ceson ceson skrev:
Då har du inte provat kofotar från Tove :D
Mins inte det, ska hålla span om jag träffar på nån och prova.

Mikael_L
M mahus skrev:
Fick en sådan här i present av en släkting en gång för länge sedan när jag läste till möbelsnickare. Visste inte om jag skulle skratta eller gråta. Men det vara bara tacka och ta emot. Metallen var ovanligt mjuk och det blev märken i den när man spikade. Tror morsan fick den, och den ligger förmodligen fortfarande i hennes verktygslåda. :crysmile:
Nämen vad coolt verktyg.

Tänk bara att man kan alltid gå omkring med en kniv och kapsylöppnare i fickan (ja det var ju inget speciellt) men även ha en hammare och yxa med sig jämt. *wow*

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Lågkvalitetsborr i billiga storpack från köpladorna. Då man tvingas använda sådana får de en att uppleva evig förtappelse. Fy.
Haha, det numera från grundaren övertagna universalvaruhuset Jordnära i Alingsås, säljer fina guldglänsande bortsatser "ETC" för 199 kr typ. När jag skulle borra ett diam 5 hål i ett plåtbeslag kanske 2 mm tjockt, så kom jag inte igenom, borret började glöda till slut .
När jag ville reklamera så påstår de att med de billiga borren måste man först borra ett litet hål (3mm ?) för att sedan ta upp diametern med ett större borr...
Så det skulle inte gå att reklamera.
Undviker stället till varje pris sedan dess.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
Elektrisk snöslunga från Bauhaus. ..
Liknande skräp säljs på både Jula och Biltema. You have been warned :

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Kalendern och 25 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Elektrisk snöslunga från Bauhaus. ..
Liknande skräp säljs på både Jula och Biltema. You have been warned :
[media]
Det där va sjukt underhållande:crysmile::crysmile::crysmile:. Låter som skiten ska explodera och det är inte många flingor den spottar ur sig.

• Gilla
  • Haha
Kustvägen och 2 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Det där va sjukt underhållande:crysmile::crysmile::crysmile:. Låter som skiten ska explodera och det är inte många flingor den spottar ur sig.
Men en sten mot min bil fick den jäveln iväg iaf!

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Kalendern och 6 till
  • Laddar…
Kan svara inom måleri och det är spardyna, har ingen funktion. Och påse som heter penselpåse för 30:- totalt meningslöst.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Som vanligt så får man vad man betalar för!

MultiMan
nanowire nanowire skrev:
Jo, i fallet Black & Decker är det nog enklare att räkna upp undantagen :p
Och det finns undantag, jag har några med varierande ålder, men de verkar bli ovanligare med tiden. Vilket ytterliggare stärker tesen att det är rena misstag från deras sida om de idag lanserar en prisvärd produkt.

På bild nedan de två jag använder ofta; Varmluftspistolen som @MultiManOriginal nämnde ovan och sedan det handhållna laserpasset som ofta är mycket smidigare än att montera upp linje-, rotationslaser eller långpass. Den senare tror jag är den enda bra produkten från B&D som fortfarande går att köpa även om min vid det här laget nog är 20 år gammal.
[bild]
Min specialvariant som jag gillade formen på mer än jag trodde:
En varmluftspistol ligger på ett bord med mönstrat notpapper och ängeldekor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kom på en usel sak nu, billig smärgelduk. Köpte (tyvärr) två rullar på Biltema senast, totalt oduglig. Slipkornen trillar av direkt och man står med en blank och fin tygbit istället. Ren skit. Råkat ut för detta även på andra ställen med smärgelduk. Våtslippapper verkar dock jämnare i kvaliteten.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Yxor som inte håller skärpan borde inte få finnas!

Amerikanerna har ju någon märklig ide sedan nybyggartiden att en yxa måste gå att vässa med fil. Säkert för att det var svårt att bära med sig en slipsten på långa vandringar i obygden. Fast de där håller de ju fast vid än i dag och följaktigen verkar ju de flesta amerikanerna tro att man inte kan snickra och bygga med yxa. För att det är omöjligt med en yxa som inte håller skärpan.
Sedan har ju kineserna tagit över de där ideerna och utvecklat dem vidare och tillverkar yxor som inte överhuvudtaget är härdade. Någon kinayxa som jag träffade på var inte ens av stål.

Nåja..... så långt kan jag väl acceptera det.....
Men när våra verktygshandlare tar bort alla riktiga yxor ur sortimentet och bara säljer mjuka värdelösa yxor då går det för långt!

Du är mer mannen som gillar handsmidda yxor? t.ex. http://www.wetterlings.com/yxor/

Jag själv är faktiskt (med risk att svära i kyrkan nu) förtjust i fiskars klyvslägga men sugen på en liten handyxa från just Wetterlings.

H heimlaga skrev:

Amerikanerna har ju någon märklig ide sedan nybyggartiden att en yxa måste gå att vässa med fil. Säkert för att det var svårt att bära med sig en slipsten på långa vandringar i obygden. Fast de där håller de ju fast vid än i dag och följaktigen verkar ju de flesta amerikanerna tro att man inte kan snickra och bygga med yxa. För att det är omöjligt med en yxa som inte håller skärpan.
Sedan har ju kineserna tagit över de där ideerna och utvecklat dem vidare och tillverkar yxor som inte överhuvudtaget är härdade. Någon kinayxa som jag träffade på var inte ens av stål.

Nåja..... så långt kan jag väl acceptera det.....
Men när våra verktygshandlare tar bort alla riktiga yxor ur sortimentet och bara säljer mjuka värdelösa yxor då går det för långt!

Rickard.
H heimlaga skrev:
Jag höll på att trilla ur soffan när jag råkade halka in på en “how to sharpen an axe" video och såg en karl som med ett par drag med en helt vanlig ansatsfil återställde ett rätt trasig egg. Förstog knappt vad jag hade sett tills du så fint förklarade det här.

Tur att yxor håller för evigt (nästan) om man inte råkar glömma dom i någon stubbe så man slipper detta problem.

Som tur är finns Billnäsyxor i loppisar billigt

J Jesca skrev:
Du är mer mannen som gillar handsmidda yxor? t.ex. [länk]

Jag själv är faktiskt (med risk att svära i kyrkan nu) förtjust i fiskars klyvslägga men sugen på en liten handyxa från just Wetterlings.
Jag skulle inte kalla varken Wetterlings eller Gränsfors för handsmidda. De är sänksmidda i excenterpräss.

Fast jag skulle säga att Wetterling och Gränsfors är bland de få som serietillverkar yxor som duger att snickra med.
Fiskars yxor är ganska bra att klyva ved med men de är värdelösa som snickaryxor eller att arbeta i skogen med.

Mikael_L
Jag tänkte för ett par inlägg sen nämna lite om att jag har några gränsfors-yxor.
Men så kom jag på att det var väldigt väldigt offtopic för tråden. :)

Så jag föreslår att vi lämnar alla diskussioner om kvalitetsverktyg och återgår till att berätta om värsta junket istället.

edit:
Och när jag ändå håller på och lusar ner tråden med mer eller mindre OT så passar jag på och be om ursäkt för att jag generaliserade så hårt över ett helt märke (som det i en annan tråd tydligen stod att vi helst inte skulle göra).
Och så berätta att jag läste ditt inlägg, MMO, och kan säga att det låter som samma serie, och jag vill först och främst gratulera att du fick bra grejer (y), och återupprepa min pudel ovan, ang generaliserande ... :oops:
MultiMan MultiManOriginal skrev:
När jag flyttade till nuvarande boende för 21 år sedan nu så sålde lokala OK-macken ut alla Black&Decker-maskiner. Gjorda i någon blå/grönaktig plast, flera med gummikablar och samtliga tillverkade i UK. Excenterslip, borrmaskin, varmluftspistol och sticksåg köpte jag och samtliga fungerar ua fortfarande trots att de slitit hårt under olika renoveringar. Varmluftpistolen har ett skumt utförande med pistolgrepp men inte 90 grader som många andra utan nästan rak istället. Visat sig väldigt bra i praktiken.

Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.