anna

annaper skrev:
Och förresten vem vill köpa att bättre begagnat hus för samma peng som det kostar att bygga nytt.
Tydligen en hel massa mänsikor. I min kommun är det billigare att bygga nytt, än att köpa gammalt.

Ett exempel:
I grannbyn såg jag ett hus till salu. Det var ett Älvsbynhus, byggt i början av 80-talet. Dom begärde 1,8 miljoner för det.
I samma kvarter finns det snart tomter till salu. Att bygga samma hus, i samma område, med samma tomtstrolek. Ja, allt samma, utom byggnads år, skulle kosta 1,6 miljoner...

Varför tror du jag bygger nytt??  ;D

Jureit: jag förstår ditt resonemang och håller med. Men manknajutänka olika ellerhur...?
Personligen så hade vi pengar till kontantinsats men valde då vi fick allt i bottenlån att inte sätta in dessa pengar. Dels så skulle kontantinsatsen bara sänka månadskostnaden med typ 300-400 spänn i månaden och dels så kan det vara bra att ha lite pengar över till annat tycker jag.
Sedan till byggkostnaden. Vi byggde stort och dyrt. Trots detta så blev vår boendekostnad lägre i hus än vad vi hade i hyresrätt, dubbelt så mycket yta för mindre pengar. Och då är lånen bundna nu i 8 år!

Situationen kan vara annorlunda för andra än den är för dig, vill jag bara säga!

Men självklart ska man ta ansvar och inte förbygga sig vilket väl är det du menar ungefär med ditt inlägg....

BESKT_AT_WORK skrev:
Jureit: jag förstår ditt resonemang och håller med. Men manknajutänka olika ellerhur...?
Personligen så hade vi pengar till kontantinsats men valde då vi fick allt i bottenlån att inte sätta in dessa  pengar. Dels så skulle kontantinsatsen bara sänka månadskostnaden med typ 300-400 spänn i månaden  och dels så kan det vara bra att ha lite pengar över till annat tycker jag.
Sedan till byggkostnaden. Vi byggde stort och dyrt. Trots detta så blev vår boendekostnad lägre i hus än vad vi hade i hyresrätt, dubbelt så mycket yta för mindre pengar. Och då är lånen bundna nu i 8 år!

Situationen kan vara annorlunda för andra än den är för dig, vill jag bara säga!

Men självklart ska man ta ansvar och inte förbygga sig vilket väl är det du menar ungefär med ditt inlägg....                            
Håller med dig :)

Jureit - Se på Insider på torsdag så kanske du förstår våran situation, läser man ditt inlägg så är det lätt att spegla detta till dig själv som din far säger ""Dä finns fôlk te allt!"" men döm inte andra på en eller ett par rader på ett forum ;)

//Jarppan

jureit skrev:
För egen del så är det helt obegripligt hur man kan ge sig på att bygga hus för flera miljoner med 0,- i kontantinsats?
Det finns idag sparkonton som ger högre ränta än vad man betalar på ett bolån, så varför lägga in en kontantinsats ??? ::)

Ge mig ett namn på ett sådant sparkonto tack!!

Kermit skrev:
Custodia - 4,25%:[länk]
Sveaekonomi - 4%:[länk]
Dock så kan du inte sätta in pengar hos dessa, eftersom dom har stängt insättningen. Alla vill ju spara hos dom....

Kermit skrev:
Självklart!
Två exempel:
Custodia - 4,25%:[länk]
Sveaekonomi - 4%:[länk]
Ingår dessa i den sk bankgarantin? Vill ju inte bli blåst på sina besparingar.

du är försäkrad upp till 250k tror jag...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.