118 476 läst ·
369 svar
118k läst
369 svar
Verktyg som aldrig borde ha tillverkats
Hur många i denna tråden tycker ärligt
talat att "billigare" maskiner slag eller batteri är saker av kvalitet?
Jag har köpt " inget nämnts ingen glömd" 1 gång men den ligger begravd på en återvinningsstation nu RIP
Jag har köpt " inget nämnts ingen glömd" 1 gång men den ligger begravd på en återvinningsstation nu RIP
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 167 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 167 inlägg
Nåja köpte på 80-talet en billig batteridriven häcksax ,Clas Ohlsons egna, funkade utmärkt i många år dock har jag lyckats knäcka en tand för några år sedan
Flera hundra gånger bättre än black and decker
Flera hundra gånger bättre än black and decker
Har en Ryobi sticksåg som jag aldrig kommit överrens med, inget jag köpt dock utan en present. (Vilket av någon anledning gör att det tar emot mer att skaffa nytt?)
Den har en del bra finesser, typ med speciella djupare blad så kan man komma åt och såga precis intill när något är ivägen 90grader framför, men det är stört omöjligt att såga där man önskar, sågbladet vrider sig som en orm. Tror det är nått med det verktygslösa snabbfästet som är kasst.
Edit: RYOBI RJS1050 är nog modellen.
Har en uråldrig, tror det är en B&D faktiskt, som fungerar bättre, om än långt ifrån bra.
Den har en del bra finesser, typ med speciella djupare blad så kan man komma åt och såga precis intill när något är ivägen 90grader framför, men det är stört omöjligt att såga där man önskar, sågbladet vrider sig som en orm. Tror det är nått med det verktygslösa snabbfästet som är kasst.
Har en uråldrig, tror det är en B&D faktiskt, som fungerar bättre, om än långt ifrån bra.
Redigerat:
Medlem
· stockholms län
· 271 inlägg
Hmmm.... jag har ju av nån anledning en RYOBI-sticksåg och upplever också detta ormande. Jag kanske helt enkelt inte är dålig på att såga, utan har en kass såg. Fan, då åker ny sticksåg högre upp på den mentala inköpslistan.engs skrev:
Har en Ryobi sticksåg som jag aldrig kommit överrens med, inget jag köpt dock utan en present. (Vilket av någon anledning gör att det tar emot mer att skaffa nytt?)
Husägare
· Jönköping
· 5 859 inlägg
Trots mitt försvar tidigare av billiga fynd tvingas jag nog medge att ett visst mönster framträder här, tyvärr.lilllasrne skrev:
Ja jag trodde också det var mig det var fel på, det är det säkert också ändå...
Men när den sticksåg jag köpte när jag bodde i hyresrätt för hundra år sen och sannolikt var billigast möjliga att tillgå då, ger bättre resultat, så är det nog något som är kasst med ryobin.
Men när den sticksåg jag köpte när jag bodde i hyresrätt för hundra år sen och sannolikt var billigast möjliga att tillgå då, ger bättre resultat, så är det nog något som är kasst med ryobin.
Just låsningen till 0/90 grader är stabil men det är något som är rappligt i spännskruvarna som gör att plankorna böjer sig uppåt när de får tryck på sig. De har annars verkligen försökt att göra den fin med måttskalor och annat hårdare trä på kanten där man spänner men hela konceptet faller på att det inte går att få någonting att sitta ordentligt fast i den. Antingen så dansar hela bänken eller så sätter man foten på tvärstaget och då lossnar det som sitter i bänken.nanowire skrev:
Medlem
· stockholms län
· 271 inlägg
Fast att spänna fast en dörr på det sättet som görs på bilden, funkar det verkligen på NÅGON bänk av liknande modell? Det verkar optimistiskt.
Har kapat upp många hundra meter spånskiva med röda MEEC och ger den fullt godkänt! Jag kapade 200 kvadrat golvspån med den i 60cm-remsor. Stark, bullrig och saknar överhettningsskydd.J Janne Persson skrev:Köpte själv en Meec kap o gersåg den röda modellen den är stor och klarar lätt att kapa 100 x120 i tvärsnitt har haft den i fyra år och stor renoverat ett hus, är ganska nöjd, dock väsnas den väldigt mycket men är tillräckligt stabil, men för övrigt är Meec ett riktigt skit märke, köpte bits, dom var så hårda att dom gick av utan att skruven tog någon större skada det, nä inget mer meccande där med
Det är en enkel konstruktion och dom år billiga.H heimlaga skrev:
Problemet är att köparna inte förstår vad det är för skillnad på olika typer av svetsaggregat,
och då köper dom en billig transformator.
Dyrt är det som inte är värt pengarna.
Stickan
Redigerat:
dom RÖDA maskinerna från JULA heter meec + och har 3 års GARANTI ,, för priset är dom oslagbara ... jag har använt många av dessa maskiner och i "totalen" är dom "so so" men prismässigt oslagbara med sin generösa 3 års garanti ,,, MEEC finns även i en billigare variant (grå) och dom är inget annat är S.K.R.Ä.P ,, jag köpte en bilhammare för 8 år sedan ,, fått den utbytt en gång ,, den slår hårdare än en HILTI men ger betydligt mera vibrationer tillbaka ,, jag har xxx antal slagborr/bilmaskiner och fått samtliga utbytta på garantin och scenariot innan dom rasat har varit identiskt ,,, borrat/bilat "massor" ,, lägger dom fullt fungerande HETA ut sidan och tar en fika paus ,, kommer tillbaka till varma verktyg och då sprängs kondingen i dom direkt när man trycker på strömbrytaren ,,,, nu var det länge sedan jag jobbat med dessa och jag utgår från att jula åtgärdat detta då designen är ändrad ,, helt ärligt så hade förmodligen inte ett "kvalitetsmärke" klarat detta bättre och i slutändan sitter du med en brunnen maskin som du får laga själv för dyra pengarZ Zakalwe skrev:
Medlem
· stockholms län
· 271 inlägg
Några av dina emojis har jag inte hunnit upptäcka, några håller jag med om, parallellanslaget som följer med billiga fräsar är väl alltid skräp, men dödskallen på spännhylsorna oroar mig lite. Och det finns väl inga bättre att byta till heller? Jag vet ju att du har skrivit kilometer om din relation med den här fräsen men vad händer med spännhylsorna?