Jonas Persson
possum77 possum77 skrev:
Clas Ohlsons tång funkar utmärkt och har ett rimligt pris.

[länk] surfaces&gclid=CjwKCAjwgISIBhBfEiwALE19SfQkurBjBp7lqAhhxOu9mjrSX7ctsibuTpVnDvP5VU-QxwdvYBHH7xoCTnQQAvD_BwE
Precis, och som jag skrev ovan är de idag billiga och gör ett otroligt mycket bättre jobb än den gamla skitmodellen som även kan klippa skruv.

Biltema har också. De har två modeller, en för röd, blå och gul, men en annan för grön, röd och blå som jag inte sett tidigare.

https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/tanger/kabelskotanger/kabelskotang-2000016796
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/tanger/kabelskotanger/kabelskotang-2000037081

• Gilla
possum77
  • Laddar…
Y
Jag saknar erfarenhet om stämjärn men mitt intryck av Biltemas stämjärnsset var att dessa aldrig borde tillverkats. Inte vassa och har grader på skären.

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Y Yrrol skrev:
Jag saknar erfarenhet om stämjärn men mitt intryck av Biltemas stämjärnsset var att dessa aldrig borde tillverkats. Inte vassa och har grader på skären.
Nästan alla stämjärn, även dyra o fina sådana, behöver brynas innan användning...och även om stämjärn skulle säljas brynta o supervassa skulle man själv behöva bryna om dom efter inte alltför många minuters användning.

• Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Precis, och som jag skrev ovan är de idag billiga och gör ett otroligt mycket bättre jobb än den gamla skitmodellen som även kan klippa skruv.

Biltema har också. De har två modeller, en för röd, blå och gul, men en annan för grön, röd och blå som jag inte sett tidigare.

[länk]
[länk]
Y Yrrol skrev:
Nja bra för skrothuggning när man inte vill riskera de gamla fina stämjärnen och skarpa blir de men inte så länge

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Y
Ola C Ola C skrev:
Nästan alla stämjärn, även dyra o fina sådana, behöver brynas innan användning...och även om stämjärn skulle säljas brynta o supervassa skulle man själv behöva bryna om dom efter inte alltför många minuters användning.
På så vis. Om du vill så får du gärna länka till hur sådant bryn serut. :)

Y Yrrol skrev:
Finns massor av olika varianter. Jag har både diamantbrynen och vattenstenar. Ola har ngn fancy apparat.

@Ola C är nästan lite för förtjust i Tormeks alla modeller men det är väl så det blir som youtuber... ;D

//Ronnie

• Haha
  • Älska
ceson och 2 till
  • Laddar…
Y Yrrol skrev:
Så länge det är småslött så bryner man bara yttersta spetsen. När det sen är helslitet slipar man ner hela fasen i nosen o börjar om. Bryna eggen gör man oftast manuellt o det finns massa metoder. Diamantbrynen, brynstenar, sandpapper fastlimmade på platt yta osv. Enklast för en nybörjare är nog att köpa lösa tunna diamantplattor som dessa eller köra med sandpapper på platta. Företrädesvis använder man ett brynstöd så man får rätt vinkel. Finns hur avancerade som helst men jag hade nog börjat ned nåt billigt i stil med detta https://dl.wish.com/K7cjA

Att slipa om hela fasen går att göra för hand men det är rätt slitsamt om det är breda stämjärn.

• Gilla
Yrrol och 1 till
  • Laddar…
Y Yrrol skrev:
Du får väl söka på brynen, jag har ett antal gamla som funkar utmärkt,

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.