16 965 läst ·
131 svar
17k läst
131 svar
Vi behöver en tv till nedre våningen. Hustrun rejält sjuk
Det enklaste som många skrivit redan är att prova med en tv. Ni har säkert någon granne/bekant som har en liten tv som du kan låna och testa med. Alternativt få tag på en lång antennsladd som du kan dra från uttaget på bottenvåningen till tvn på övervåningen och testa om det fungerar.axelman skrev:
Har du internet? I så fall har alla i princip TV apparater möjlighet att installera SVT-play appen så slipper du spela in. Bara att välja vilket program du ska se och när.
Snälla du skriv inte att man kan se när man vill. Det går inte, fatta det. Man måste ha inspelnings box eller VHS för att se när man vill. 9 månader senare finns det inte kvar eller väldigt svårt att hitta. Spelar man in kan man titta när man vill.Unikt namn skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 364 inlägg
Bara för att det finns signal är det inte säkert att det fungerar med den tv ni sen köper. Olika mottagare ställer olika krav på signalstyrka. Så om ni bestämt att ni ska ha en tv där är det lika bra att köpa den och ställa dit och sen lösa signalen efteråt om det inte funkar direkt.
"sen" lösa signalen efteråt om det inte funkar direkt.
HUR LÖSER MAN DEN DÅ EFTERÅT ?
DOTTERN SKALL TA MED EN ÄLDRE MINDRE TV, så får vi se om vi får några svar.
HUR LÖSER MAN DEN DÅ EFTERÅT ?
DOTTERN SKALL TA MED EN ÄLDRE MINDRE TV, så får vi se om vi får några svar.
Det är nog enklare att låna en TV…axelman skrev:
Det beror givetvis på vad som är fel. Är en kabel av får man laga eller byta den. Har en anslutning lossat får man sätta dit den igen. Och så vidare.axelman skrev:
Den runda dosan är en splitter. Den skall dela upp den inkommande antennsignalen (röd skruv) till två utgångar (gula skruvar). Den ena utgången är inte använd. Det första jag frågar mig varför denna splitter alls sitter där. Har det tidigare varit något anslutet till den oanvända utgången?
Det fyrkantiga uttaget är ett kombinationsuttag som förmedlar både Radio- och TV- frekvenser. Det ena hålet för TV och det andra för Radio.
Jag skulle som första åtgärd ansluta en TV till "TV-hålet" i det uttaget och kollar om det fungerar. (Den nya TV:n eller den du lånar eller den den du burit ner från övervåningen. Eller att du ordnar en lång kabel och drar den från detta uttag upp till den TV du har på övervåningen)
TV:n är ett perfekt "instrument" för detta. Att skaffa ett mer "proffsigt" instrument ger dig nog mer bekymmer än det löser.
Att ordna en antenninstallatör som kommer och mäter upp signalerna är så klart det allra bekvämaste sättet. Kanske till och med den bästa lösningen. Numera är det digital utsändning som gäller. Filter, dosor, förstärkare och annat som kan finnas i en äldre villa kanske inte gör jobbet optimalt.
Beträffande TV med inspelningsmöjlighet har jag ingen aning.
Det fyrkantiga uttaget är ett kombinationsuttag som förmedlar både Radio- och TV- frekvenser. Det ena hålet för TV och det andra för Radio.
Jag skulle som första åtgärd ansluta en TV till "TV-hålet" i det uttaget och kollar om det fungerar. (Den nya TV:n eller den du lånar eller den den du burit ner från övervåningen. Eller att du ordnar en lång kabel och drar den från detta uttag upp till den TV du har på övervåningen)
TV:n är ett perfekt "instrument" för detta. Att skaffa ett mer "proffsigt" instrument ger dig nog mer bekymmer än det löser.
Att ordna en antenninstallatör som kommer och mäter upp signalerna är så klart det allra bekvämaste sättet. Kanske till och med den bästa lösningen. Numera är det digital utsändning som gäller. Filter, dosor, förstärkare och annat som kan finnas i en äldre villa kanske inte gör jobbet optimalt.
Beträffande TV med inspelningsmöjlighet har jag ingen aning.
Letar man rätt på en gammal VHS någonstans så lär den väl vilja ha analog input, så då får man se till att leta rätt på en "digitalbox" också om det ska gå att spela in något. Sedan ska VHS:en kopplas till TV:n, det kanske inte bara är att plugga in i en ny TV. Så även om man är en äldre människa som tycker att "det duger med en VHS som det gjorde förr" så är det nog ändå enklare att spela in till hårddisk.B Brizze skrev:
Det är det uppenbara sättet att testa. Främst eftersom TV man har redan är korrekt inställd.Alfredo skrev:
Naturligtvis behöver man inte bära runt TVn om det är opraktiskt. Det går utmärkt att testa med en antennkabel som är lång nog. Vilket är betydligt smidigare än att skaffa mätare eller bära runt TV-apparater.
Med det sagt ser jag egentligen ingen anledning att misstänka att antennuttaget inte fungerar.
Då är ni kloka nog att inse att man har mycket att vinna på att "hänga med" utvecklingen. Ni var med när högertrafiken, färgtv och TV2 kom.axelman skrev:
Det är visserligen nästan 60 år sedan TV2 kom. Men nog tittade ni på TV4 mm när det gick?axelman skrev:
Jag skulle säga att om man inte längre är så rörlig är TV och Internet fantastiska saker för att hålla sig ajour med utvecklingen.
En väldigt smart sak är att skaffa likadana TV:ar uppe och nere. Samma märke och serie, men gärna olika storlekar. Så att ni vet exakt hur de fungerar. Dagens teknik må vara avancerad och bra, men användarvänligheten är inte en stark sida. Det räcker att lära sig en TV, tycker jag. Har ni pengarna är detta ett bra råd. Många i min omgivning har gjort så. Speciellt när de blivit äldre.
Jo, jag vet att ni har en TV nu. Den kan ni säkert överlåta till dottern eller någon i släkten.
Det finns mängder av svenskspråkiga kanaler numera. Så min rekommendation år att ta hjälp av dottern eller någon vän och se till att ni får tillgång till mer än SVT1 och SVT2. Det tycker jag faktiskt man förtjänar när man är 80+.