Hej!

Hur skulle ni laga denna spruckna MDF-lucka? Räcker det med vanligt trälim som jag låter rinna in i sprickorna och sedan sätta en kloss och tving för att låta det torka? Håller det för de små gångjärnen i plast som ska hålla upp luckan, som är öppningsbart eller behöver jag något annat lim?

Är det sedan vanligt snickerispackel som gäller och därefter måla spacklet med rätt färg? Är det rekommenderat att tejpa innan spackling så att jag undviker att spackla och måla mer än bara sprickorna?

Tack på förhand!

• Sprucken MDF-lucka i ett skåp, närbild på spricka i och nära gångjärn; bakgrund är beige inredningsdetalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucken MDF-lucka med synlig skada vid kanten samt ett litet löst gångjärn i plast placerat ovanpå luckan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjaa, om dey kommer att hålla, kanske. Men om du baar limmar och spänner ihop, så kommer biten troligen att böja sig vid limfogen. Sätt ett par plankor på var sin sida med tvingar, plankorna styr den lösa biten. Limma och spänn ihop, görna med två tvingar..

Sätt maskeringstejp innan limmet så du slipper få lim på fel ställe.

Sedan blir det nog aldrig snyggt om du inte målar hela ytan.

Jag skulle inte försöka laga den. Byt lucka eller klara dig utan.

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
J
Tunnflytande superlim är det enklaste sättet att få luckan hållbar igen, med rejäl genomträngning.

J Jorel03 skrev:
Tunnflytande superlim är det enklaste sättet att få luckan hållbar igen, med rejäl genomträngning.
Tack för alla bra tips. Jag ska ta mig en funderare : -)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.