J
L Leif i Skåne skrev:
Men om man är 80+ bor på landet utan internet ingen teckning på en mobiltelefon, då är det inte lätt att se på SVT Play 🤔😂
Jodå, här ser du den. Superfin teckning, allt fungerar
Screenshot_20260528-111737.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
  • Älska
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
axelman axelman skrev:
VI är + 80.
vi nöjer oss med svt 1 och svt 2
Ett alternativ är att köpa en inomhus antenn för några hundringar, bor ni hyfsat till så fungerar det utmärkt.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ett alternativ är att köpa en inomhus antenn för några hundringar, bor ni hyfsat till så fungerar det utmärkt.
Jag håller det klokare att köpa en TV i första hand, om den inte fungerar på nedervåningen kan ju en innomhus antenn vara en möjlig lösning...

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ja det blir ju betydligt billigare att åka en extra gång och lägga ut en par hundringar. Någon typ av signalmottagning måste man ju ha, det räcker ju inte med endast en tv.
En annan sak är att det är så enkelt det kan bli med en inomhusantenn. Bara att plugga in och sedan titta.

E elmont skrev:
Ja det blir ju betydligt billigare att åka en extra gång och lägga ut en par hundringar. Någon typ av signalmottagning måste man ju ha, det räcker ju inte med endast en tv.
En annan sak är att det är så enkelt det kan bli med en inomhusantenn. Bara att plugga in och sedan titta.
Att kika på en innomhusantenn är nog ungefär lika kul som att kika på den antennkabel TS redan har dragen till nedervåningen...

Alternativet är naturligtvis förutsatt att den befintliga lösningen inte fungerar. För mig var det ju så självklart att jag över huvud taget inte tyckte att den behövdes nämnas. 😳

• Gilla
oxxen
  • Laddar…
Nissens
F fribygg skrev:
Att kika på en innomhusantenn är nog ungefär lika kul som att kika på den antennkabel TS redan har dragen till nedervåningen...
Tänker att det är därför TS tänker köpa en TV. Den är det sannolikt roligare att titta på. 😉

• Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
Kan inte du flytta ner tv.n till nedanvåningen och ni kan se på tv tillsammans.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
snaggletooth snaggletooth skrev:
Ja dom flesta har väl en smartfån åtminstone, men nu gissar jag bara.
Men en sådan kan "casta" upp till TVn och voilà så har du en "smartare" TV.

axelman axelman skrev:
VI är + 80.
vi nöjer oss med svt 1 och svt 2
Hej
Gör så här att köp den tv ni vill ha.

Kontakta en lokal elektriker och berätta att du vill dela på antennkabeln och dra ner till nedervåningen.

Det kanske kostar säkert 2000-3000 inkl allt, beroende på hur otillgängligt det är.

Mvh Peter

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
T timmerhuset_78 skrev:
Hej
Gör så här att köp den tv ni vill ha.

Kontakta en lokal elektriker och berätta att du vill dela på antennkabeln och dra ner till nedervåningen.

Det kanske kostar säkert 2000-3000 inkl allt, beroende på hur otillgängligt det är.

Mvh Peter
Varför spendera pengar på en elektriker när det redan finns en antennkabel dragen till önskad plats?

Vi har på lämpligt ställe en antennkabelände i lämpligt hörn. Den installerade jag för många år sedan.

Ska man ta in extern hjälp så borde en antenntekniker/firma så fall vara lämpligare. Med ett antenninstrument går det på någon minut att avgöra om där finns en användbar signal.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Varför spendera pengar på en elektriker när det redan finns en antennkabel dragen till önskad plast?

Vi har på lämpligt ställe en antennkabelände i lämpligt hörn. Den installerade jag för många år sedan.

Ska man ta in extern hjälp så borde en antenntekniker/firma så fall vara lämpligare. Med ett antenninstrument går det på någon minut att avgöra om där finns en användbar signal.
Ok missade den, ber om ursäkt. Var för mycket skit att ta sig genom i tråden.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
axelman axelman skrev:
Vi har vår Pioneer 50 " tv på ovanvåningen. med inspelningsmöjlighet via en Humax box, Hustrun tyvärr sjuklig så hon kan varken gå upp eller nedför trappan. Vi ser TV via en "vanlig" takantenn.
Nu fundera vi på att köpa en ny tv för att installera på nedre våningen i "vardagsrummet".
Hur gör jag för att kontrollera om det finns signal i Tv-kabeländen ?
Om signal så är det väl bara att leta efter TV.. Tv uppe är på 50 " så vill nog ha en TV nere på kanske minst 40".
Finns det apparater i dag där man har möjlighet att spela in till själva TV´n?
Det vore skönt med en Tv med eget inspelnings utrymme.
Jag hoppas på tips.
Hälsar
Axelman
Hej. Det finns hyfsat billiga signalmätare att köpa för o kolla om där finns signal och hur stark. Fyngiq har en DVB-T mätare tex för några hundralappar. De flesta nya tv apparater har med hjälp av "timeshift" plus ett usb-minne (som får köpas separat), möjligheten att både pausa och spela in program från 1, 2, svt24, barnkanalen och kunskapskanalen. Jag förstår att du vill ha ett informations-alternativ vs bredbandet som ingår i Svensk information och beredskapsplan. Vilket bredband inte gör idag. Om du chansar o köper en ny tv direkt, så gör du "vinst' i alla fall tror jag, då jag misstänker att din Pioneer har några år på nacken o en väldigt dålig bild. Om jag får tipsa,, så är det nog dags att din gamla TV får flytta på sig i vilket fall. LG 48/55 G5 som finns för halva priset just nu erbjuder både betydligt högre ljusstyrka, klarare bild och fria "rakuten"kanaler via marknätet som du får på köpet ! Lycka till

D Dilato skrev:
Hmm .men man kan sitta på byggahus ändå?
Det finns abonnemang med internet på telefoner ochså om du inte visste det.

TACK
På blivande nya tv-väggen så finns nere till höger en vit dosa som innehåller
kabel in utifrån, från taket-
och
kabel ut till höger. den kabeln går till ett uttag, som jag använde till "Stereosystemet" med radio,
skivspelare ,etc bandspelare mm
In / UTgången till VÄNSTER är tom. JAG BIFOGAR EN LITE DÅLIG BILD. Enkel Mobil
Vänstra utgången tänkte jag använda till Nya kvälls-TV´ så att vi kan se på typ RAPPORT / AKTUELLT på kvällningen.

Men först vill vi förstås veta om det är STRÖM / EFFEKT / eller vad det kallas . i kablaget från TV-masten på taket.
Bifogar snart ett par bilder på RADIOUTTAGET.
Det ser kanske inte så svårt ut att montera en TV-kabel från suddiga dosan till tv´n med en korrekt kontakt till tv´n ?

MÅNGA HÄLSNINGAR
AXELMAN
I FALSTERBO

• Kabel Dosa på insidan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.