23 567 läst ·
110 svar
24k läst
110 svar
Vettig offert på eldragning?!
Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
För att det för det första inte är tillåtet och för det andra gissar jag att TS inte anser sig ha kunskap/tid då han valt att anlita en elektriker för jobbet.
L lofe skrev:Hej! Jag ska fråga min sambo ikväll, han är elektriker. Personligen tycker jag det verkar dyrt. Jag skulle be dem specificera arbetskostnad och material separat. Var i Sverige bor ni
Ska dra el i uterummet. 6 st lamputtag (4 ovan fönster och 2 "i mitten" av taket), 4 st vägguttag och 3 tändningar. (El finns på utsidan av huset så det behövs ingen framdragning av el.). Jag ska även installera en jordfelsbrytare på hela huset.
Jag har fått in en offert på 10 000 inkl moms för arbete och material. Känns det som ett vettigt pris?!
mvh
Johan
L lofe skrev:Hej!
Ska dra el i uterummet. 6 st lamputtag (4 ovan fönster och 2 "i mitten" av taket), 4 st vägguttag och 3 tändningar. (El finns på utsidan av huset så det behövs ingen framdragning av el.). Jag ska även installera en jordfelsbrytare på hela huset.
Jag har fått in en offert på 10 000 inkl moms för arbete och material. Känns det som ett vettigt pris?!
mvh
Johan
Är det förbjudet att spika upp en utanpåliggande kabel? Inlägget avslöjar inte vilken typ av installation som avses och jag förutsatte att det var en utanpåliggande som ska utföras.J jonko skrev:
Jag tycker det känns billigt.
Först är 2 000 moms till staten, kvar 8 000 till elis.
En sak gör mig lite frågande, ska du infälld eller utanpåinstallation i uterummet?
Först är 2 000 moms till staten, kvar 8 000 till elis.
En sak gör mig lite frågande, ska du infälld eller utanpåinstallation i uterummet?
Isf ska ju elis dit två gånger. Då är det definitivt billigt.
Är det efter för?L lofe skrev:Hej!
mvh
Johan
Christina
Ja och dessutom går sällan en jfbinstallation smärtfritt. Ofta får man leta sig gråhårig efter den eller de gruppledningarna, där någonstans i en dosa gömd under tapeten neutral och jord sitter ihop i en torix.L lofe skrev:Ok.
Jag räknade lite själv.
Kollade materialpriser på eldirekt.se
3x1 polig 256kr
vägguttag 139x4 = 556kr
takuttag 70x6= 420kr
kabel 50m 1500 kr (borde räcka med 50 m)
flexrör 50m 380
jordfelsbrytare 1000kr
summa 4112
Sen lägger dom väl på lite så säg 5000kr i materialkostnad?!
De borde väl göra det på en dag. 8 timmar a 600-700 kr?! Det blir väl kring 5000kr
Totalt blir det ca 10000kr
Tänker jag rätt?!
Blir upprörd av bara tanken
Fast felsökning av eventuella jordfel ingår inte i offerten. Så det tillkommer ju snabbt timmar ifall det är nått problem.Garningen skrev:
Många elektriker som svarat , 10000 kr är sjukt dyrt.L lofe skrev:Hej!
mvh
Johan
L lofe skrev:Ok.
Jag räknade lite själv.
Kollade materialpriser på eldirekt.se
3x1 polig 256kr
vägguttag 139x4 = 556kr
takuttag 70x6= 420kr
kabel 50m 1500 kr (borde räcka med 50 m)
flexrör 50m 380
jordfelsbrytare 1000kr
summa 4112
Sen lägger dom väl på lite så säg 5000kr i materialkostnad?!
De borde väl göra det på en dag. 8 timmar a 600-700 kr?! Det blir väl kring 5000kr
Totalt blir det ca 10000kr
Tänker jag rätt?!
En grov generell tumregel är att materialet är ca 1/3 av ett jobb, det är ganska ofta så för de flesta sålänge de inte är svindyra special konstruktioner..