Du har helt klart INTE klart för dig hur systemet är tänkt att fungera, läs en av trådarna om behörighet.

• Gilla
Matten och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Du har helt klart INTE klart för dig hur systemet är tänkt att fungera, läs en av trådarna om behörighet.
Det finns som sagt åtskilliga tolkningar och flera möjliga rätt och fel. Har varit involverad i kvalitetsarbete på olika sätt under hela mitt yrkesliv och har haft givande diskussioner både med folk på Intetek, UL och FDA, och man kan nog säga att så länge det inte finns prejuridiserande domar så kan olika tolkningar vara rätt, eller fel. Men det är oftast kundens tolkning som av praktiska skäl får gälla. Inte helt applicerbart här, men varje part menar att hans tolkning är den enda rätta, och så är det ju inte i verkligheten.

Då kan man ju undra varför du inte har koll på hur det fungerar med auktorisationen för elarbeten och tidigare behörigheter. Eller du kanske inte fått relevant information?
För det finns inga "tolkningar" utan klara och tydliga regler.

• Gilla
tommib och 6 till
  • Laddar…
Lite kort om vad man får och inte får göra som obehörig vid eljobb.

Du får, byta ett befintligt vägguttag om du har nödig kännedom. Du får byta en strömbrytare om du har nödig kännedom. -du kan byta säkring och glödlampa.

Du får INTE montera vp rör och dosor. Du får inte göra nånting som innebär en fast installation för starkström.
Detta kräver en behörighet. Även en yrkesman är som regel begränsad för vad han kan göra på sin fritid.
Att en lärling tillåts dra el beror på ett anställningsförhållande där denna är under uppsyn och arbetar åt en auktoriserad firma. Tidigare sa man att man jobbade under uppsyn av behörig installatör.
Endast en person med fullständig behörighet får enligt lag utföra elinstallationer på sin fritid och då utan något affärsmässigt intresse.
En vanlig elektriker har som regel en begränsad behörighet vilket normalt inte är godkänt utanför tjänsten. Beror på omfattningen av jobbet.

Vad händer då om en obehörig drar rör och kablar som en elektriker godkänner?
Då begår du ett lagbrott och elfirman kan dels hamna i rätten och bli stämd av försäkringsbolag vid olycka samt kan bli fråntagen sin auktorisation från elsäkerhetsverket.
Den som dragit rör och kablar är enligt lag ansvarig för installationen. En elfirma kan endast godkänna arbete utförd av sina anställda som ingår i företagets egenkontrollsprogram.

En elfirma kan således inte "godkänna" kunders arbete enligt lag.
Även om en elfirma har utfört elinstallationen så är det alltid elanläggningens innehavare som är ansvarig för att anläggningen är elsäker.
Därmed inte sagt att elfirman går fria om dom utfört installationer som inte är enligt reglemente, så funkar det inte.

Hur vet jag detta? Jag är auktoriserad av elsäkerhetsverket.

Redigerat:
  • Gilla
claesborjesson och 7 till
  • Laddar…
Mitt råd är att ta reda på en seriös bra elektriker med goda referenser och sedan ta arbetet på löpande räkning. Tryggt för hantverkaren, och du riskerar inte att betala mer än vad det kostar. Gör upp lm påslag på material också i förväg så är du än mer safe.

• Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Det finns liknande regler och lagar för flygande utrustning och för livsuppehållande apparater i sjukvården. Mycket strängare krav /lagar än för elsäkerhet enligt min mening. Oavsett så gäller att utföraren säkerställer att arbetet gjorts på ett riktigt sätt. Det är inte montören som har ansvaret utan den som "säkerställer och godkänner" och som exempel kan utfärda t ex CoC, eller CE, UL o liknande. Att det inte skulle kunna tillämpas på en elanläggning är en parts tolkning. Lagar är mångtydliga och utan domar så vet ingen vad som faktiskt gäller. Men du kanske känner till något fall där det prövats i domstol.

lilytwig lilytwig skrev:
Det finns liknande regler och lagar för flygande utrustning och för livsuppehållande apparater i sjukvården. Mycket strängare krav /lagar än för elsäkerhet enligt min mening. Oavsett så gäller att utföraren säkerställer att arbetet gjorts på ett riktigt sätt. Det är inte montören som har ansvaret utan den som "säkerställer och godkänner" och som exempel kan utfärda t ex CoC, eller CE, UL o liknande. Att det inte skulle kunna tillämpas på en elanläggning är en parts tolkning. Lagar är mångtydliga och utan domar så vet ingen vad som faktiskt gäller. Men du kanske känner till något fall där det prövats i domstol.
Exakt vad är det som du inte förstår? Vem som får utföra elinstallationer är reglerat i lag.
Jag kan köra buss, om jag låter en behörig busschaufför lägga i växeln åt mig kör jag lagligt då?

Du dividerar i en fråga som inte behöver tolkas.. Har du en auktorisation av elsäkerhetsverket så får du utföra elinstallationer. Har du ett B körkort får du köra bil.
Det är inte svårare än så.

• Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
På frågan om 10000kr är mycket pengar, ja såklart det är.
Är det rimligt? Ja det är rimligt. Fast pris är inte samma som billigast pris. Du betalar även för hantverkarens risk att jobbet tar mer tid än beräknat.
Löpande räkning är absolut billigast sålänge allt flyter på utan problem.

Folk förstår inte hur mycket skatter och avgifter dom betalar. Det sorgligaste tycker jag är när människor som röstar vänster vill betala svart. Mer tydligt än så kan det knappast bli.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Äpplen är icke päron. Blanda inte ihop saker med dåliga jämförelser.
Att klamra en kabel eller att montera rör är inte en elinstallation. Det blir det först när det inkluderas i en elanläggning. (Helt ok att köra bil på avlyst bana utan körkort. Helt ok att övningsköra utan körkort). Montören/ operatören/name it gör ett jobb enligt anvisning. Utföraren kontrollerar och godkänner. Finns inget som hindrar detta.
Jag är absolut inte av åsikten att kreti och pleti ska göra sådant de inte behärskar, men stör mig på vissas kategoriskt egna tolkning om vad som är rätt eller fel.
Verkligheten ser ut som den gör och det sitter inte en massa elförbrytare i fängelse.

Enligt elsäkerhetsverket krävs det auktorisation för att gräva ett dike som man senare ska lägga en starkströmskabel i... Vad gäller tomrör så är det tillåtet att utan auktorisation dra dom om man har tänkt att dom ska användas till t ex ljud, data eller telefoni, men inte om man har tänkt att någon ska dra in en starkströmskabel i dom.
Så man får helt enkelt dra tomrör för den feta ljudanläggningen med 14 högtalare i taket, innanför dörren och två decimeter från golvet men ångra sig och be elektrikern använda rören till elen istället...

• Gilla
  • Haha
reez och 4 till
  • Laddar…
Det är väl just där det finns en liiiten lucka, man får dra kanalisation själv för andra ändamål än eldragning, sen kan en elektriker i fråga VÄLJA att använda befintlig kanalisation om han anser den vara lämplig.

Att däremot dra kabeln är inte ok.

• Gilla
lilytwig
  • Laddar…
useless useless skrev:
Enligt elsäkerhetsverket krävs det auktorisation för att gräva ett dike som man senare ska lägga en starkströmskabel i... Vad gäller tomrör så är det tillåtet att utan auktorisation dra dom om man har tänkt att dom ska användas till t ex ljud, data eller telefoni, men inte om man har tänkt att någon ska dra in en starkströmskabel i dom.
Så man får helt enkelt dra tomrör för den feta ljudanläggningen med 14 högtalare i taket, innanför dörren och två decimeter från golvet men ångra sig och be elektrikern använda rören till elen istället...
Så skulle det kunna vara om det inte vore för en liten detalj som du nog inte tänkte på. Elektrikern måste kunna utföra kontroller enligt företagets egenkontrollsprogram, kan han göra det i ditt exempel? Vet du vilka minimikrav företaget har ställt på utförandet i sitt egenkontrollsprogram?
Det kan verka enkelt i en lekmans perspektiv men försök uppfyklka
useless useless skrev:
Uppfyller du företagets minimumkrav för egenkontroll enligt deras egenkontrollsprogram då? I ditt fall är det spekulationer och rörinstallationen är fortfarande utförd av obehörig när starkström passerar.
Löjlig regel kan tyckas men den finns där av en anledning, liksom att du ska blinka när du svänger ut ur en rondell.
Man kan svänga ut ut ändå utan att nåt händer men det är ju inte rätt enligt lag.

L lars80 skrev:
rörinstallationen är fortfarande utförd av obehörig när starkström passerar.
Det är upp till elektrikern att avgöra om de befintliga rören duger att användas eller inte - Oavsett vem som har satt upp dom.
Annars skulle det ju vara helt omöjligt att dra i en ny kabel i befintlig kanalisation i ett gammalt hus om man inte kan bevisa att den som en gång i tiden satte upp röret hade rätt behörighet för arbetet.

• Gilla
Rrrrr och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är upp till elektrikern att avgöra om de befintliga rören duger att användas eller inte - Oavsett vem som har satt upp dom.
Annars skulle det ju vara helt omöjligt att dra i en ny kabel i befintlig kanalisation i ett gammalt hus om man inte kan bevisa att den som en gång i tiden satte upp röret hade rätt behörighet för arbetet.
Ska vi slå vad?

Ja. Leta upp den lag som säger att en elektriker måste riva en 50 år gammal vägg och byta röret mellan två dosor när han byter kabeln i röret.

• Gilla
Rrrrr och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.