TRJBerg TRJBerg skrev:
Har jag gjort. TS skriver "funderar på"...
Jag tror det syftas på själva rubriken som är mer konkret än första inlägget.

TRJBerg
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror det syftas på själva rubriken som är mer konkret än första inlägget.
Jo. Men sammantaget i allt TS skrivit låter det som att avstå helt är ett möjligt scenario. Men det känns oklart.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Vad jag undrar av TS är om en TV på undervåningen är ett måste eller inte. Verkar inte vara det av formuleringarna men är osäker. (Påverkar ju rådgivningen.)
Vad hade du tänkt att ge för råd om han vill avstå från att ha en TV på undervåningen? 🧐

• Haha
  • Gilla
globaljuggler och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vad jag undrar av TS är om en TV på undervåningen är ett måste eller inte. Verkar inte vara det av formuleringarna men är osäker. (Påverkar ju rådgivningen.)
Citerar trådrubriken: "Vi behöver en tv till nedre våningen. Hustrun rejält sjuk"
Menar du att ordet "behöver" inte är synonymt med "måste" i detta fallet? Hur tänker du då?
Eller missade du bara att läsa...

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
O O skrev:
Menar du att ordet "behöver" inte är synonymt med "måste" i detta fallet? Hur tänker du då?
Ska du nu försöka framstå som dryg kanske du åtminstone bör läsa trådens första inlägg där TS skriver:

axelman axelman skrev:
Nu fundera vi på att köpa en ny tv för att installera på nedre våningen i "vardagsrummet".
Att fundera på att köpa något är inte synonymt med att man måste köpa något eller att man helt säkert kommer att köpa något, så det är rätt naturligt att TS avsikt inte enbart går att tolka som du gör.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg
O O skrev:
Citerar trådrubriken: "Vi behöver en tv till nedre våningen. Hustrun rejält sjuk"
Läs vad jag skrev.

TRJBerg
Hannuse Hannuse skrev:
Vad hade du tänkt att ge för råd om han vill avstå från att ha en TV på undervåningen? 🧐
Inget råd.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Läs vad jag skrev.
Gjorde det:
TRJBerg TRJBerg skrev:
Verkar inte vara det av formuleringarna men är osäker.

Hannuse Hannuse skrev:
Jag skulle ha köpt en TV som steg 1, och kopplat in den.
Fungerar det, då är ju saken avklarad.
Fungerar det inte, då får du börja utifrån det, och det problemet hade du ändå haft, och TV:n behöver du i alla fall.
Så, börja med att skaffa en TV.
När det gäller att kunna spela in så finns det fortfarande VHS bandspelare i massor på begagnatmarknaden, det kan vara ett nog så bra, och framförallt enkelt alternativ värt att tänka på.
Vhs bandspelarna använder analog teknik. Svt använder digital teknik så glöm dem.....

Alfredo Alfredo skrev:
Att fundera på att köpa något är inte synonymt med att man måste köpa något eller att man helt säkert kommer att köpa något, så det är rätt naturligt att TS avsikt inte enbart går att tolka som du gör.
Om man bemödar sig med att läsa trådrubriken och det TS senare skriver i tråden ser jag inget utrymme att tolka det annorlunda.
TS har redan svarat dig så här klart och tydligt:
axelman axelman skrev:
Det gäller en ny tv EJ KÖPT ÄNNU:
@Alfredo Läste du inte det?

O O skrev:
Läste du inte det?
Absolut läste jag det. Om man funderar på att köpa en ny TV är det rätt uppenbart att det "gäller en ny tv EJ KÖPT ÄNNU". Det förstår nog alla.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
G gamlahulta skrev:
Vhs bandspelarna använder analog teknik. Svt använder digital teknik så glöm dem.....
Bra input.
Man behöver inte utesluta en hederlig VHS, det funkar bra.
Men man måste se till att TV/box har rätt möjligheter.
Så ställ bara dessa frågor till en kunnig säljare, så löser det sig, det funkade för mig.

Nu har VHS nämnts i många inlägg. Jag kanske har missat om TS sagt något om det, jag såg bara önskan om inspelningsmöjlighet.
Men rent generellt så måste man väl ändå säga att VHS är en kass lösning. Dålig bild, inte anpassad för digitalt, stor och klumpig och kassetter behövs för inspelning. Jag kan förstå om någon äldre person uttryckligen vill ha det så för man förstår sig inte på "något nytt". Men annars finns det väl ändå ingen anledning att ta upp det som ett alternativ.
Det man får tänka på om man har TV med inspelningsmöjlighet (med eller utan extern hårddisk) är att det kanske inte går att titta på en kanal och spela in från en annan hur som helst.(Åtminstone var det så för några år sedan.)

B Bigfoot skrev:
Nu har VHS nämnts i många inlägg. Jag kanske har missat om TS sagt något om det, jag såg bara önskan om inspelningsmöjlighet.
Men rent generellt så måste man väl ändå säga att VHS är en kass lösning. Dålig bild, inte anpassad för digitalt, stor och klumpig och kassetter behövs för inspelning. Jag kan förstå om någon äldre person uttryckligen vill ha det så för man förstår sig inte på "något nytt". Men annars finns det väl ändå ingen anledning att ta upp det som ett alternativ.
Det man får tänka på om man har TV med inspelningsmöjlighet (med eller utan extern hårddisk) är att det kanske inte går att titta på en kanal och spela in från en annan hur som helst.(Åtminstone var det så för några år sedan.)
Det är en billig lösning, med helt ok bildkvalitet….tycker jag.
Allting är relativt tänker jag, men för mig funkar det.
Har inget problem med att den är stor till formatet och behöver en kasset (använder några få om och om igen).
Så varför inte ta upp den som ett alternativ, sedan är det ju fritt att välja.
Men funkar gör den 🤟

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Det är en billig lösning, med helt ok bildkvalitet….tycker jag.
Allting är relativt tänker jag, men för mig funkar det.
Har inget problem med att den är stor till formatet och behöver en kasset (använder några få om och om igen).
Så varför inte ta upp den som ett alternativ, sedan är det ju fritt att välja.
Men funkar gör den 🤟
En VHS-spelare har en tuner för analoga signaler. Det är mycket länge sedan de analoga TV-utsändningarna släcktes ned i Sverige. Alltså behöver man en digitalbox xom ansluts till VHS-spelaren. Förutom att detta innebär krångel med ytterligare en apparat och ytterligare en fjärr så är digitalboxar rätt svåra att få tag på i nuläget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.