wildeside
P Peternow skrev:
Många elektriker som svarat , 10000 kr är sjukt dyrt.
Vilka många elektriker som svarat att det är dyrt?

J jonko skrev:
För att det för det första inte är tillåtet och för det andra gissar jag att TS inte anser sig ha kunskap/tid då han valt att anlita en elektriker för jobbet.
Det där med vad som är tillåtet och ej undrar jag över. Jag har dragit alla tomrör och monterat kopplingsdosor och apparatdosor i mitt fritidshus, och sen har en elfirma kommit och dragit kablarna i rören och monterat ihop alltihop. Detta både när jag byggde stugan för 30 år sedan, och när jag byggde till några år senare. Inget tal om tillåtet eller inte.
Och vad är problemet? Det är behöriga elektriker som gjort kopplingarna och monterat alla komponenterna.

BirgitS
R Tammer skrev:
Det där med vad som är tillåtet och ej undrar jag över. Jag har dragit alla tomrör och monterat kopplingsdosor och apparatdosor i mitt fritidshus, och sen har en elfirma kommit och dragit kablarna i rören och monterat ihop alltihop. Detta både när jag byggde stugan för 30 år sedan, och när jag byggde till några år senare. Inget tal om tillåtet eller inte.
Och vad är problemet? Det är behöriga elektriker som gjort kopplingarna och monterat alla komponenterna.
Det är inte tillåtet och det finns många regler om hur rör ska dras och hur dosor ska monteras. Men det drar väl tråden lite väl mycket off-topic att börja diskutera det här, men det finns andra trådar där det redogörs för vad som gäller.

wildeside
Herman19 skrev:
En grov generell tumregel är att materialet är ca 1/3 av ett jobb, det är ganska ofta så för de flesta sålänge de inte är svindyra special konstruktioner..
Bara lite nyfiken, jobbar du som elektriker med insyn i ekonomin?

P
wildeside wildeside skrev:
Bara lite nyfiken, jobbar du som elektriker med insyn i ekonomin?
Ja

• Gilla
claesborjesson och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Herman19 skrev:
Ja
Ok då har du koll på det hela då!:D

I min "värld" så brukar man grovt räkna på 50/50 +-15% i kostnadsfördelning mellan arbete och matr

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Tammer, utan "behörighet" får man inte göra nått som ska bli en del i en starkströmsinstallation..

J jonko skrev:
För att det för det första inte är tillåtet och för det andra gissar jag att TS inte anser sig ha kunskap/tid då han valt att anlita en elektriker för jobbet.
Hej jag tror det är lagligt att göra själv, men en behörig elektriker måste godkänna jobbet och koppla strömmen.

B Brunnslasse skrev:
Hej jag tror det är lagligt att göra själv, men en behörig elektriker måste godkänna jobbet och koppla strömmen.
Då har du fel.

• Gilla
Rrrrr och 6 till
  • Laddar…
Den här frågan har varit uppe otaliga ggr så är det intressant sök upp en gammal tråd och "lusa" inte ner den här tråden med en ny behörighets debatt.

• Gilla
Per i Hamrånge och 4 till
  • Laddar…
J jonko skrev:
Då har du fel.
Jag har varit behörig elektriker med egen firma i många år , och fått många förfrågningar om att ” bara koppla in och godkänna” har aldrig gjort det efter s. k hemmaelektriker , oftast blir det gjort som svartjobb. 10000 låter rimligt .

• Gilla
wildeside
  • Laddar…
Mitt Attefall:
Jordkabel från garage, elcentral i Attefallet, 4 takarmaturer samt en utelampa. 4 brytare varav en ute, ljussensor för utebelysning, 6 eluttag inne och ett ute. 2 besök av elektrikern (före och efter innerväggar).
Ca 18 000 och jag är nöjd. Låter rimligt med ditt pris.

låter rimligt. =)

TS undrade om offerten verkar rimlig. Den är i vart fall inte orimlig.
Följdjobb som kan uppkomma som konsekvens av installation av JFB ingår väl inte i offerten och då ingår det ju inte i beställningen heller. Felsökning av jordfel kanske TS vill göra själv då det kan vara ganska tidsödande.
Att det nödvändigtvis skulle vara olagligt om en icke elektriker skulle spika kabel eller montera rör är påståenden som kommer upp ganska ofta. Det finns åtskilliga trådar om det så det behövs nog inte en till. MEN då får alltså en elektriker inte ha varken lärlingar eller hantlangare. Jag har deltagit i åtskilliga eljobb under överinseende av behörig elektriker som avsynat, korrigerat och slutfört. Ingen har haft någon synpunkt på det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.