23 567 läst ·
110 svar
24k läst
110 svar
Vettig offert på eldragning?!
Det där med vad som är tillåtet och ej undrar jag över. Jag har dragit alla tomrör och monterat kopplingsdosor och apparatdosor i mitt fritidshus, och sen har en elfirma kommit och dragit kablarna i rören och monterat ihop alltihop. Detta både när jag byggde stugan för 30 år sedan, och när jag byggde till några år senare. Inget tal om tillåtet eller inte.J jonko skrev:
Och vad är problemet? Det är behöriga elektriker som gjort kopplingarna och monterat alla komponenterna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 075 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 075 inlägg
Det är inte tillåtet och det finns många regler om hur rör ska dras och hur dosor ska monteras. Men det drar väl tråden lite väl mycket off-topic att börja diskutera det här, men det finns andra trådar där det redogörs för vad som gäller.R Tammer skrev:Det där med vad som är tillåtet och ej undrar jag över. Jag har dragit alla tomrör och monterat kopplingsdosor och apparatdosor i mitt fritidshus, och sen har en elfirma kommit och dragit kablarna i rören och monterat ihop alltihop. Detta både när jag byggde stugan för 30 år sedan, och när jag byggde till några år senare. Inget tal om tillåtet eller inte.
Och vad är problemet? Det är behöriga elektriker som gjort kopplingarna och monterat alla komponenterna.
Mitt Attefall:
Jordkabel från garage, elcentral i Attefallet, 4 takarmaturer samt en utelampa. 4 brytare varav en ute, ljussensor för utebelysning, 6 eluttag inne och ett ute. 2 besök av elektrikern (före och efter innerväggar).
Ca 18 000 och jag är nöjd. Låter rimligt med ditt pris.
Jordkabel från garage, elcentral i Attefallet, 4 takarmaturer samt en utelampa. 4 brytare varav en ute, ljussensor för utebelysning, 6 eluttag inne och ett ute. 2 besök av elektrikern (före och efter innerväggar).
Ca 18 000 och jag är nöjd. Låter rimligt med ditt pris.
TS undrade om offerten verkar rimlig. Den är i vart fall inte orimlig.
Följdjobb som kan uppkomma som konsekvens av installation av JFB ingår väl inte i offerten och då ingår det ju inte i beställningen heller. Felsökning av jordfel kanske TS vill göra själv då det kan vara ganska tidsödande.
Att det nödvändigtvis skulle vara olagligt om en icke elektriker skulle spika kabel eller montera rör är påståenden som kommer upp ganska ofta. Det finns åtskilliga trådar om det så det behövs nog inte en till. MEN då får alltså en elektriker inte ha varken lärlingar eller hantlangare. Jag har deltagit i åtskilliga eljobb under överinseende av behörig elektriker som avsynat, korrigerat och slutfört. Ingen har haft någon synpunkt på det.
Följdjobb som kan uppkomma som konsekvens av installation av JFB ingår väl inte i offerten och då ingår det ju inte i beställningen heller. Felsökning av jordfel kanske TS vill göra själv då det kan vara ganska tidsödande.
Att det nödvändigtvis skulle vara olagligt om en icke elektriker skulle spika kabel eller montera rör är påståenden som kommer upp ganska ofta. Det finns åtskilliga trådar om det så det behövs nog inte en till. MEN då får alltså en elektriker inte ha varken lärlingar eller hantlangare. Jag har deltagit i åtskilliga eljobb under överinseende av behörig elektriker som avsynat, korrigerat och slutfört. Ingen har haft någon synpunkt på det.