D Dilato skrev:
Finns det något att titta på via antenn numera?

Allt finns via "play" och då behöver du ingen antenn men du behöver internet.
VI är + 80.
vi nöjer oss med svt 1 och svt 2

• Gilla
Ulf Peter och 14 till
  • Laddar…
Köp TVn och testa. Be om att få den installerad och se om om kan göra något med uttaget om det inte fungerar. I värsta fall så får ni spika upp en lång förlängningskabel eller borra ett diskret hål? Kanske går det med ett annan antenn vid TVn? Kanske går det som nämnt innan att få igång en internet tv? På nått sätt ska ni nog lyckats så hon kan få ha det bra!

Som sagt, i princip alla TVar idag kan kopplas upp mot internet och har SVT play appen inbyggd i TVn. Så du kan titta på TV1 och TV2 via nätet precis lika enkelt som via antenn. Du kan dessutom i appen i princip se allt vid senare tillfälle. Man behöver inte spela in längre. Och givetvis på samma sätt på en massa andra kanaler, men då kostar det extra abbonemang.

• Gilla
Jan 34
  • Laddar…
axelman axelman skrev:
vi nöjer oss med svt 1 och svt 2
Men har ni bredband hemma? Då kan du se SVT och mycket annat på ett enkelt sätt via internet. En Apple TV exempelvis för ett par tusenlappar löser detta på ett mycket smidigt sätt.

H hempularen skrev:
Man behöver inte spela in längre.
Det är i och för sig inte helt sant. Det finns mycket som sänds på "linjär-TV" som inte är tillgängligt att streama eller bara finns tillgängligt en kort tid. Sen kan det finnas program som man av någon anledning vill behålla för gott.

• Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Det var ju f-n vad alla pratar om internet när frågan var, 1 hur vet jag om antennuttaget fungerar och 2 finns tv som kan spela in :-)

1. Kanske en ide är att köpa en väldigt lång antennkabel av förlängningstyp. Ser du till att köpa en där du har öppet köp kan du vid behov testa med din pioneer där uppe, har du signal så returnerar du kabeln sen.

2. Många kan spela in ja och ha time-lapse mm men kräver oftast något att lagra på. Ett stort, snabbt usb minne så är saken klar.

• Gilla
MasMats och 3 till
  • Laddar…
Du måste koppla in en TV för att avgöra om det finns tv-signal i kabeln.

Inspelning på ett USB-minne, funktionen finns på en del/många apparater, har själv bara testa lite snabbt, osäker på hur användarvänligt och hur bra det fungerar. Sannolikt en kompromisslösning som kan vara trixig att använda.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle ha köpt en TV som steg 1, och kopplat in den.
Fungerar det, då är ju saken avklarad.
Fungerar det inte, då får du börja utifrån det, och det problemet hade du ändå haft, och TV:n behöver du i alla fall.
Så, börja med att skaffa en TV.
När det gäller att kunna spela in så finns det fortfarande VHS bandspelare i massor på begagnatmarknaden, det kan vara ett nog så bra, och framförallt enkelt alternativ värt att tänka på.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Så, börja med att skaffa en TV.
Jag skulle nog börja med att tillfälligt flytta den existerande apparaten för att testa. Även om det är lite bökigt att flytta en rätt stor TV låter det både enklare och billigare än att köpa en helt ny.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt, i princip alla TVar idag kan kopplas upp mot internet och har SVT play appen inbyggd i TVn. Så du kan titta på TV1 och TV2 via nätet precis lika enkelt som via antenn.
Men om man är 80+ bor på landet utan internet ingen teckning på en mobiltelefon, då är det inte lätt att se på SVT Play 🤔😂

• Älska
MONTREAL
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Men om man är 80+ bor på landet utan internet ingen teckning på en mobiltelefon
Jag ser inget som antyder att TS "bor på landet utan internet ingen teckning på en mobiltelefon". Givetvis kan det vara så men varför gissa att det är så helt utan grund?

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag skulle nog börja med att tillfälligt flytta den existerande apparaten för att testa. Även om det är lite bökigt att flytta en rätt stor TV låter det både enklare och billigare än att köpa en helt ny.
En ny TV har ju TS redan bestämt sej för så att flytta runt den gamla apparaten i huset verkar onödigt.

Köp en ny TV. Koppla in den på nedervåningen och kolla om det funkar, om inte återkom här i tråden så tror jag att du kommer få goda råd om hur du ska gå vidare.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F fribygg skrev:
En ny TV har ju TS redan bestämt sej för
Ja kommer TS att skaffa en ny TV oavsett om antennuttaget fungerar eller ej så är det givetvis enklast att bara skaffa den. Jag uppfattar inte inköpsalternativet som helt självklart då TS skriver "Nu fundera vi på att köpa en ny tv för att installera på nedre våningen".

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Nissens
L Leif i Skåne skrev:
Men om man är 80+ bor på landet utan internet ingen teckning på en mobiltelefon, då är det inte lätt att se på SVT Play 🤔😂
Dels har TS inte sagt något av det, dels undrar jag vad ålder har med något att göra?
Min morsa går mot 90 och har både play och internet, Iphone o dator…

• Gilla
possum77 och 4 till
  • Laddar…
axelman axelman skrev:
TV på ovanvåningen fungera perfekt va masten
Låna en lite mindre och lättare TV av en granne och koppla in där nere och se om du har signal i uttaget.
Alternativt leta fram en lång antennkabel och dra från uttaget nere till TV:n uppe.
Du kan ju låna ihop kablar och koppla ihop.

Räkna med att nyare TV innebär fler knapptryck för att få igång markbunden TV. Den ligger i en app på min nya LG och även andra jag har testat.
Kanske går det dock att ställa in att den startar upp "live TV" appen automatiskt varje gång TVn startas....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.