Varför tycker ni att ni har låga löner?

Alla ni som har svarat har ju mellan 25000-35000 kr tillsamman efter skatt varje månad!

Är man inte i kategorin höginkomsttagare då?

De flesta jobb jag ser idag ligger lönerna på runt 16000 för kontorsjobb exempelvis.

Har man tex 25000 kr efter skatt och en månadskostnad på 9000 inkl. drift så har man ju 16000 kr över varje månad. Det tycker jag är mycket pengar. (Självklart vet jag att man har mer kostnader än boendekostnad) ;)

Vad jag ville säga var i alla fall att jag tycker inte att just denna debatt bör ha en överskrift som syftar till lågavlönade när det enligt min mening inte är så!

Pupp skrev:
Varför tycker ni att ni har låga löner?

Alla ni som har svarat har ju mellan 25000-35000 kr tillsamman efter skatt varje månad!

Är man inte i kategorin höginkomsttagare då?

De flesta jobb jag ser idag ligger lönerna på runt 16000 för kontorsjobb exempelvis.

Har man tex 25000 kr efter skatt och en månadskostnad på 9000 inkl. drift så har man ju 16000 kr över varje månad. Det tycker jag är mycket pengar. (Självklart vet jag att man har mer kostnader än boendekostnad)  ;)

Vad jag ville säga var i alla fall att jag tycker inte att just denna debatt bör ha en överskrift som syftar till lågavlönade när det enligt min mening inte är så!
Nu är det nog så att vi menar totalt i familjen.
Du får läsa lite ordgrannare "även i denna tråd" ;)

Therese82 börjar tråden med:
Hej vi funderar på att bygga nytt hus och våran max gräns ligger på ca 1400000. vi tjänar ca 25000kr netto/månad.

Det var det Pupp menade vad jag kan förstå.
Jag tycker också det är mycket pengar att ha kvar efter "hyran" betald.

Oj!

Jag förstår inte riktigt vad du menar?

Tillsamman i "familjen" så tjänade man tex som lägsta exempel 25000 kr tillsammans efter skatt.

Det tycker jag är mycket pengar.

Med tanke på att de flesta människor med ett vanligt kontorsjobb tjänar 16000 kr per person INNAN skatt.

Nu blev det lite upprepning .... :)

Men visst tycker ni att ni är lågavlönade så får ni tycka det ... jag ska vara tyst :-X

Var inte meningen att skapa en diskussion om detta...tyckte bara att det var synd att de som tjänar bra tycker att de är lågt betalda.... ;D

jag tycker att vi har låga löner om man jämför med de inlägg som jag har läst här. De flesta har mer än 30.000 netto per månad. vi får 25 som mest och då kommer jag att gå ner i lön pga uppsägning... jag har inte sett många iallafall...

therese82 skrev:
jag tycker att vi har låga löner om man jämför med de inlägg som jag har läst här. De flesta har mer än 30.000 netto per månad. vi får 25 som mest och då kommer jag att gå ner i lön pga uppsägning... jag har inte sett många iallafall...
Det är ju så mkt annat som spelar in. Har man inga barn och 25 netto? Har man 5 barn och 34 netto? Och räknar alla in ev. barnbidrag i nettot? Dessutom; är nettot beräknat på jämkning eller ej?

Självklart måste sådanat (barn, osv.) spela in i "hur mycket" pengar man har kvar varje månad.

Men det var inte riktigt så jag menade, jag menade bara att 25000 netto innebär att man är relativt högavlönad. Oavsett hur mycket pengar man har kvar i slutet av månaden.

Själv tjänar jag 20500 och är 24 år och tjänar mer än väldigt många andra i Sverige. Och jag anser mig ligga i höginkomsttagarfacket.... :P men det är ju bara min åsikt, ni verkar ju inte hålla med ;)

Pupp skrev:
Självklart måste sådanat (barn, osv.) spela in i "hur mycket" pengar man har kvar varje månad.

Men det var inte riktigt så jag menade, jag menade bara att 25000 netto innebär att man är relativt högavlönad. Oavsett hur mycket pengar man har kvar i slutet av månaden.

Själv tjänar jag 20500 och är 24 år och tjänar mer än väldigt många andra i Sverige. Och jag anser mig ligga i höginkomsttagarfacket.... :P men det är ju bara min åsikt, ni verkar ju inte hålla med  ;)
Det finns ju gradskillnader i helvetet. ;) Att säga att 20.000 ligger i facket högavlönade är som att kalla 3-årig gymnasieutbildning för akademisk. :D
Skulle jag få det när jag är runt 20 år skulle jag kalla mig rik. Skulle jag få det nu när jag närmar mig 40 skulle jag se det som svältlön.

mvh
David

David skrev:
Det finns ju gradskillnader i helvetet.  ;) Att säga att 20.000 ligger i facket högavlönade är som att kalla 3-årig gymnasieutbildning för akademisk.  :D
Skulle jag få det när jag är runt 20 år skulle jag kalla mig rik. Skulle jag få det nu när jag närmar mig 40 skulle jag se det som svältlön.

mvh
David
;D ;D ;D

BESKT_AT_WORK skrev:
Ge mig ett namn på ett sådant sparkonto tack!!

Duoflex knutet till Östgöta Enskilda bank (provinsbankerna)
www.duoflex.se
kan man ju kalla ett slags bra sparkonto där du istället för att slänga in pengarna har dom på ett konto (till samma ränta som ditt bolån) där du KAN använda dom om du vill :)

F.ö bygger vi för 2,1 milj. med en kontantinsats på ca 350.000:-
Vi har ca 26.000 netto. :)

David skrev:
Det finns ju gradskillnader i helvetet.  ;)
Det är faktisk inte sant: helvete är isotermt. Ty var det inte så, skulle alla ingenjörer (som ju lär hamna där...) utnyttja tempraturskilnaden till at kyla ner hele helvete till lagom rumtemperatur ;D

Att säga att 20.000 ligger i facket högavlönade är som att kalla 3-årig gymnasieutbildning för akademisk.  :D
Interessant nog hadde 65% av alla svenskar i gruppen 35-44 år, 3-årig gymnasieutbildning eller lägre. Så det är tydligen mycket vanlig utbildning för den åldersgrupp.

Och medianlönnen för den åldersgruppen med 3-årig gymnasieutbildning var präcis 20.000 i 2003 ;D(http://www.scb.se/statistik/AM/AM0110/2003A01/AM0110_2003A01_BR_03_AM91SA0401.pdf, sida 66)

Men kanske det är vanligt för 40-åriga gymnasiaster (finns det ord på svenska?) att svälta, vem vet?

Pupp skrev:
Själv tjänar jag 20500 och är 24 år och tjänar mer än väldigt många andra i Sverige. Och jag anser mig ligga i höginkomsttagarfacket.... :P men det är ju bara min åsikt, ni verkar ju inte hålla med ;)
Rent praktiskt är du inte höginkomsttagare - man brukar dra gränsen vid om man betalar statlig skatt eller ej - och det börjar du göra vid 291800 SEK om året - ungefär 24316 i månaden alltså. Sen är väl iofs det en hyfsad lön - den räcker till att få et hus på 2.3 MSEK om man är två med den, hyfsad mindre villa i stockholm ;-)

jag skrev faktiskt vi med "låga" månadslöner i trådens rubrik. det är ju det jag tycker att vi har här i forumet om man jämför med alla andra jag har sett. annars har vi ganska hyfsad lön om man jämför med andra häromkring (vårgårda).

OK, jag ger mig, jag ville inte bli påhoppad från höger och vänster.

Jag märker att vissa är förolämpade, jag trodde bara inte man kunde bli det av en positiv kommentar... :o

Så vi kan väl släppa detta nu :P

tar inte åt mig ;)
är det inga fler som har liknade inkomst som har byggt/bygger? är kul att jämföra

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.