Coolman skrev:
Dock står huset endast på mig annars hade lånet ej beviljats  ;D
Det där gegriper jag inte. Är inte bankpersonal tillräckligt utbildade? Blir risken lägre?

Fredrik i Trollhättan skrev:
Det där gegriper jag inte. Är inte bankpersonal tillräckligt utbildade? Blir risken lägre?
Ja, det undrar även jag! :-/

Om man är två som söker på lånet så beräknas det på bådas inkomster och summan skall räcka till två personer.

Ibland är det ju faktiskt "bra" att ha höga utgifter för annat än boende. Om man spenderar en hel del på bil, semester, nöjen etc., så gör det att man har stora marginaler ifall boendekostnaden ökar. Det är ju trots allt lättare att dra ner på utlandsresorna och krogrundorna än att minska räntan på bottenlånet eller uppvärmningskostnaden.

Mulan skrev:
Ni måste amortera väldigt mycket...hög månadskostnad annars. Drift inkluderat?
Vad har ni andra som lånat upp liknande belopp utan insats räknat med för månadskostnad då?

charta77 skrev:
Om man är två som söker på lånet så beräknas det på bådas inkomster och summan skall räcka till två personer.
Jovisst kan man räkna så men blir risken lägre om en står för lånet ensam? Det är väl det det hela handlar om när banken gör en kalkyl? Bankens risk.

Hej.

Jag trodde ni skulle haja men ok.

Banken vet ej att jag är sambo med en noll-kr inkomsttagare.

Ska de med min lön på 15.000 efter skatt dra av 3700 för huset ränta/amortering, 2000 drift, 4000 bil(2 st) = 5.000 kr ca. Det duger fint om man är ensam person i hushållet. Ska man basera på 2 blir det avslag på direkten...

Men vi lever gott. Äter ute då och då. Har hygglig buffert för oförutsedda händelser som veterinärbesök för hundarna om det skulle vara nåt, bilen pajad.

Men så har man en shysst morsa som är generös....

Jag kan bara hålla med vad många redan har påpekat. Ett enkelt test med vad som händer när räntan sticker till åtminstone 6 % borde alla testa. Själv känner jag mig lite orolig, men vi kommer att kunna klara det. Då är samtidigt våra marginaler bra mycke större än vissa andras här inne.

Netto-lön: 36 000
Insats: 1 000 000
Pris: Ca 3 500 000

Coolman skrev:
Hej.

Jag trodde ni skulle haja men ok.

Banken vet ej att jag är sambo med en noll-kr inkomsttagare.

Ska de med min lön på 15.000 efter skatt dra av 3700 för huset ränta/amortering, 2000 drift, 4000 bil(2 st) = 5.000 kr ca. Det duger fint om man är ensam person i hushållet. Ska man basera på 2 blir det avslag på direkten...

Men vi lever gott. Äter ute då och då. Har hygglig buffert för oförutsedda händelser som veterinärbesök för hundarna om det skulle vara nåt, bilen pajad.

Men så har man en shysst morsa som är generös....
Jag hajar.
Ni är ju levande bevis för att bankernas beräkningsmetoder är helt uppåt väggarna...

RilleRock
Jag hajar.
Ni är ju levande bevis för att bankernas beräkningsmetoder är helt uppåt väggarna...
Tycker det är bra att de finns då alltför många lånar mer än de borde.

Nu har vi troligtvis bestämt oss för ett älvsbyhus och slutnotan hamnar strax under 1.3 milj. ::) sambon är tillsvidare anställd och jag börjar anställning nästa vecka. vi har nu ca 24000kr efter skatt, vi lägger kanske 50000kr kontant och lånar resten...
min fråga i denna tråden var om det fanns fler som tjänade som vi eller mindre och efter vad jag har läst så är det inte särskilt många :o de flesta har mindre pga föräldra ledigt mm... det har varit väldigt intressant å läsa alla inlägg ;D

RilleRock skrev:
Tycker det är bra att de finns då alltför många lånar mer än de borde.
Jag har redan en mamma... ;)

Fredrike skrev:
Hallå!

Vi är en familj som sparat ca 200 000 på två år ( sen har vi en buffert utöver det på ca 300 000) och vår netto tillsammans är ca 26 000. Jag är en studerande som försörjer mig på småjobb och maken har fast anställning och så har vi två små barn. Nu ska vi bygga hus.  Läste en mycket klok mening här på forumet för ganska länge sedan" Att bygga hus är en prioritering".

Och även om vi sparar unnar vi oss saker som resturangbesök, resor etc. Man får bara vara lite påhittig. Fast när huset är på plats blir det nog mest besök hos släkten i norr!!!
Vi ska nog låna ca 1.8. Fast det blir väl mer...

Lycka till familjen som startade denna tråd!

F m. fam
En fråga, var i landet bor ni?

Vi har fått nej av två banker nu men är inte ledsna för det. Det är ju bara skönt att bankerna inte sätter oss i en situation som kan var svår att reda ut i framtiden :).

Nu kör vi på alt 2 o det är ett billigare boende med gång/cyckel avstånd till jobbet. På så vis så kommer vi att kunna spara en heldel pengar. Tanken är att vi ska sätta undan det som banken har räknat på att ett hus skulle kosta oss (Fler som gett det rådet i tråden).
Sen får vi se om vi om nått eller ett par år kan göra verklighet av våran dröm, nu har vi i allafall et mål att spara till ;D.

therese82 skrev:
Nu har vi troligtvis bestämt oss för ett älvsbyhus och slutnotan hamnar strax under 1.3 milj.  ::) sambon är tillsvidare anställd och jag börjar anställning nästa vecka. vi har nu ca 24000kr efter skatt, vi lägger kanske 50000kr kontant och lånar resten...
min fråga i denna tråden var om det fanns fler som tjänade som vi eller mindre och efter vad jag har läst så är det inte särskilt många :o de flesta har mindre pga föräldra ledigt mm... det har varit väldigt intressant å läsa alla inlägg ;D
Vi är i samma sits som er.
Hade ni några problem med banker som inte ville bevilja ert lån eller gick det kanoners??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.