16 965 läst ·
131 svar
17k läst
131 svar
Vi behöver en tv till nedre våningen. Hustrun rejält sjuk
Det ser ut som vanlig antennsplitter 75 Ohm.
Är det signal i högra kabeln så ska även den vänstra funka.
Är det signal i högra kabeln så ska även den vänstra funka.
Är det inte så att oavsett måste ni anlita en elektriker (motsvarande) om inte uttaget på undervåningen fungerar? Så är det inte enklast att köpa TV:n och testa? I bästa fall fungerar det, annnars elektriker.axelman skrev:
TACK
På blivande nya tv-väggen så finns nere till höger en vit dosa som innehåller
kabel in utifrån, från taket-
och
kabel ut till höger. den kabeln går till ett uttag, som jag använde till "Stereosystemet" med radio,
skivspelare ,etc bandspelare mm
In / UTgången till VÄNSTER är tom. JAG BIFOGAR EN LITE DÅLIG BILD. Enkel Mobil
Vänstra utgången tänkte jag använda till Nya kvälls-TV´ så att vi kan se på typ RAPPORT / AKTUELLT på kvällningen.
Men först vill vi förstås veta om det är STRÖM / EFFEKT / eller vad det kallas . i kablaget från TV-masten på taket.
Bifogar snart ett par bilder på RADIOUTTAGET.
Det ser kanske inte så svårt ut att montera en TV-kabel från suddiga dosan till tv´n med en korrekt kontakt till tv´n ?
MÅNGA HÄLSNINGAR
AXELMAN
I FALSTERBO
(Eller det blir väl elektriker ändå pga ni måste in i dosan om jag förstår senaste inlägget rätt?)
En annan sak: jag är lite okunnig här, men från vad jag minns från många år sedan så har radioutsändningar andra frekvenser och antennkonstruktioner än TV:utsändningar. Om det är så fungerat inte uttaget ändå.
Play är utmärkt men nyckfullt.H hempularen skrev:Som sagt, i princip alla TVar idag kan kopplas upp mot internet och har SVT play appen inbyggd i TVn. Så du kan titta på TV1 och TV2 via nätet precis lika enkelt som via antenn. Du kan dessutom i appen i princip se allt vid senare tillfälle. Man behöver inte spela in längre. Och givetvis på samma sätt på en massa andra kanaler, men då kostar det extra abbonemang.
Finns flera program som plockats bort på svtplay som jag önskar att jag spelat in.
Likaså på BBC
Men många tv idag stöder inspelning till USB, det är vad OP bör leta efter
Jag hade köpt en TV och provat.axelman skrev:
Fungerar det är det bara att titta (en kanalsökning behövs).
Fungerar det inte så är det sedan enkelt att felsöka.
Vill ni inte ta kostnad för TV innan ni vet om det fungerar, köp en lång antennsladd som når mellan uttag och befintlig TV, 15-20m borde väl räcka i ett normalstort hus.