16 965 läst ·
131 svar
17k läst
131 svar
Vi behöver en tv till nedre våningen. Hustrun rejält sjuk
Vi har vår Pioneer 50 " tv på ovanvåningen. med inspelningsmöjlighet via en Humax box, Hustrun tyvärr sjuklig så hon kan varken gå upp eller nedför trappan. Vi ser TV via en "vanlig" takantenn.
Nu fundera vi på att köpa en ny tv för att installera på nedre våningen i "vardagsrummet".
Vi har på lämpligt ställe en antennkabelände i lämpligt hörn. Den installerade jag för många år sedan.
Hur gör jag för att kontrollera om det finns signal i Tv-kabeländen ?
Om signal så är det väl bara att leta efter TV.. Tv uppe är på 50 " så vill nog ha en TV nere på kanske minst 40".
Finns det apparater i dag där man har möjlighet att spela in till själva TV´n?
Det vore skönt med en Tv med eget inspelnings utrymme.
Jag hoppas på tips.
Hälsar
Axelman
Nu fundera vi på att köpa en ny tv för att installera på nedre våningen i "vardagsrummet".
Vi har på lämpligt ställe en antennkabelände i lämpligt hörn. Den installerade jag för många år sedan.
Om signal så är det väl bara att leta efter TV.. Tv uppe är på 50 " så vill nog ha en TV nere på kanske minst 40".
Jag hoppas på tips.
Hälsar
Axelman
Om du monterade uttag/kabel själv har du väl koll på förutsättningarna? Följ antennkabeln från antennen och se var den tar vägen. Om du skall ha möjlighet att koppla antennen till 2 TV behöver du en splitter på vägen.
Har du internet? I så fall har alla i princip TV apparater möjlighet att installera SVT-play appen så slipper du spela in. Bara att välja vilket program du ska se och när.
TV apparater kan tyvärr inte spela in, det krävs en inspelningsbar tvbox, och att TVsändningarna kommer via den.
TV apparater kan tyvärr inte spela in, det krävs en inspelningsbar tvbox, och att TVsändningarna kommer via den.
Jag tror du får svårt att hitta någon TV med inbyggd lagring, en USB-disk är nog ett krav i de flesta fall.axelman skrev:
Vi har vår Pioneer 50 " tv på ovanvåningen. med inspelningsmöjlighet via en Humax box, Hustrun tyvärr sjuklig så hon kan varken gå upp eller nedför trappan. Vi ser TV via en "vanlig" takantenn.
Jag hoppas på tips.
Hälsar
Axelman
Jag tror det är tvärtom, de flesta TV-apparater med DVB-T-mottagare idag kan faktiskt spela in åtminstone till en USB-disk.Unikt namn skrev:
Men annars håller jag med, internet-streaming är ett bättre alternativ.
Som sagt, har du hyfsat internet, börja använda play tjänster så behöver ni inte spela in.axelman skrev:
Jag hoppas på tips.
Hälsar
Axelman
Funktionen finns inbyggt i TV.
Personligen gillar jag Apple TV bättre än de inbyggda systemen, men det är en smak fråga.
Klart dom har, med BankID och sånt.snaggletooth skrev:
Smartfånen har hotspot funktion ( internetdelning) som jag många gånger använt för att koppla upp min Laptop mot internet när jag varit utomlands och köpt lokalt telefon nummer med internet access eftersom mitt svenska abbonemang är ohemult dyrt där jag är, 20 kr/minut för att ta emot ett samtal är fn ocker!